Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
#1095352
Har rullat 15 mil nu typ utan problem hittills. Fälgarna ser kul ut efter grusvägar.

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1095362
Briander skrev:Ja jag känner inte att bilen är pålitlig direkt :???: Enligt art.nr så ska locket vara till B5254S men det finns inga skruv med i locket och hålen stämmer inte mot toppen.

Konstigt, det måste ju varit felmärkt/felpacketerat då. 85x70 har bara 1 fördelare och 1 rotor oavsett motor, modell eller årsmodell.

Ja, jag vetefan vad volvo hade sniffat när dom beslutade sig för att fördelare+rotor skulle vara evighetsgrejor på 85x70, för det ingår inte i någon service öht, och därmed glöms dom bort av folk som då börjar byta massa andra delar när problem uppstår :roll:
av Schmoyoho
#1095409
Vad är en normal intervall på rotor+lock då, finns det något vedertaget antal mil eller år innan bör byta om man inte vill låta vänta på problem?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1095464
Briander skrev:Har rullat 15 mil nu typ utan problem hittills. Fälgarna ser kul ut efter grusvägar.

Bild
Nej, det är nog dags att spola av dom :)
Användarvisningsbild
av Briander
#1095481
Lucif3r skrev:
Briander skrev:Ja jag känner inte att bilen är pålitlig direkt :???: Enligt art.nr så ska locket vara till B5254S men det finns inga skruv med i locket och hålen stämmer inte mot toppen.

Konstigt, det måste ju varit felmärkt/felpacketerat då. 85x70 har bara 1 fördelare och 1 rotor oavsett motor, modell eller årsmodell.

Ja, jag vetefan vad volvo hade sniffat när dom beslutade sig för att fördelare+rotor skulle vara evighetsgrejor på 85x70, för det ingår inte i någon service öht, och därmed glöms dom bort av folk som då börjar byta massa andra delar när problem uppstår :roll:
Att det inte finns med i någon service är ju helt obegripligt, locken kan spricka, det kan komma in fukt och kontakterna kan ärga så det är ingen brist på möjliga felkällor. Nu har jag inte haft en bil med fördelarlock sedan en gammal 740 så det kändes old school att köpa sådana delar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1095557
Briander skrev:Att det inte finns med i någon service är ju helt obegripligt, locken kan spricka, det kan komma in fukt och kontakterna kan ärga så det är ingen brist på möjliga felkällor. Nu har jag inte haft en bil med fördelarlock sedan en gammal 740 så det kändes old school att köpa sådana delar.

Ja, visst är det obegripligt.. Som sagt, ingen avning om vad fasen dom hade sniffat när dom beslutade det...
Och ja, det är ju som sagt slitagedelar, det är inget "om" dom går sönder, utan NÄR. Dom flesta verkar dock fungera felfritt i typ 20-25000mil. V70ins lock som då rullat 23k såg förjävligt ut(fattar inte att bilen ens startade :lol: ), men det som satt på 855an som hade gått 27500mil var mer eller mindre nytt, mao nybytt. Det locket och rotor sitter på V70in nu och har gjort i 4år och ~2000mil, ser fortfarande likadant ut som när jag först satt dit det.

Så jag tror inte det är delar man behöver gå att ha ont i magen över att dom ska gå sönder när som helst direkt. Ta en årlig inspektion, t ex innan bes., så upptäcker du ev. slitage långt innan bilen börjar reagera :)
Det som skulle kunna ta död på dom i förtid är om kamaxelpackningen börjar läcka och locket blir fyllt i olja.
Användarvisningsbild
av Briander
#1096100
Ja jag känner nog att det är första och sista gången jag byter det på den här bilen, jag kommer knappt upp i tusen mil per år ens så :) Bilen har skött sig bra sedan bytet men jag ska byta bensinfiltret i nästa vecka så har ett gäng av service-sakerna gjorts sedan.

En bild från Smålandsskogen och på den elaka revan bak. Ska jaga rätt på en burk färg när jag får möjlighet.
s70_8004.jpg
s70_8004.jpg (231.67 KiB) Visad 388 gånger
Användarvisningsbild
av Bonden1989
#1096383
Lucif3r skrev:Ja, visst är det obegripligt.. Som sagt, ingen avning om vad fasen dom hade sniffat när dom beslutade det...
Och ja, det är ju som sagt slitagedelar, det är inget "om" dom går sönder, utan NÄR. Dom flesta verkar dock fungera felfritt i typ 20-25000mil. V70ins lock som då rullat 23k såg förjävligt ut(fattar inte att bilen ens startade :lol: ), men det som satt på 855an som hade gått 27500mil var mer eller mindre nytt, mao nybytt. Det locket och rotor sitter på V70in nu och har gjort i 4år och ~2000mil, ser fortfarande likadant ut som när jag först satt dit det.
Detta måste jag ta och kolla på min bil sen. Nu blev jag ju orolig! :| Förra ägaren av min bil är ju dock pedant, så han kanske har bytt det någon gång. Min V70 har ju bara gått närmare 35000mil... :roll:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1096404
Bonden1989 skrev:Detta måste jag ta och kolla på min bil sen. Nu blev jag ju orolig! :| Förra ägaren av min bil är ju dock pedant, så han kanske har bytt det någon gång. Min V70 har ju bara gått närmare 35000mil... :roll:


Uhm.... du har väl ingen fördelare på din 99a?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]