Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

grillchips skrev:Lucif3r
Tanken slog mig också faktiskt! Frågan är dock om inte larmet kanske går om bilen inte är upplåst när du kopplar loss kontakten?
För det är inga invändiga skruvar nej. Men samtidigt så kan man väl med enkla knep ta loss exempelvis grillen?
Ja, men sen blir ju grillar stulna titt som tätt också :(

Och även om larmet skulle gå så hinner man ju bra långt bort med handtaget innan någon i närheten reagerar.
Skum konstruktion iaf. Alla volvokombis jag har pillat på (<00) har ju varit skruvade från insidan, vilket känns rätt logiskt, :lol:
Det gnager verkligen lite i själen av att se blottad plåt sådär... Det där kommer att rosta om det inte är alu. Som andy sa, smeta på nåt där, vad som helst :)

Men visst gjorde det ett jäkla lyft. Nya listen med breda V O L V O känns så otroligt mycket stiligare än den gamla, det känns ofattbart att volvo inte alltid kört med det. Riktigt nice 8)
Lucif3r: Åhfan, tur att man får garage om en månad då. :)
andy78: Jorå, det dokumenterades dock inte. Men det såg jag som en självklarhet.
crumpets: Svettigt var det, men jag kände mig tillräckligt säker för att kunna behålla de 1500:- Bilia hade tagit för montering. Och ja, nya listen upplever jag mycket fräschare!

Lite nytt då, fick hem ett lite större paket idag:
Bild

Tada! Straight from UK även denna pryl. I rätt färg även om jag tyckte att den verkade skilja sig lite i nyansen. Inte helt 100% skick, måste säkra 2 av fästena med lite lim eller liknande samt lite skrapmärken undertill då någon inte verkat haft koll på de lite högre kanterna. Å andra sidan så får den sig en makeover när resterande R-designkit hittas och åker på lack.

Edit: och om någon vet hur jag enkelt kan lossa på spoilern utan att montera ner hela fronten, hit me! Annars får jag slita och se glad ut imorrn och hoppas på det bästa.
Bild
poseidon: Det är faktiskt inget märkvärdigare än ebay.co.uk faktiskt. Har letat mig gråhårig efter en car breaker-sajt i UK motsvarande våran bildelsbasen.se men utan framgång..

On topic: pissväder. Får se om man ger sig ut i regnet för att försöka få loss originalläppen på spoilern.
Dags för uppdatering va?
Denna gång fotade jag inte speciellt mycket kring de olika händelseförloppen, jag var mest frusen, stressad och förbannad över att några dagar innan försökt 2 gånger att montera bort fronten utan att lyckas. Det jag hade glömt var dimlysena samt locken till spolarsprutorna.
Sen att man (hårdhänt!) skulle rycka loss fronten vid framskärmarna förstod jag inte från början heller.

Men skam den som ger sig, och tack för all hjälp! Ingen nämnd - ingen glömd! ;)

Jag fick som sagt hem en R-designläpp och även denna var lackad i rätt färg.
Bild

Att få loss fronten tog sin tid, men när man väl visste hur man skulle gå tillväga så rullade det på! Följande görs:
*5st torx lossas i vardera hjulhus mot framskärmen.
*4st torx lossas under bilen som delvis håller fast läppen.
*Dimlysekåpor lossas så man kommer åt att ta bort hela dimlyset på båda sidor.
*Spolarlocken lyfts försiktigt upp några centimeter, tillslut ser man en liten hake som man med något smalt petar till och vips så lossar locket.
*Båda framlampor plockas bort, sitter med varsin sprint under huven, sedan är det bara att försiktigt skjuta ut lyktan. Under lyktorna sitter fronten med ett par clips som man får trycka ner för att sedan kunna skjuta ut fronten.
*Högst upp på fronten under huven sitter 2 torx samt 5-6 plastpluggar, pluggarna trycker man till i mitten så släpper trycket och man kan lyfta upp dom.
*Och för att lossa fronten från chassit nu så får man se till att clipsen under lyktorna har kommit förbi "låsningen" och det som gjorde mig mest nervös, ta i för kung och fosterland för att få loss fronten från skärmarna först. Det var nästan så att jag fick ta spjärn mot hjulet för att försiktigt men bestämt dra ut fronten från skärmen. Svettigt men det gick!
Bild

Hade även en liten värmare som skulle lossas på, bara snurra loss "muttern" på baksidan, trycka ut själva hållaren i fronten, vinkla rätt och försiktigt trä igenom fronten så man kan arbeta var man vill.
Bild

LITE skillnad i tjocklek på original vs R-design.
Bild

Dessa clips eller vad man ska kalla det var rena jävla döden. Nu förstår jag varför det absolut inte gick att ta loss läppen utifrån utan man fick snällt montera ner hela fronten..
Bild

Riktigt bökigt att lossa på dessa clips på läppen från fronten! Inget jag gärna gör om kan jag säga. Tjock hård plast som man inte böjer ner i första taget.
Bild

På plats! Efter totalt ~3h så var jag färdig. Ett klart lyft.
Bild

Summering då...
Ett jobb man absolut klarar av att göra själv, fast ibland hade det varit skönt med en extra näve. Tidsmässigt så går det nog att plocka bort ett par minuter om man vet hur mycket man faktiskt kan ta i och böja och bända utan att saker går sönder. Samt att det säkerligen är enklare om man har möjlighet att hissa upp bilen en bit.
Verktyg? Ptja, ett par torx i olika storlekar, en platt mejsel och ett glatt humör.

Nu är det bara hoppas på att eBay plockar fram ett par sidokjolar åt mig så man kan fortsätta med förvandlingen!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 50

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]