Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

White skrev:Människan kan bygga farkoster som tar sig ut i rymden, men inte få ett plastlock tätt... :bored:

Nu var det inte så att locken inte höll tätt pga av någon packning eller så. Om jag fattade det rätt så är det någon typ av pump/ventil som fördelar vätskan mellan dom två systemen. Så det systemet med det röda locket har pumpat vätska till det med svarta locket där det blivit överfullt ock läckt ut. Alla locken fungerar också som övertrycksventiler. På det röda står det 70kPa, dvs 0,7 bar. Det verkar inte som något läckt ut där, utan det är vid det överfulla systemet med det svarta locket. Vätskan har då ingenstans att expandera, vilket är syftet med ett expansionskärl. :-)

Det viktigaste nu är att jag vet hur jag ska gå tillväga när/om felmeddelandet återkommer under denna sommars semesterresor. Vill helst inte behöva ringa bärgare och så vidare. Det är ju egentligen inte min bil heller. :-/
Micce1980 skrev:@EbbevonVolvo, Får väl hoppas :-D de löser det nu. De verkar i alla fall inte strunta i det :)[/quote
Tror det ska klara sig till verkstadssbesöket. :-D

Bilen är underbar att köra. :-D :-D :-D
Då var bilen idag på sin årliga service. I köpet ingick serviceavtal så då var det bara till att lämna in.
Givetvis blev det en ordentlig tvätt och invändig dammsugning.
IMG_1121.jpeg
IMG_1121.jpeg (1.03 MiB) Visad 1545 gånger
Inga fel hittades och kylvätskeproblemet har inte återkommit. Serviceteknikern tyckte att det snart var dags att byta vindrutetorkare, så jag gick bort till reservdelsdisken och köpte ett par original. 538kr är väl inte billigt men inte så dyrt som jag hade förväntat mig. Byter gör jag själv för bytet skulle kosta mer än bladen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@EbbevonVolvo, Städat garage och ser rätt nymålat ut? Prydligt i alla fall.Min servicekille sa med att mina nya torkarblad behövde bytas :) Torkarna köper jag numera från Amazon, 345kr till din, Bosch aerotwin men ja, man kan inte alltid hålla på heller :)
Jag har nu bestämt mig för att inte köpa ut bilen. Så denna och förra månaden har jag varit och provat en massa olika elbilar, samt frågat om när uppgraderingar eller nya modeller kommer. Talade om att jag är ute och sonderar terrängen, mest för att stryka ointressanta samt lägga möjliga i en ”mapp”. Mercedes CLA EL blir för låg för mig, kan inte på ett värdigt sätt ta mig in eller ur bilen. EQA och EQB kommer som tidigast med en helt ny plattform 2027, så det är den gamla som även är en bränslebil. Känns gammalt och dyrt. Tänkte gå ner i storlek så det var EQA med sitt låga baksäte, där man sitter med knäna i armhålan. Vill ju ha en välutrustad bil så då hamnade den på 685.000kr. Då hade jag ändå hållit igen lite.

KIA EV3 skulle funka, även om det är på gränsen till lite liten. Där hamnade jag på GT-line lång range. Finns bara som tvåhjulsdriven. 590.000kr med drag.

VW ID3 får inte ha drag - bortvald. ID4 hamnar på 680.000 med mina val. Skoda Enyac gillar jag inte dessutom dyrare än ID4. Nya ELROC såg intressant ut till jag såg hur litet batteriet är - bortvald.
Seat och Audi är inte för mig. Volvo har fortfarande inget för mig. Inte heller BMW, Ford, Hyundai, Fiat, Polestar, Nissan och så vidare. En del tittade och byggde jag bara på nätet.

Toyota BZ4X Executive med stora batteriet och fyrhjulsdrift kommer med ny uppgraderad interiör, lite yttre uppfräschning, tystare och nya snåla starkare motorer som ska klara vintern bättre. Helt klart bättre än jag förväntat mig men den kommer inte förrän till vintern. Provkörde den ”gamla” och tycker den är bättre än ryktet. Säljes med 0-ränta 36 månader om man bestämmer sig denna månad. Priset är 590.000 + drag.

Peugeot har sin nya 3008, som i utförande GT Ultimate med ”lilla” batteriet på 73kWh hamnar på 610.000kr + drag. Inte tokig alls!

Så nu står det mellan KIA EV3, Toyota BZ4X, Peugeot 3008.

Eftersom jag ska köpa, gillar inte privatleasing som jag har nu på Mercan, så behöver jag ta ett beslut. Avvakta eller hoppa på räntekampanjen på Toyotan. Visst, jag behöver inte låna några pengar till köpet men kan låta pengarna växa undertiden. 3% avkastning på kapitalet under dessa 36 månade blir i storleken 30.000kr. Då blir Toyotan mycket prisvärd. Den är också den mest sålda elbilen i Norge och Danmark!

Hjärncellen arbetar för fullt… :-)
Ja det är en total djungel där ute, inte lätt att fatta beslut.
Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW, men de börjar ju få ordning på sina elbilar, och så slipper man kräkas över VW designen
frasse4 skrev:Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW, men de börjar ju få ordning på sina elbilar, och så slipper man kräkas över VW designen
Tack för förslaget!
Ford ligger inte bra till bland ägarna i undersökningar. Har mycket att behöva bevisa, ja enligt mig i alla fall. Kan mycket väl vara en bra bil men det vill jag först se. Tittade på Mustangen tidigare men den blir för dyr. Finns även Caprin.
Ingen Fård på våran gård, det sitter djupt rotat. :-)
Så inget för mig.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]