Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Volvon fick stryka på foten.
Efter att vi skaffade Mini Coopern för några år sen (som ju är hel-el), använde vi Volvon mindre och mindre. Den fick mest rulla när vi skulle åka långt (räckvidden på Minin var ~15-20 mil en optimal sommardag) eller om vi skulle använda släpet (Minin saknade dragkrok och gick inte att eftermontera).

När jag vid besiktning av Volvon insåg att den inte ens rullat 500 mil sen förra rundan, ja, då var det liksom dags. En annons på Wayke och nån vecka senare fanns pengarna på kontot. Otroligt smidigt säljsätt förresten, would recommend!

"Men varför en Tesla?!" tänker ni kanske. Med Minin insåg vi att hel-el funkar för oss, dock behövde vi en något större bil, med bättre räckvidd och framförallt dragkrok.
Skoda Enyaq är ju riktigt snygg och passande storleksmässigt - men för dyr. Kia faller bort, lite glädje i livet ville jag ändå ha. Kvar i initiala budgeten passade då bara fransoser och även här gäller tidigare uttalande vilket kanske inte kommer som en chock.

Skulle man kanske mellanlanda i en hybrid då? Plötsligt fanns en del Volvo-hybrider inom räckhåll, men alldeles för låg räckvidd på el vilket sabbar det hela lite, dock inte nödvändigtvis en dealbreaker. MEN! Allt jag störde mig på i V90n (som till 90% var mjukvarugrejor) skulle jag ju då få stå ut med även i hybriden.
Tyskarna har ju många hybrider, men herreGUD vilken misär det är med deras utrustningsnivåer. Man kanske är bortskämd med Volvo som oftast haft ganska logiska paket, iallafall när vi beställde V90n (mycket var ju även standard). Att få en vettig överblick över BMWs modeller var en total mardröm, men vi var envisa och var helsålda på BMW X1 25E. En vettig sådan tangerade budgeten en smula och jag insåg där och då att Model 3, som störtdykt på begmarknaden, plötsligt fanns inom räckhåll och var i många fall billigare än en lika gammal, lika långt gången BMW.
(Och frugan satt absolut bäst i Teslan, med råge, så det var en smula avgörande, förstås). :D

Ett par veckors häckande på KVD och lurkande på Teslaforum, för att sen slå till.

Objektet är en tidigare Vattenfalls-bil, ca 8700 mil vid inköp. Batterihälsan är god och följer snittet.
* White pearl, som 90% av Teslorna där ute, skönt att få vara lite anonym ibland.
* Q2 2021 så värmepump, boombox, elbaklucka, Matrix-lyktorna och all that jazz. Rattvärme var ett krav och skulle enligt uppgift "finnas på 9 av 10 M3 med träinlägg i dörrarna." - Vår visade sig sakna rattvärme och baksätesvärme men finns att aktivera i appen för ett par tusen, så det tar jag tag i framåt hösten.
* Standard Range Plus, bakhjulsdriven, 325hk. 0-100 på 5.6s, angiven räckvidd ~44 mil om jag minns rätt.
* Dragkrok.
* Vinterdäck.

Bild
Behöver uppenbarligen skaffa färgat schampo för det här är ju jättetrist helt plötsligt.
Bild

Strax efter att vi köpt bilen var en tidig semester-roadtrip planerad. Och de som vet, de vet. För er andra så är Teslas lack ganska klen och hjulhusen tar ofta rejält med stryk. Bilen hade stänkskydd fram, men inte bak. Trots det ser framskärmarna småkassa ut på sina ställen, så det är något jag ska åtgärda innan vintern.
Men jag beställde ändå hem en uppsättning eftermarknads-stänkisar som täcker *mycket* mer än vad OEM gör.
Bild

Bort med ett par plast-nitar och på med stänkskyddet (med PPF under!)
Var helt säker på att jag tog bild på de värsta skärmarna, men här är nästan den bästa istället. Nåväl.
Bild

Bild

Bild
Och när man tror att ÅVC öppnar 10 men i själva verket öppnar 11, så är det inga problem alls. Man bara lutar sig tillbaka och tittar på Netflix.
Bild
Användarvisningsbild
av grillchips
Drygt ett halvår in och 1000 mil senare... Vad känner jag?
Nu är det enda bilen i hushållet (Minin återlämnad, tack och lov) så den rullar mycket och ofta.
Det är fortfarande en förbannat trevlig bil, det måste jag ändå säga. Perfekt? Verkligen inte. Men mycket elbil för pengen, det står jag fast vid.

