Jag har nu bestämt mig för att inte köpa ut bilen. Så denna och förra månaden har jag varit och provat en massa olika elbilar, samt frågat om när uppgraderingar eller nya modeller kommer. Talade om att jag är ute och sonderar terrängen, mest för att stryka ointressanta samt lägga möjliga i en ”mapp”. Mercedes CLA EL blir för låg för mig, kan inte på ett värdigt sätt ta mig in eller ur bilen. EQA och EQB kommer som tidigast med en helt ny plattform 2027, så det är den gamla som även är en bränslebil. Känns gammalt och dyrt. Tänkte gå ner i storlek så det var EQA med sitt låga baksäte, där man sitter med knäna i armhålan. Vill ju ha en välutrustad bil så då hamnade den på 685.000kr. Då hade jag ändå hållit igen lite.
KIA EV3 skulle funka, även om det är på gränsen till lite liten. Där hamnade jag på GT-line lång range. Finns bara som tvåhjulsdriven. 590.000kr med drag.
VW ID3 får inte ha drag - bortvald. ID4 hamnar på 680.000 med mina val. Skoda Enyac gillar jag inte dessutom dyrare än ID4. Nya ELROC såg intressant ut till jag såg hur litet batteriet är - bortvald.
Seat och Audi är inte för mig. Volvo har fortfarande inget för mig. Inte heller BMW, Ford, Hyundai, Fiat, Polestar, Nissan och så vidare. En del tittade och byggde jag bara på nätet.
Toyota BZ4X Executive med stora batteriet och fyrhjulsdrift kommer med ny uppgraderad interiör, lite yttre uppfräschning, tystare och nya snåla starkare motorer som ska klara vintern bättre. Helt klart bättre än jag förväntat mig men den kommer inte förrän till vintern. Provkörde den ”gamla” och tycker den är bättre än ryktet. Säljes med 0-ränta 36 månader om man bestämmer sig denna månad. Priset är 590.000 + drag.
Peugeot har sin nya 3008, som i utförande GT Ultimate med ”lilla” batteriet på 73kWh hamnar på 610.000kr + drag. Inte tokig alls!
Så nu står det mellan KIA EV3, Toyota BZ4X, Peugeot 3008.
Eftersom jag ska köpa, gillar inte privatleasing som jag har nu på Mercan, så behöver jag ta ett beslut. Avvakta eller hoppa på räntekampanjen på Toyotan. Visst, jag behöver inte låna några pengar till köpet men kan låta pengarna växa undertiden. 3% avkastning på kapitalet under dessa 36 månade blir i storleken 30.000kr. Då blir Toyotan mycket prisvärd. Den är också den mest sålda elbilen i Norge och Danmark!
Hjärncellen arbetar för fullt…

Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh