Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1619547
Jag har problem med att diesel/parkeringsvärmaren stänger av sig. Får inget felmeddelande inne i bilen, utan den stänger bara av. Kan ta imorse som exempel

-Sätter avresetid 08:05
-Vid 07:30 kikade jag ut, och då gick värmaren.
-Vid strax innan 8 gick jag ut för att åka och då hade den stannat.
-Startade den manuellt, gick några minuter innan den stängde av. Inget felmeddelande.
-Startade manuellt igen, stängde av direkt utan meddelanden.
-Körde iväg och väntade 5-10 minuter och startade igen, då höll den sig igång tills jag stängde av.

Temperaturen har varit under 10 grader ute när jag försökt köra den.

Batteriet laddades för en vecka sen, ska sägas att då hade den larmat för låg batterinivå i samband med att värmaren kördes. Men inget sånt meddelande nu alltså. Går man bara på multimeter så är det bra värden både vid avstängt och vid tomgång, så generatorn verkar ladda som den ska.

Batteriet är ca ett år gammalt (+ hylltid hos Volvo), men ingen BMS nollställdes vid byte (om det nu var nödvändigt), men har inte haft detta problemet alls hittils. Har stödladdat batteriet ca 1 gång i månaden. "Original"-batteri, ej AGM (tror jag).

Funderade på om räknaren nått 800h, men då borde den väl inte starta alls? Har inte läst ut några felkoder ännu, hoppas kunna göra det imorgon i samband med service.

XC70 D5 2008
#1619604
Du måste ju nollställa BMS om du har det när du byter batteri annars så nollas inte batteriräknaren och laddningsalgorithmen i CEM efter nytt batteri. Då får du problemen du har nu.
#1619605
Volvo hävdade att ingenting behövde återställas vid byte på min bil iaf (och det var en fd Volvomek som följde med ut och bytte det). Men skulle det liksom uppstå i den här formen ett år senare? Borde det inte bara vara att den laddar lite för mycket i början efter bytet innan den fattar på egen hand?

Efter lite mer sökande så ter sig ”symptomen” iaf väldigt likt 800h-problemet. Jag har beställt en sats för att nolla det på ren chansning, men ska även be verkstan läsa ut brinntiden imorgon, om möjligt.
#1619686
Brinntiden var bara på 647h så den teorin sprack. Har kopplat bort batteriladdare och ledramp som jag insåg låg direkt på minuspol och satt dem mot chassi istället, kört knapp-kombo reset av BMS utifall jag öht har en och satt den på laddning igen.

Instruktionsboken säger att värmaren ska funka under 15 grader så det lär inte vara tempen som är fel heller.
#1619694
Ja det låter som den tror att det saknas ork i batteriet, jag fick också höra att det inte är viktigt att nolla BMS däremot ladda upp det nya batteriet med bilen via BMS under nån natt eller så hänger den med :-)

Hej! Efter multiremmen tagits bort och bilen start[…]

Hur är läget med växellådsolj[…]

Vad behöver bytas förutom multiremmen? -[…]

Hej! Känner mig lite "pirrig" att p[…]