+ Mjukvaran, allt (nåja, det mesta) är väldigt logiskt placerat och kräver sällan mer än enstaka tryck för att hitta.
+ Gratis features, fick inför julen rear collision warning "bara sådär" via en OTA-update. Uppskattades!
+ Förbrukningen i plusgrader.
+ Bakhjulsdrivet, fy tusan så skoj och ESC är ruggigt imponerande.
+ Rymligheten i stort. Trots att det är minsta modellen (än så länge) så är den imponerande rymlig både i kupé och bagage. Inte ens under julresan hade vi det trångt (2 vuxna, 2 barn på 8 och 12, packning samt julklappar).
+ Värmaren vintertid, bilen blir blixtvarm på rekordtid. Otroligt effektiv.

- Handtagen fryser, men går alltid att få upp och går alltid att stänga, till skillnad från V90n.
- Förbrukningen i minusgrader (visste absolut att det blev sämre under vintern men här märks det tydligt att det är lilla batteripacket...)
- Sätena blir lava-varma på sommaren, kör jag med shorts blir det härliga svettfläckar på sätet. Tur att materialet är otroligt lätt-tvättat. :D
- Placeringen av dragkrokens kontakt, den är totalt urusel. Inte nog med att man behöver vålda i kontakten i bilen, biljäveln är såpass låg från fabrik att kontakten skrapar i farthinder om man inte är väldigt försiktig. Som om inte det räckte så tar kontakten in vatten vilket resulterar i discoblink och därför ska jag beställa delar i vår och byta ut kontakten.
- Snö rasar ner i skuffen om man öppnar luckan utan att ha skrapat bort på bakrutan. Learning by doing kanske och jag är ju van vid kombis där det är ett icke-problem.

+- Regnsensorn funkar "för det mesta" bra. Många tycker att den är det sämsta som finns men jag tycker nog inte att den är SÅ jävla dålig.
+- Autopiloten som stänger av sig vid filbyte, saknar ofta att den beter sig som Volvon där den hålls kvar. Däremot saknar jag inte att Volvon stack iväg som att jag hade plattan i mattan, Teslan är avsevärt mjukare där vilket uppskattas. Så det hamnar lite mittemellan på det stora hela.

Gällande snö på bakrutan som rasar ner i skuffen, häromveckan skulle jag öppna skuffen och kom i sista sekund på att jag ju måste ta bort snön på rutan först. Sagt och gjort, skrapade undan och kände mig mycket nöjd över att ha tänkt efter före. Öppnar bakluckan och hör hur det rasslar till och det är massa snö i bagaget. Det räcker alltså inte mer att skrapa bort från bakrutan, man behöver ju självklart även ta bort snön på bakluckan! Inte mitt stoltaste ögonblick. :D
Men i och med detta så beställde jag i dagarna nu denna list, får se om det hjälper något.
(OBS! Svart, avskyr kolfiber :D )
Bild

Vit bil är svintrist på alla sätt och vis. Förutom när man tvättar.
Bild

Bild

Under sommaren laddade vi ungefär en gång i veckan, nu under vintern är nog snittet närmare var 5e dag. Juni till oktober översteg inte 55kr en enda månad för hemmaladdning, november och december ser ut att landa på ca 150kr vardera. Inte jättetrist ändå.

