Dags för uppdatering va?
Denna gång fotade jag inte speciellt mycket kring de olika händelseförloppen, jag var mest frusen, stressad och förbannad över att några dagar innan försökt 2 gånger att montera bort fronten utan att lyckas. Det jag hade glömt var dimlysena samt locken till spolarsprutorna.
Sen att man (hårdhänt!) skulle rycka loss fronten vid framskärmarna förstod jag inte från början heller.
Men skam den som ger sig, och tack för all hjälp! Ingen nämnd - ingen glömd! ;)
Jag fick som sagt hem en R-designläpp och även denna var lackad i rätt färg.
Att få loss fronten tog sin tid, men när man väl visste hur man skulle gå tillväga så rullade det på! Följande görs:
*5st torx lossas i vardera hjulhus mot framskärmen.
*4st torx lossas under bilen som delvis håller fast läppen.
*Dimlysekåpor lossas så man kommer åt att ta bort hela dimlyset på båda sidor.
*Spolarlocken lyfts försiktigt upp några centimeter, tillslut ser man en liten hake som man med något smalt petar till och vips så lossar locket.
*Båda framlampor plockas bort, sitter med varsin sprint under huven, sedan är det bara att försiktigt skjuta ut lyktan. Under lyktorna sitter fronten med ett par clips som man får trycka ner för att sedan kunna skjuta ut fronten.
*Högst upp på fronten under huven sitter 2 torx samt 5-6 plastpluggar, pluggarna trycker man till i mitten så släpper trycket och man kan lyfta upp dom.
*Och för att lossa fronten från chassit nu så får man se till att clipsen under lyktorna har kommit förbi "låsningen" och det som gjorde mig mest nervös, ta i för kung och fosterland för att få loss fronten från skärmarna först. Det var nästan så att jag fick ta spjärn mot hjulet för att försiktigt men bestämt dra ut fronten från skärmen. Svettigt men det gick!
Hade även en liten värmare som skulle lossas på, bara snurra loss "muttern" på baksidan, trycka ut själva hållaren i fronten, vinkla rätt och försiktigt trä igenom fronten så man kan arbeta var man vill.
LITE skillnad i tjocklek på original vs R-design.
Dessa clips eller vad man ska kalla det var rena jävla döden. Nu förstår jag varför det absolut inte gick att ta loss läppen utifrån utan man fick snällt montera ner hela fronten..
Riktigt bökigt att lossa på dessa clips på läppen från fronten! Inget jag gärna gör om kan jag säga. Tjock hård plast som man inte böjer ner i första taget.
På plats! Efter totalt ~3h så var jag färdig. Ett klart lyft.
Summering då...
Ett jobb man absolut klarar av att göra själv, fast ibland hade det varit skönt med en extra näve. Tidsmässigt så går det nog att plocka bort ett par minuter om man vet hur mycket man faktiskt kan ta i och böja och bända utan att saker går sönder. Samt att det säkerligen är enklare om man har möjlighet att hissa upp bilen en bit.
Verktyg? Ptja, ett par torx i olika storlekar, en platt mejsel och ett glatt humör.
Nu är det bara hoppas på att eBay plockar fram ett par sidokjolar åt mig så man kan fortsätta med förvandlingen!