Briander skrev:Att det inte finns med i någon service är ju helt obegripligt, locken kan spricka, det kan komma in fukt och kontakterna kan ärga så det är ingen brist på möjliga felkällor. Nu har jag inte haft en bil med fördelarlock sedan en gammal 740 så det kändes old school att köpa sådana delar.
Ja, visst är det obegripligt.. Som sagt, ingen avning om vad fasen dom hade sniffat när dom beslutade det...
Och ja, det är ju som sagt slitagedelar, det är inget "om" dom går sönder, utan NÄR. Dom flesta verkar dock fungera felfritt i typ 20-25000mil. V70ins lock som då rullat 23k såg förjävligt ut(fattar inte att bilen ens startade :lol: ), men det som satt på 855an som hade gått 27500mil var mer eller mindre nytt, mao nybytt. Det locket och rotor sitter på V70in nu och har gjort i 4år och ~2000mil, ser fortfarande likadant ut som när jag först satt dit det.
Så jag tror inte det är delar man behöver gå att ha ont i magen över att dom ska gå sönder när som helst direkt. Ta en årlig inspektion, t ex innan bes., så upptäcker du ev. slitage långt innan bilen börjar reagera :)
Det som skulle kunna ta död på dom i förtid är om kamaxelpackningen börjar läcka och locket blir fyllt i olja.