Så framåt då?
Ja, det blir ju framåt våren att beställa dragkroksdelarna och byta dessa. Ska även passa på att göra lite service med filter och annat. Tona rutorna vore kanske skönt, vi planerar lite lätt en Europa-turné och även om bilen också kyler bra kanske barnen uppskattar lite extra skydd i baksätet.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@grillchips, Listen blir ju snygg om inte annat :) Men de gör många rätt men även vissa fel, som de flesta andra så men de har ju blivit en spelare att se upp med på marknaden :)
av Lövet
grillchips skrev:+- Autopiloten som stänger av sig vid filbyte, saknar ofta att den beter sig som Volvon där den hålls kvar.
Den biten går dock att lösa med Enhance S3XY-buttons commander. Då slår den på igen när man kommit in i nya filen. Har den själv, rekommenderas
@Micce1980, eftersom jag inte har en Performance så tänker jag inte slänga på den snygga spoilern, så det där får bli min "vinge". :-D
Och du har helt rätt, en spelare att se upp med. Jag försöker verkligen passa mig från att bli fanboy och se på bilen med sunda och rimliga ögon, men jag förstår varför hypen är som den är. Befogad i många fall faktiskt. Volvon var väl tajtare skruvad och osade mer kvalité på sina ställen men känns i jämförelse lastgammal. Vågar nästan påstå att Teslan är tystare inuti också även om jämförelsen haltar då jag körde 21" och 20" på Volvon medan Teslan har 18" året om samt dubbelglas i fram.

@Lövet, ja, det är otroligt lockande måste jag säga. Blev lite "meh" när jag insåg att man behövde både commandern och knapparna (väl?), då sprang det iväg i pris väldigt fort.

Ååååå andra sidan, återlämningen av Minin gick ju smärtfritt. 3 år, 2400 mil, enda kostnaden var rutbyte vid återlämning á 1800kr. Kanske om man nallar lite av den tilltänkta budgeten... ;)
av Lövet
grillchips skrev:@Lövet, ja, det är otroligt lockande måste jag säga. Blev lite "meh" när jag insåg att man behövde både commandern och knapparna (väl?), då sprang det iväg i pris väldigt fort.
För just den funktionen behöver du dock inte knapparna utan bara commandern. Men knapparna älskar man efter ett tag. Har satt två stycken bakom ratten för att kontrollera torkarna och antispinn samt två på annan plats för att öppna frunken och bagageet. Det är otroligt skönt att kunna göra det med ett enkelt knapptryck exempelvis med handskar på istället för skärmen eller appen.
Användarvisningsbild
av batmac
För egen del så har knapparna knappt blivit använda. Har satt en för att ändra regen, men det gjorde jag ju innan jag öht kört bilen på vintern och när den väl kom så har jag ändå inte känt behov av att sänka/stänga av. Sen har jag en för handskfacket. Resten har jag inte ens monterat. Funderar dock på att sätta en för "behåll värme" (om funktionen finns, inte kollat) och hade väldigt gärna haft en för serviceläge på torkarna men det vet jag att det inte finns. Just den blir väl mindre relevant på nyare årsmodeller där diket där torkarna vilar är uppvärmt.

Torkarna tycker jag funkar kanon att ändra via spaken nu när dom ändrade så man scrollar istället.
Det här var ju kul!
Bild

Fick ett meddelande på messenger där personen frågade om jag ägde en vit Tesla. Aldrig sett människan förut och med tanke på omvärlden så drog jag öronen åt mig. Men visst, slår man upp mitt namn så står jag ju faktiskt som ägare på en, så jag bekräftade det.
"Stod du parkerad i Täby centrum idag klockan 1430?"

Drog öronen åt mig än mer, eftersom det ju faktiskt stämde. Redo för fajt bekräftade jag frågeställningen och fick "jag råkade skrapa din bil där idag, ber så hemskt mycket om ursäkt, vi tar det via mitt försäkringsbolag."
Gick ut till bilen och kollade, mycket riktigt, en liten smekning höger bak. Personen var snabbt i färd med att kontakta sitt försäkringsbolag och nu ska jag bara orka ta tag i det från mitt håll.. Men jag var otroligt tacksam över att personen gav sig tillkänna efteråt. Hade hen inte sagt något hade det nog tagit ett par dagar innan jag upptäckt skadan ärligt talat.
Blir det en Tesla-verkstad som tar hand om detta eller spelar det inte så stor roll? Volvon togs ju om hand av Bilia när den fick fronten omlackad men här känner jag mig genast osäker.
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa denna […]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]