Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Stal lite bensin från traktor-dunken och var ut och rastade åbäket lite idag :-)
Var duktigt seg dom första 2-3km, typ, 2ans växel, fullt turboladd, och 3k+ rpm för att orka frammåt i ~60km/h-seg, varje gång den försökte kasta i 3an så orkade den inte driva :-D Släppte mer och mer ju mer man körde(och bromsade) dock. Efter en mil eller så så rullar den mer eller mindre som den ska. Bromsarna tar relativt okej, jag tror dock jag åker på att byta vänster fram ok. Tvärnitar man från typ 80+ så vill den dra sig åt höger en del(inte mer än att man kan hålla emot utan problem dock), vilket stämmer med föregående bes. protokoll där v-fram har fått successivt sämre värden för var gång. Får se om jag "chansar" att den tar tillräckligt jämnt eller om jag skaffar nytt ok först.
Och jag har t om fått lite liv i handbromsen! Den orkar väl inte stanna bilen om den rullar, men den finns där! Den saktar ner iaf, sakta.. Ska prova spänna wiren och se om det är den magiska lösningen, eller om det bara säger "PJONG!" och wirarna går av(Hade ju nyligen redan spännt den innan jag ställde av den så..) :P Har inte provat om den håller bilen stilla i upp-/nedförslut, men den tar så pass att man inte kan starta med den i på plan mark iaf.
Ska prova lite mer någon annan dag, tyckte det var dags att låta stackarn vila när det började ryka från alla 4 bromsar :angelo: Vem hade kunnat ana att bromsar från 1998 inte tycker om att bli hårt använda under en längre tid eh? :party:

Skivorna ser iaf oförskämt fina ut nu! Så dom rullar ett tag till helt klart.

Maskineriet går oförskämt bra. Trots plågeriet blev den inte varmare än den ska, inga misständningar, ingen dålig tomgång, inga varningslampor...

Mja just det, har köpt den där spacersatsen från vparts också, har dock inte packat upp och än mindre provat dom än :oops:

Planen som det ser ut nu är att iaf ha "första" besiktningen avklarad innan juli's slut. Men det visar sig väl, mycket som kan hända och sätta käppar i hjulen för den planen :P
Det som är uppskrivet på listan än så länge är iaf
-innan besiktning-
* Spolarvätska
* Kontrollera tuta(Glömmer bort det hela tiden...)
* Kolla så jag har en varningstriangel i den..
* Fixa 1 bromsljus(troligen det klassiska korrisions-problemet)
* Spänna handbromsen
* Ev. nytt/nya bromsok
* Smörja låsen, vill gärna kunna komma in i bilen även om den är strömlös, utan att riskera att bryta av nycklarna.
* Montera spacers+hjul från V70in, tar nog vinterhjulen(odubbade) till/från första bes iaf.
-efter besiktning, beroende på ev. anm-
* Ny vindruta
* Nya torkarblad, även om dom var i princip nya när den ställdes av så lär dom inte vara direkt fräsha längre...
* Service, olja+filter och troligen rem-byten
* Påställning + avställning av V70in, samt flytta över sommarsulorna från V70in till 945an.
* ev. ombes.

Vore rätt nice att kunna ställa på 945an och av V70in innan aug. Det perfekta vore att ställa av V70in typ kl 23:50 31 juli, och ställa på 945an typ 00:10 1 aug :-D Ja, V70in har skattemånad aug ;-) Men som sagt, det finns mycket som kan hända som sätter stopp för den planen än...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tycker du? Jag tycker listan är oförskämt kort :-D Det mesta är ju saker som tar typ 2min att bocka av. Men framförallt är det mesta i princip gratis 8-)

... Listan på V70in är lite värre.. Kanske inte i längd, än, men i kostnad och tidsåtgång... :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Mjahapp, pillat lite idag så man har kunnat bocka av några saker iaf.

Kontrollerat tutan - Den fungerar!
Kollat så jag hade varningstriangel i den - Det hade jag inte! Nu har jag :P
Fixa bromsljuset - Korrision "givetvis", räckte med att skruva på sockeln några gånger så hoppade det igång.
Spännt handbromsen - behöver finjusteras lite, men bilen saktar ner ordentligt när man drar i den, och den håller bilen stilla både i upp- och nedförslut.

Det som tillkom var skärmblinkerserna, dom hade jag glömt inte påverkade blink-frekvensen(och därmed felaktigt tagit förgivet att dom fungerade), och givetvis lös ingen utav dom. Efter lite(ok, mycket...) skrapande av korrision så blinkar dom också nu.

Ja just det, första som händer när jag slå på varningsblinkerserna är att knappf-n går i tusen bitar :-D Tur man har den gröna att "låna" ifrån.

Seeen... För att citera mig själv;
Lucif3r skrev:T om bakrutetorkaren fungerar fortfarande! Om än lite trögt..
... Det gör den också..................... Det gjorde däremot inte vindrutetorkarna!! :-o
Mittersta, eller högra beroende på hur man nu ser på det, hade totalärgat fast. Höll nog på bortåt en timme med det eländet. Räddaren i nöden(?) blev att köra på med induktionsvärmaren tills skiten började röra på sig. När motorn väl fått fart på länkaget lät jag den gå på full fart några minuter medans det svalnade, och dränkte samtidigt skiten med WD40. Så nu fungerar dom också!

Kom även ihåg att testa spolningen, och det fungerade minsann utan problem, inte minsta lilla tillstymelse till stop i munstyckena.

Torkarbladen var ju som förväntat dock - totalt odugliga. Den bak är värst, men den är ju inte lika viktig(även om jag själv använder den ofta, så givetvis ska det bytas även där!).

Sen när jag stängde bakluckan så... Låste den sig inte... Suck, fram med WD'n igen och dränka låset och pilla med en skruvmejsel, så nu fungerar det också, igen.

Det fel som kvarstår är att ena kabeln till vänster pos.ljus(det i blinkersen) har gått av... Vetefan hur det gått till, möjligt att jag "fastnat" lite när jag lyft ur och i batteriet. Har såklart gått av preciiis vid hylsan, så går ju inte bara skala och tvinna ihop dom direkt... Möjligt att jag snor en bit från den gröna och gör det enkelt för mig...

Uppmärksammade även något typ av gnissel i låg hastighet med gas, som tystnade så fort man släppte gasen... Så troligen är det väl en rem som inte riktigt vill vara med längre.... Vad nu det kan bero på... :oops:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ajjemen, har även kollat upp med f-bolaget vad som gäller när man ska köra till bes. med avställd bil, så det ska inte vara några problem heller :-)

Är det förresten någon som vet på rak arm hur långa torkarbladen ska vara till 940? Fram framförallt, och om dom är lika långa på båda sidor. Även längden bak skulle vara bra :-)
Jag TROR dom är runt 500mm fram, vill minnas att dom är kortare än V70ins 530 resp. 510 vä/hö iaf, men lika bra att fråga om någon har bättre koll :P
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance