Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1605416
Malmstroem skrev:Alla är vi olika. Jag har inga som helst problem med att hoppa tillbaka till XC90:n. Vi var uppe till fjällen över helgen. 150+ mil. Det blev dieselbilen istället för elbilen. För mycket tid och inflexibiliteten med att behöva ladda avgjorde. Samt att vi klarade oss utan takbox...
Det har helt med körningen att göra. Jag har inga problem heller att åka dieselbil till fjällen - tvärtom! Men de flesta av mina körningar är typ 8 minuter långa två eller tre gånger om dagen. För detta är elbilen överlägsen, man kan gasa på ordentligt direkt, bilen är varm eller kall direkt osv.
#1607435
Blev en shoppingrunda nu på kvällskvisten, har bestämt mig för att göra jobbet själv. Kan bli hur dåligt som helst! :-)

Slängde med en ny generator i mixen och det blev fortfarande tusenlappar billigare än vad Volvo skulle ha för delarna till kamremsbytet.. :bored:

Får se om det hinner komma fram så jag kan ta mig an det i helgen. Hade behövt beställa ett par nya backspegelkåpor också efter att jag blev påkörd av carporten så ena gick sönder, men det får vänta.

Bild
#1607562
Det blev däckskifte idag. Det var några år sedan jag gjorde det själv sist men jag mindes hur det gick till :P

Köpte mig en garagedomkraft härom dagen så invigde den. Inget häftigt utan Julas höglyftande lågprofil för att kunna lyfta både XC70 och komma under Teslan. Men det gick snabbt och lätt med den. Nästa är väl mutterdragare :-D
IMG_8795.jpeg
IMG_8795.jpeg (1.73 MiB) Visad 1923 gånger
#1607960
Leverans från Aeromotors idag

Bild

Efter att ha kollat på ytterligare videos så har jag fegat ur på bytet, 2008 ser aningen annorlunda ut, mindre utrymme och generatorn ser riktigt bökig ut att byta. Kollar man på youtube så ser det ut att vara klippen för 2.4D som stämmer in. Så jag kröp till korset och har letat fram en verkstad som tar sig an det. Det blir några fina slantar till.. men men. Har nu spenderat en bra stund att dubbelkolla artikelnummer mellan Volvos offert, VPARTS, Trodo, Skandix och Continental för att säkertställa att allt är i sin ordning. Det enda jag missat är en skruv till remspännaren som tydligen inte följde med, men den kan jag unna mig från Volvo.
#1609060
Så var kamremsbytet gjort. Totalt 11000kr för kalaset varav arbete 4700. Tycker det var ett bra pris, inte minst i relation vad Volvo själva skulle haft;

Kamrem
Vattenpump
AC-rem
Multirem
Löphjul och spännare
Generator (inkl frihjul)

Fick även ut några felkoder på glödstift 4 och 5 och mekanikerna noterade att armen till virvelspjället var lös. Den hänger bara ner från den yttre fästpunkten. Har inte kollat mer än så än men det lät på honom som att spjället var fast. Ska se om det är något jag kan få ordning på. Noterade lite olja kring den inre fästpunkten så frågan är ju om det är nån packning på spjället som är kass också. Har inga större problem mer än lite ojämn tomgång och vibrationer vid start.

Bilen har ganska nyligen passerat 42500 mil

Screenshot 2025-05-10 124101.jpg
Screenshot 2025-05-10 124101.jpg (162.92 KiB) Visad 486 gånger
#1609089
Hade lite tid över så tog mig en kik på armen till virvelspjället. Den är alltså helt lös från inre fästet, går inte att fästa tillbaka. Däremot går det inre fästet att flytta fram och tillbaka utan problem
IMG_8926.JPG
IMG_8926.JPG (704.07 KiB) Visad 435 gånger

Tog till mig tips från Internet och slipade ner den delen som är vänd inåt
IMG_8927.JPG
IMG_8927.JPG (468.36 KiB) Visad 435 gånger
Därefter borrade jag ett litet hål genom kulan, la dit armen och förde igenom ståltråd som hindrar armen att trilla av. Sen fäste jag den tillbaka på yttre fästet. Så får vi se om det gör någon skillnad. Jag startade upp den en snabbis och då var det inga tendenser till vibrationer eller hack, men jag vet inte om det hör till detta.

