Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Lucif3r skrev:Landsväg ligger jag på ~0.75l/mil, beroende på hastighet. Den är lite grinig vid 90km/h och drar mer bränsle där än 100km/h t ex.
Då är du lite bättre än fabrikssiffran då man "skall" landa på ungefär 0,8. Blandad säger fabriken att en T5 skall dra 0,95 liter/mil, i praktiken borde det bli runt litern.

I vilket fall som helst kan vi väl konstatera att en automatväxlad 944 med FB-motor drar mer än båda våra bilar, kort och gott. Vilket är anledningen till att jag bytte bil. Anledningen till att jag inte köpte turbo är främst att jag ville ha en bil som inte gått så hårt, därav ej turbo och ej drag.
av SEpaket
Nu har den gått drygt 21 100 mil, alltså runt 700 mil i min ägo. Och jag ångrar inte köpet det minsta. Komfort och ljudnivå i bilen är bättre än den V70 D2 2012 jag från början tänkt köpa. Sett till inköpspris är jag därför supernöjd, egentligen köptes ju bilen på "vinst eller förlust" när jag började pendla långt och en 940 inte längre kändes adekvat som bruksbil.

Drog in den i en god väns garage för att få den under avslöjande lysrör, otvättad och med vinterdäck:
Bild
Ser helt okej ut, men listerna behöver göras vid fortfarande.
Bild
Men åldern syns inte jättemycket.

Lite kul detaljer:
Bild
Skyddsplasten sitter kvar på instegslisterna bak!
Bild
Rent och fint överallt. Förvånansvärt fin i alla skrymslen.

Skavankerna:
Bild
Nyckelrepa höger framskärm.
Bild
Nyckelrepa bakdörr (fläcken är smuts, vet att det ser ut som rost på bild).
Bild
Något har tagit emot backspegeln en gång.
Bild
Locket på armstödet är slitet.
Bild
Sprickor vid insteget till förarsätet.

Dock måste jag säga att på 14 år och 21 000 mil är det ganska få skavanker ändå. Nästan lite onödigt fin bil.
av olofp
Det verkar som att s80 klarar sig bra från rost. Jag har nog aldrig sett en rostig sån faktiskt :D
av SEpaket
olofp skrev:Det verkar som att s80 klarar sig bra från rost. Jag har nog aldrig sett en rostig sån faktiskt :D
Det har jag gjort när jag letade bil. Ojojoj.

Men jag tror det är lite ägarrelaterat också. S80 ägs främst av äldre och lite pedantiska personer, ofta garageförvaring och regelbunden tvätt. Det är betydligt svårare att hitta en som inte har småskador på kofångare och sidan från olika påkörningar. Inte ens min är ju helt skrapfri tyvärr. Även om den är i närmast nyskick om man jämför med några andra bilar jag tittade på.
av Andis
Gratulerar till lyckat köp som även visat sig fungera fint efter köpet.

Håller med riktigt bra köp om man hittar en fin. Billigare är nog svårt att åka i en så stor bil.

Vad är det för fin plats du fotat bilen på i början av tråden. Trodde först det var tantolunden i Stockholm men känner inte igen rktigt staketet och bakgrunden så gissar att det är annat ställe.

Med vänlig hälsning,
Andis
av SEpaket
Andis skrev:Gratulerar till lyckat köp som även visat sig fungera fint efter köpet.

Håller med riktigt bra köp om man hittar en fin. Billigare är nog svårt att åka i en så stor bil.

Vad är det för fin plats du fotat bilen på i början av tråden. Trodde först det var tantolunden i Stockholm men känner inte igen rktigt staketet och bakgrunden så gissar att det är annat ställe.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tackar! Jo, jag är nöjd. Även om exempelvis V70 D2 som jag tittat på drar mindre så tar det ju säkert tio år att köra in besparingen.

Bilderna är faktiskt tagna i "Volvoland". Det är på Ramberget i Göteborg, ett stenkast från Volvos första fabrik i Lundby och ett något längre stenkast från Torslandaverken. Ett bra fotoställe, tycker jag, man har hela Göteborg och älven i bakgrunden då.
av Andis
Hej SEpacket.

Ja precis tar lång tid att köra in skillnaden på vad en betydligt dyrare bil kostar även om den drar mindre. Speciellt som i dit fall där du kan komma ner i 0,7-0,8 då är det inte så extremt stor skillnad. Som om du haft en som drog 1,1.

Ramberget vilken fin utsikt. Måste åka dit nästa gång jag är i Göteborg och titta på utsikten. Tack för du skrev vart det var.

Med vänlig hälsning,
Andis
av SEpaket
Jag rekommenderar verkligen Ramberget, ja.

Idag besökte jag självtvättshallen och genomförde tvätt, en snabb dammsugning och provade bumpershine från Biltema, vilket tydligen fungerar rätt bra. Det blir en bilduppdatering.

Bild
Ren, fin och blank. Avtorkad på bilden!
Bild
Från fronten. Tyvärr kondens i blinkers, standardfel. Får väl byta glas vad det lider.
Bild
Rent och fint. Jag vet, mattan borde fått sig en dusch, men det är meningslöst såhär års. Får bli till våren.
Bild
Ute i regnet.

Ber om ursäkt för risiga mobilbilder, men kameran hade jag glömt. Bättre än inget.
av SEpaket
Här var ett tag sedan man skrev. Bilen går bra och har inte krånglat någonting alls på hela vintern, vilket glädjer mig. Ser också bra ut i snö:
Bild

Den rullar på, detta hände i mitten av mars:
Bild

Ruttnade på detta armstöd:
Bild
Och fixade det hela:
Bild

Ser bra ut även under skalet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och idag har jag lagt på sommardäcken igen:
Bild
Bild

Skicket på fälgarna är kanon. Okej, 15" tycker väl ingen är häftigt. Men svårt att motivera byte:
Bild

Allt för nu.

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]