- fre 12 jul 2024, 15:54
#1583769
Volvon fick stryka på foten.
Efter att vi skaffade Mini Coopern för några år sen (som ju är hel-el), använde vi Volvon mindre och mindre. Den fick mest rulla när vi skulle åka långt (räckvidden på Minin var ~15-20 mil en optimal sommardag) eller om vi skulle använda släpet (Minin saknade dragkrok och gick inte att eftermontera).
När jag vid besiktning av Volvon insåg att den inte ens rullat 500 mil sen förra rundan, ja, då var det liksom dags. En annons på Wayke och nån vecka senare fanns pengarna på kontot. Otroligt smidigt säljsätt förresten, would recommend!
"Men varför en Tesla?!" tänker ni kanske. Med Minin insåg vi att hel-el funkar för oss, dock behövde vi en något större bil, med bättre räckvidd och framförallt dragkrok.
Skoda Enyaq är ju riktigt snygg och passande storleksmässigt - men för dyr. Kia faller bort, lite glädje i livet ville jag ändå ha. Kvar i initiala budgeten passade då bara fransoser och även här gäller tidigare uttalande vilket kanske inte kommer som en chock.
Skulle man kanske mellanlanda i en hybrid då? Plötsligt fanns en del Volvo-hybrider inom räckhåll, men alldeles för låg räckvidd på el vilket sabbar det hela lite, dock inte nödvändigtvis en dealbreaker. MEN! Allt jag störde mig på i V90n (som till 90% var mjukvarugrejor) skulle jag ju då få stå ut med även i hybriden.
Tyskarna har ju många hybrider, men herreGUD vilken misär det är med deras utrustningsnivåer. Man kanske är bortskämd med Volvo som oftast haft ganska logiska paket, iallafall när vi beställde V90n (mycket var ju även standard). Att få en vettig överblick över BMWs modeller var en total mardröm, men vi var envisa och var helsålda på BMW X1 25E. En vettig sådan tangerade budgeten en smula och jag insåg där och då att Model 3, som störtdykt på begmarknaden, plötsligt fanns inom räckhåll och var i många fall billigare än en lika gammal, lika långt gången BMW.
(Och frugan satt absolut bäst i Teslan, med råge, så det var en smula avgörande, förstås). :D
Ett par veckors häckande på KVD och lurkande på Teslaforum, för att sen slå till.
Objektet är en tidigare Vattenfalls-bil, ca 8700 mil vid inköp. Batterihälsan är god och följer snittet.
* White pearl, som 90% av Teslorna där ute, skönt att få vara lite anonym ibland.
* Q2 2021 så värmepump, boombox, elbaklucka, Matrix-lyktorna och all that jazz. Rattvärme var ett krav och skulle enligt uppgift "finnas på 9 av 10 M3 med träinlägg i dörrarna." - Vår visade sig sakna rattvärme och baksätesvärme men finns att aktivera i appen för ett par tusen, så det tar jag tag i framåt hösten.
* Standard Range Plus, bakhjulsdriven, 325hk. 0-100 på 5.6s, angiven räckvidd ~44 mil om jag minns rätt.
* Dragkrok.
* Vinterdäck.

Efter att vi skaffade Mini Coopern för några år sen (som ju är hel-el), använde vi Volvon mindre och mindre. Den fick mest rulla när vi skulle åka långt (räckvidden på Minin var ~15-20 mil en optimal sommardag) eller om vi skulle använda släpet (Minin saknade dragkrok och gick inte att eftermontera).
När jag vid besiktning av Volvon insåg att den inte ens rullat 500 mil sen förra rundan, ja, då var det liksom dags. En annons på Wayke och nån vecka senare fanns pengarna på kontot. Otroligt smidigt säljsätt förresten, would recommend!
"Men varför en Tesla?!" tänker ni kanske. Med Minin insåg vi att hel-el funkar för oss, dock behövde vi en något större bil, med bättre räckvidd och framförallt dragkrok.
Skoda Enyaq är ju riktigt snygg och passande storleksmässigt - men för dyr. Kia faller bort, lite glädje i livet ville jag ändå ha. Kvar i initiala budgeten passade då bara fransoser och även här gäller tidigare uttalande vilket kanske inte kommer som en chock.
Skulle man kanske mellanlanda i en hybrid då? Plötsligt fanns en del Volvo-hybrider inom räckhåll, men alldeles för låg räckvidd på el vilket sabbar det hela lite, dock inte nödvändigtvis en dealbreaker. MEN! Allt jag störde mig på i V90n (som till 90% var mjukvarugrejor) skulle jag ju då få stå ut med även i hybriden.
Tyskarna har ju många hybrider, men herreGUD vilken misär det är med deras utrustningsnivåer. Man kanske är bortskämd med Volvo som oftast haft ganska logiska paket, iallafall när vi beställde V90n (mycket var ju även standard). Att få en vettig överblick över BMWs modeller var en total mardröm, men vi var envisa och var helsålda på BMW X1 25E. En vettig sådan tangerade budgeten en smula och jag insåg där och då att Model 3, som störtdykt på begmarknaden, plötsligt fanns inom räckhåll och var i många fall billigare än en lika gammal, lika långt gången BMW.
(Och frugan satt absolut bäst i Teslan, med råge, så det var en smula avgörande, förstås). :D
Ett par veckors häckande på KVD och lurkande på Teslaforum, för att sen slå till.
Objektet är en tidigare Vattenfalls-bil, ca 8700 mil vid inköp. Batterihälsan är god och följer snittet.
* White pearl, som 90% av Teslorna där ute, skönt att få vara lite anonym ibland.
* Q2 2021 så värmepump, boombox, elbaklucka, Matrix-lyktorna och all that jazz. Rattvärme var ett krav och skulle enligt uppgift "finnas på 9 av 10 M3 med träinlägg i dörrarna." - Vår visade sig sakna rattvärme och baksätesvärme men finns att aktivera i appen för ett par tusen, så det tar jag tag i framåt hösten.
* Standard Range Plus, bakhjulsdriven, 325hk. 0-100 på 5.6s, angiven räckvidd ~44 mil om jag minns rätt.
* Dragkrok.
* Vinterdäck.

Nuvarande:
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld
Tesla Model 3 SR+ MY21
Tidigare:
Mini Cooper SE MY22 - Leasad
Volvo V90 T5 R-design MY18 - Såld
Volvo V50 1.8F MY08 - Såld
VW Golf 3 GT '94 - Såld