Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har problem med att diesel/parkeringsvärmaren stänger av sig. Får inget felmeddelande inne i bilen, utan den stänger bara av. Kan ta imorse som exempel

-Sätter avresetid 08:05
-Vid 07:30 kikade jag ut, och då gick värmaren.
-Vid strax innan 8 gick jag ut för att åka och då hade den stannat.
-Startade den manuellt, gick några minuter innan den stängde av. Inget felmeddelande.
-Startade manuellt igen, stängde av direkt utan meddelanden.
-Körde iväg och väntade 5-10 minuter och startade igen, då höll den sig igång tills jag stängde av.

Temperaturen har varit under 10 grader ute när jag försökt köra den.

Batteriet laddades för en vecka sen, ska sägas att då hade den larmat för låg batterinivå i samband med att värmaren kördes. Men inget sånt meddelande nu alltså. Går man bara på multimeter så är det bra värden både vid avstängt och vid tomgång, så generatorn verkar ladda som den ska.

Batteriet är ca ett år gammalt (+ hylltid hos Volvo), men ingen BMS nollställdes vid byte (om det nu var nödvändigt), men har inte haft detta problemet alls hittils. Har stödladdat batteriet ca 1 gång i månaden. "Original"-batteri, ej AGM (tror jag).

Funderade på om räknaren nått 800h, men då borde den väl inte starta alls? Har inte läst ut några felkoder ännu, hoppas kunna göra det imorgon i samband med service.

XC70 D5 2008
Nästa elbil från Volvo?

EX60 ska presenteras nu i januari och börja […]

Jag har problem med att diesel/parkeringsvärm[…]

Här kommer en liten uppdatering , vibrationer[…]

Jag fick samma problem för ca fyra år[…]