Eftersom armen bara hängde där innan så inbillar jag mig iallafall att jag inte har gjort det sämre :-D

Ett litet problem nu är dock att jag inte tror att jag fick tillbaka en av anslutningarna till friskluftsslangen, den lilla som sitter vid kontakten. Tror den ska en bit längre in över ytterligare en kant men fick inte till det.
#1609561
Idag fick Volvon lite uppmärksamhet. Beställde hem ett bar nya glödstift i veckan, det blev Bosch från Aeromotors för strax över hundralappen per stift. Hyrde hem en icarsoft felkodsläsare för att kunna dubbelkolla vilka stift det var, för även om jag skrev 4 och 5 tidigare så började jag tvivla på mig själv. Sen ville jag såklart kolla om felkoderna försvann.

Jag var lite orolig för bytet då man hört lite historier hur dom kan gå av och resultera i betydligt dyrare efterarbete, men jag tog det lugnt och metodiskt och det var inga konstigheter alls. Lite trögt var det men dom lossnade utan större bråk.
IMG_8953.JPG
IMG_8953.JPG (488.5 KiB) Visad 80 gånger
Jag kom föresten ihåg rätt, det var nummer 4 och 5. Felkoderna har inte kommit tillbaka än iallafall så det verkar som att det gick vägen.

Däremot så har jag ett par andra felkoder på DDM och PDM

B119000 - Vänster bakre fönster
B119100 - Högre bakre fönster
B118F00 - Vänster framfönster

Har dock inga upplevda problem med det så tänker inte lägga alltför mycket tid på det.

Snubblade också över den här tråden viewtopic.php?f=56&t=143052 och funderade på om det skulle kunna vara något jag är drabbat av. Jag har en del skorrande vibrationer vid lite kraftigare acceleration i lägre hastigheter och vid tomgång noterade jag igår att bak faktiskt vibrerar en del. Så jag gjorde så idag att jag körde en bit och noterade beteendet, sen ryckte jag säkringen till AWD och gjorde samma sak. Fram och tillbaka ett par gånger och jo, jag tror bestämt att skorrandet och vibrationerna är borta (eller som minst markant mindre) när säkringen är dragen.

Så jag kanske ska börja med att se om det går att rengöra, jag har väl Haldex generation 3 i min bil, men jag har läst att på P3 går det att komma åt pump och filter utan att montera ner hela bilen (nåja, lite överdrift) som det kan vara på P2. Så det kanske blir att hissa upp den och ta en liten kik någon dag här framöver. Såg att bilbolaget körde fastpris 1895kr för haldex-service så jag blev lite sugen, men dom säger på sina info-sidor att volvo fick haldex först 2013 så frågan är om priset bara gäller generation 5 som är lite mindre krångligt att komma åt. Får väl se, fråga går ju alltid.
#1609567
UnleashFusion skrev: viewtopic.php?f=56&t=133958&start=10 då borde denna tråd vara^
Haha det jag tänkte svara var: "Jo jag har läst den tråden, men jag har inga problem med några fönster". Men så slog det mig.. har jag ens testat fönstren ordentligt? :-D Så jag gick ut och gjorde det och mycket riktigt, två av dom var riktigt sega och tog stopp. Så jag skickade ner silikonspray som föreslaget så nu är det bra igen. Någon felkod löste det ju inte dock.

Men jag noterade att på tre av fönstren så gick det inte att använda funktionen för att skicka ner/upp fönstren med ett tryck. Så jag testade att kalibrera om det och när det var gjort så förvann också felkoderna. Så nu är det blankt. Även den felkoden som jag skymtade hos mekanikern som hade "nåt" med motorn att göra (hans teori var just armen till virvelspjället) lyser med sin frånvaro, så fulfixen kanske gjorde sitt den med. :-)

Nu är det ju inte så kallt längre, men jag inbillar mig att alla starter sen glödstiften och armen fixades har varit väldigt mjuka. Men det återstår att se till vintern antar jag.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]

Kollade med multimeter och satte den på 20 v[…]

Idag var tanken att byta olja i bilen vilket int[…]

Gäller det den nuvarande generationen V60 f[…]