- Idag, 11:29
Mercedes EQA/EQB blir det i alla fall inte! Många nackdelar i och med att det i grund och botten är en bensin/diesel konstruktion vilket gör bilen lite trång. Jag gillar heller inte touchknapparna på ratten, ingen känsla alls. Sen är snabbknapparna i mittkonsolen borta. Dom använder jag hela tiden. Jag har elstolar med minne och urstegsfunktion. Detta är kopplat till din användarprofil som du väljer när du hoppat in och satt dig i bilen. Då är det ju för f-n redan försent.
Stolen går heller inte tillbaka när vi byter förare p.g.a. att den tycker att stolen redan är tillräckligt långt bak. När min tant kört bilen sitter hon mycket längre fram än mig, men stolen går inte tillbaka då heller! Försöker jag komma in i bilen så fastnar jag mellan stol och ratt. Blir till att trycka på minnesknappen till stolarna som sitter i dörren. En liten, liten sak som är så irriterande. Mycket hårdplast, mindre i Toyotan. Mercan saknar faktiskt en hel del Mercedeskänsla. EQE är så mycket bättre, men den blir ännu dyrare.
Nu finns även KIA EV3 med i bilden, där är det en plastig känsla inne i bilen. Men KIA känns som om dom har Mercedes som förebild, och försöker få till känslan så billigt som möjligt.
En EV3 eller BZ4X hamnar på 590.000 + drag. Toyotan är betydligt större, nästan 40cm på längden. Och dessutom fyrhjulsdriven. Bägge har ventilerade stolar och mycket mer utrustning än Mercan.
Mercan på 690.000. Då har jag ändå hållit igen. Gammal konstruktion, går inte att få lika bra utrustad som dom andra. Kan komma en ny tidigast som 2027.
Nuvarande är privatleasing och lämnas tillbaka i februari. Ersättaren kommer att KÖPAS! Då blir även tanten pensionär. Alla dom här tre bilarna är ju ”pensionärsfraktare”.
Derank skrev:säkert bra bil och komfort osv, men det som talar emot är ju designen, jag tycker personligen att de är så fula och plastiga, ser ut som en plastig moppebil. Och den designen går tyvär igen i många bilar idag. Fattar inte hur du kan gå från merca till detta, men det är jag det.Dom är mindre plastiga invändigt än vad min Merca är! Mycket ser ut och känns som textil. Angående utsidan så ”försvinner” mycket av plasten om man tar den i svart. Eller så får man foliera lite. I alla fall främre delen av främre hjulhusen.
Mercedes EQA/EQB blir det i alla fall inte! Många nackdelar i och med att det i grund och botten är en bensin/diesel konstruktion vilket gör bilen lite trång. Jag gillar heller inte touchknapparna på ratten, ingen känsla alls. Sen är snabbknapparna i mittkonsolen borta. Dom använder jag hela tiden. Jag har elstolar med minne och urstegsfunktion. Detta är kopplat till din användarprofil som du väljer när du hoppat in och satt dig i bilen. Då är det ju för f-n redan försent.

Nu finns även KIA EV3 med i bilden, där är det en plastig känsla inne i bilen. Men KIA känns som om dom har Mercedes som förebild, och försöker få till känslan så billigt som möjligt.
En EV3 eller BZ4X hamnar på 590.000 + drag. Toyotan är betydligt större, nästan 40cm på längden. Och dessutom fyrhjulsdriven. Bägge har ventilerade stolar och mycket mer utrustning än Mercan.
Mercan på 690.000. Då har jag ändå hållit igen. Gammal konstruktion, går inte att få lika bra utrustad som dom andra. Kan komma en ny tidigast som 2027.
Nuvarande är privatleasing och lämnas tillbaka i februari. Ersättaren kommer att KÖPAS! Då blir även tanten pensionär. Alla dom här tre bilarna är ju ”pensionärsfraktare”.

Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh