Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Alla är vi olika. Jag har inga som helst problem med att hoppa tillbaka till XC90:n. Vi var uppe till fjällen över helgen. 150+ mil. Det blev dieselbilen istället för elbilen. För mycket tid och inflexibiliteten med att behöva ladda avgjorde. Samt att vi klarade oss utan takbox...
Det har helt med körningen att göra. Jag har inga problem heller att åka dieselbil till fjällen - tvärtom! Men de flesta av mina körningar är typ 8 minuter långa två eller tre gånger om dagen. För detta är elbilen överlägsen, man kan gasa på ordentligt direkt, bilen är varm eller kall direkt osv.
Blev en shoppingrunda nu på kvällskvisten, har bestämt mig för att göra jobbet själv. Kan bli hur dåligt som helst! :-)

Slängde med en ny generator i mixen och det blev fortfarande tusenlappar billigare än vad Volvo skulle ha för delarna till kamremsbytet.. :bored:

Får se om det hinner komma fram så jag kan ta mig an det i helgen. Hade behövt beställa ett par nya backspegelkåpor också efter att jag blev påkörd av carporten så ena gick sönder, men det får vänta.

Bild
Det blev däckskifte idag. Det var några år sedan jag gjorde det själv sist men jag mindes hur det gick till :P

Köpte mig en garagedomkraft härom dagen så invigde den. Inget häftigt utan Julas höglyftande lågprofil för att kunna lyfta både XC70 och komma under Teslan. Men det gick snabbt och lätt med den. Nästa är väl mutterdragare :-D
IMG_8795.jpeg
IMG_8795.jpeg (1.73 MiB) Visad 1504 gånger
Leverans från Aeromotors idag

Bild

Efter att ha kollat på ytterligare videos så har jag fegat ur på bytet, 2008 ser aningen annorlunda ut, mindre utrymme och generatorn ser riktigt bökig ut att byta. Kollar man på youtube så ser det ut att vara klippen för 2.4D som stämmer in. Så jag kröp till korset och har letat fram en verkstad som tar sig an det. Det blir några fina slantar till.. men men. Har nu spenderat en bra stund att dubbelkolla artikelnummer mellan Volvos offert, VPARTS, Trodo, Skandix och Continental för att säkertställa att allt är i sin ordning. Det enda jag missat är en skruv till remspännaren som tydligen inte följde med, men den kan jag unna mig från Volvo.
Så var kamremsbytet gjort. Totalt 11000kr för kalaset varav arbete 4700. Tycker det var ett bra pris, inte minst i relation vad Volvo själva skulle haft;

Kamrem
Vattenpump
AC-rem
Multirem
Löphjul och spännare
Generator (inkl frihjul)

Fick även ut några felkoder på glödstift 4 och 5 och mekanikerna noterade att armen till virvelspjället var lös. Den hänger bara ner från den yttre fästpunkten. Har inte kollat mer än så än men det lät på honom som att spjället var fast. Ska se om det är något jag kan få ordning på. Noterade lite olja kring den inre fästpunkten så frågan är ju om det är nån packning på spjället som är kass också. Har inga större problem mer än lite ojämn tomgång och vibrationer vid start.

Bilen har ganska nyligen passerat 42500 mil

Screenshot 2025-05-10 124101.jpg
Screenshot 2025-05-10 124101.jpg (162.92 KiB) Visad 67 gånger
Hade lite tid över så tog mig en kik på armen till virvelspjället. Den är alltså helt lös från inre fästet, går inte att fästa tillbaka. Däremot går det inre fästet att flytta fram och tillbaka utan problem
IMG_8926.JPG
IMG_8926.JPG (704.07 KiB) Visad 16 gånger

Tog till mig tips från Internet och slipade ner den delen som är vänd inåt
IMG_8927.JPG
IMG_8927.JPG (468.36 KiB) Visad 16 gånger
Därefter borrade jag ett litet hål genom kulan, la dit armen och förde igenom ståltråd som hindrar armen att trilla av. Sen fäste jag den tillbaka på yttre fästet. Så får vi se om det gör någon skillnad. Jag startade upp den en snabbis och då var det inga tendenser till vibrationer eller hack, men jag vet inte om det hör till detta.

Eftersom armen bara hängde där innan så inbillar jag mig iallafall att jag inte har gjort det sämre :-D

Ett litet problem nu är dock att jag inte tror att jag fick tillbaka en av anslutningarna till friskluftsslangen, den lilla som sitter vid kontakten. Tror den ska en bit längre in över ytterligare en kant men fick inte till det.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max[…]