Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1618087
Mercedes kommer att ersätta EQB med en helt ny elektrisk version som lanseras i början av 2026.
Den får namnet GLB with EQ technology. Den kommer byggas på den mer moderna MMA-plattformen och får bland annat 800-votlsteknik. Det är samma plattform som sitter i nya helt elektriska CLA.

Tur man inte beställde en ny EQB! Jag trodde att den nya skulle komma först som 2027 årsmodell, men den kommer redan nu. Med tanke på vad CLA kostar med utrustning som jag vill ha så kommer denna troligen bli dyr. Med AMG-paket, elstolar med minne och lite annat lär den hamna norr om 700.000kr.

Idag fick jag reda på att produktionen av nya BZ startat i Japan. Lite försenad start, om jag förstått rätt. Exemplar för provkörning i Sverige blir troligen i December. Efter den provkörningen kan jag riva kontraktet om jag inte är nöjd med bilen. Men det hoppas jag verkligen inte blir nödvändigt.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1618114
Då får vi se om även GLB får samma begränsning som nya CLA, dvs den kan endast ladda på 800V-stolpar då bilen saknad DC-DC-omvandlare.
Kia, Porsche m.fl. har ju lösningar på detta men inte Mercedes vad jag har förstått.
I USA ska dock bilarna få dc-dc men inte här hemma.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1618119
fjohan82 skrev:Då får vi se om även GLB får samma begränsning som nya CLA, dvs den kan endast ladda på 800V-stolpar då bilen saknad DC-DC-omvandlare.
Kia, Porsche m.fl. har ju lösningar på detta men inte Mercedes vad jag har förstått.
I USA ska dock bilarna få dc-dc men inte här hemma.
Så man kan bara ladda på 800v, inte 400v? Försöker dom komplicera ägandet med mening eller vad Bild
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1618121
TommyP86 skrev: lör 27 sep 2025, 19:36
fjohan82 skrev:Då får vi se om även GLB får samma begränsning som nya CLA, dvs den kan endast ladda på 800V-stolpar då bilen saknad DC-DC-omvandlare.
Kia, Porsche m.fl. har ju lösningar på detta men inte Mercedes vad jag har förstått.
I USA ska dock bilarna få dc-dc men inte här hemma.
Så man kan bara ladda på 800v, inte 400v? Försöker dom komplicera ägandet med mening eller vad Bild
Stämmer bra, om man inte har gjort något åt det nyligen. :-/

Rätt förutsättningar är alltså en 800-voltsladdare. Fel förutsättningar är en 400-voltsladdare för då kommer bilen inte kunna ladda alls. Inte ens med en låg effekt. Den informationen framkommer på Mercedes tyska hemsida om CLA.

– DC-snabbladdning är endast möjlig på laddstationer som stöder 800 V-teknik, skriver Mercedes och fortsätter: ”Observera att laddning inte är möjlig vid 400 V-laddstationer”.


https://alltomelbil.se/nya-elbilen-merc ... bbladdare/
av Lövet
#1618122
Jag tror inte sista ordet är sagt där faktiskt
Användarvisningsbild
av frasse4
#1618124
Kia löste väl det genom att låta motorerna omvandla spänningen så det bör väl andra tillverkare kunna använda. Sedan är väl de flesta nya laddstolparna 0-1000V
#1618125
På Teslas laddstolpar kan man inte ladda en Mercedes med 800v-teknik. Helt vansinnigt. Men om jag är rätt informerad så kommer Mercedes att ändra detta till nästa årsmodeller, eventuellt tidigare. Möjligen med ett pristillägg.
Jag undrar hur i hel-vete Mercedes tänkte där! :-o :-(
#1618412
Tog en tidig besiktning då bilen behöver besiktigas innan återlämnandet.
Inga konstigheter eller fel. När man tittar under bilen så är ALLT inklätt med plastskivor. Inte en chans att kolla bromsrör eller liknande. En tickande bomb så småningom?

Enda kommentar om bilen var: Har du bytt bromsskivor bak, för så här brukar det inte se ut. Ser helt nya ut! Jodå, kör en sväng och bromsar ett par gånger efter varje tvätt. Det lönar sig.

Bakbromsar och urladdat 12volts batteriet är det som ger mest anmärkningar på bilprovningen. Tio femton minuter med parkeringsljus på så är batteriet urladdat. Givetvis inget problem för min bil.🤓
IMG_1114.jpeg
IMG_1114.jpeg (2.52 MiB) Visad 64 gånger
Bilen är fyrhjulsdriven så då gjordes inget traditionellt bromsprov på rullar. En tur på gatan och ett bromsprov så hårt att ABS nästan går in. Retardation på besiktningsprotokollet. Max är 9 och för godkänt krävs minst 5,8.
#1618414
EbbevonVolvo skrev: Idag, 11:14 Tog en tidig besiktning då bilen behöver besiktigas innan återlämnandet.
Inga konstigheter eller fel. När man tittar under bilen så är ALLT inklätt med plastskivor. Inte en chans att kolla bromsrör eller liknande. En tickande bomb så småningom?

Enda kommentar om bilen var: Har du bytt bromsskivor bak, för så här brukar det inte se ut. Ser helt nya ut! Jodå, kör en sväng och bromsar ett par gånger efter varje tvätt. Det lönar sig.

Bakbromsar och urladdat 12volts batteriet är det som ger mest anmärkningar på bilprovningen. Tio femton minuter med parkeringsljus på så är batteriet urladdat. Givetvis inget problem för min bil.🤓

IMG_1114.jpeg

Bilen är fyrhjulsdriven så då gjordes inget traditionellt bromsprov på rullar. En tur på gatan och ett bromsprov så hårt att ABS nästan går in. Retardation på besiktningsprotokollet. Max är 9 och för godkänt krävs minst 5,8.
Bra där!

Kan så vara, har sett att man måste ner med batteriet på Tesla Model 3 för att byta bromsrör så det är nog inte omöjligt att även andra tillverkare bjuder på hemligheter.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Dammsuger eBay, Tradera och Blocket efter bra och […]

Tog en tidig besiktning då bilen behö[…]

Mobilhållare

Tjaba. Någon som har ett solitt tips p&arin[…]

Bensinpriser v2

Man kan ju köra på E85/ED95 också[…]