Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Snyggt :-) Förstår vad du menar, även jag är kontorsnisse så allt praktiskt man lyckas lösa själv på bilen är roligt!
Erik Å skrev:
Lövet skrev: tor 23 jan 2025, 17:56 Tveklöst, lägger inte tiden och krånglet på att renovera när nytt ok kostar 500kr.
Klart, vill du har en tillfällig lösning kan du ju prova att smörja upp kolven.
Jag åker med denna fulfix själv nu, ska byta ok men väntar till våren.. Vill inte att de nya grejerna ska börja rosta direkt :-)

Ta av hjulet, sen lyfter du försiktigt gummibälgen från kolven på översidan med en smal mejsel genom inspektionshålet (gul pil i bilden)
Skicka in röret på en lämplig sprayoljeflaska under bälgen och spraya.. Sen motionera kolven; tryck tillbaka, trampa ut med bromspedalen med korta slag. Upprepa några gånger tills det börjar gå lätt.
Trampa aldrig bromspedalen i golvet, är det rost i loppet i huvudcylindern så havererar kolvpackningen.
O-ringen i bromsoket sväller av lacknaftan som i princip i all sprayolja är utspädd med (i mitt fall Biltemas PTFE-spray) men trots detta så minskar kärvandet :party: Tillfällig nödlösning blott..
Räkna med att det kan komma oljestänk på skivan, provbromsa lite innan du kommer till någon väjningsplikt :-/
_bromsok.PNG
Du vet om att man ALDRIG ska använda annat än bromsvätska innan för damasken.? damasken o packningarna är inte gjorda o smälter sönder.
Lejfy81 skrev: Idag, 15:41 .. damasken o packningarna är inte gjorda o smälter sönder.
Nej det gör de inte, jag har bevis :-D Men o-ringarna sväller som jag skrev ovan.
När man renoverar och monterar ett ok så använder man bromsmonteringsfett dvs silkonbaserat smörjfett.
Ni behöver heller inte lösa ett problem som inte finns längre. Jag har ju bytt båda oken ;)

Nästa åtgärd på bilen kommer bli att byta drivknutsdamask då den läcker på vänster sida. Precis beställt delar från vparts. Tänkte ge mig på lathetsvarianten att kränga damasken över knuten istället för att dra ut drivaxeln. Får se hur det går.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]