Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 800serien
Lucif3r skrev:-97 var ju ett brytningsår typ, klart dom snåla in på 855 när dom ville att folk skulle köpa den nya, betydligt bättre V70in istället :mrgreen:

Jag har faktiskt sett några -97or med sunkiga bakljus. Men, jag kan ju inte svära på att det är orginalbakljus, kan ju likagärna vara utbytt till ett par från en skrot, av tidigare årsmod.
"Betydligt" bättre. Lite bättre, kanske. Inte betydligt. :wink:

Ja, måste varit utbytta.
LOB skrev:Om vi nu skäl nörda in oss på bakljusen så kan jag upplysa om att min -97a, Tillverkad i Gent juni 1996 fortfarande har bakljus i nyskick.
Att v70 skulle vara bättre än 850 är absurt. Originalet är alltid bäst. 850 var i 1997 fulländad, och har en helhetllig design :D . Ny front, motorhuv och lutning på a-stolpen gjorde den inte vackrare. :(
Håller med, tycker det är synd att de la ner 850 när den var som bäst. Utöver det att 855 -97 fick bättre bakljus så fick alla 850/855 -97 en del roliga småsaker som inte många vet om heller som inte fanns på de andra modellåren.

Bland annat så är listerna på A-stolparna vid vindrutan annorlunda, på -97 är de som förhöjda med en kant som leder bort vattnet upp på taket istället för att allt kommer på sidorutorna, X70 fick samma. Sedan har vi även fabriksmonterade clips som sitter på golvet för att hålla fast mattorna fram. Japp, X70 fick även dom. :wink:

Lucif3r skrev:855 och V70 skiljer sig väldigt mycket mer än vad man kan tro. Bl.a. så har V70 betydligt mer isolering i sig, många irriterande småsaker från 855 är åtgärdade, som t ex infästningen för bakstötfångaren, inredningen(ej utseendet) och kabelmattor är bättre dragna och mer logiska och uppdelade på ett mer lätt-arbetat sätt(fast dom kunde fortfarande inte polvända belysningen över bakdörrarna korrekt .......)... Små detaljer, ja, men ändock mer skillnder än vad ögonen ser :)

Personligen tycker jag skillnaderna mellan 855 och V70 är som skillnaden mellan 940 och 960 95+ både utseendemässigt och komfort. En RWD V70 hade ju varit en dröm :roll:

Utseendet på fronten är såklart en smaksak.
Har hört att 850 fick bättre ljudisolering från -96. Min -97 är förvånansvärt tyst, säger många som åkt i den. Det är inte mycket vägljud alls, lite vindbrus kan man dock höra men det uppkommer mest när det blåser hårt ute, är väl först då man märker att man åker en äldre bil. :P Men att det blir lite vindbrus när det blåser mycket hör man väl på alla "vanliga" personbilar så, mer eller mindre. :)
andersuw skrev:Säkert är S/V70 den bättre bilen funktionellt. Alla barnsjukdomarna fixade och få nya tillkomna. Samma sak med P2:orna. Bättre funktionellt efter ansiktslyftningen även om det gradvis gick framåt även under perioden före dess.

Men V70 RWD en dröm? :roll: ;-)
Nja. Visst är X70 bättre än de tidigaste 850 men aldrig att de skulle vara på något vis så mycket bättre varken funktionellt eller maskinellt än 850 -97. Framstegen gjordes väl på insidan där inredningen blev lite modernare och kvalitetskänslan upplevs som bättre. Även säkerheten säger Volvo och många andra blev bättre på flera punkter men vad vet jag inte. Vet bara att någon babblade/skrev om starkare B-stolpar på något forum men annars har jag ingen aning..? Fyll gärna på ni som vet mer. Tack. :D
av andersuw
800serien skrev:Nja. Visst är X70 bättre än de tidigaste 850 men aldrig att de skulle vara på något vis så mycket bättre varken funktionellt eller maskinellt än 850 -97.
Har inte följt inte 800-seriens (inklusive S70/V70) utveckling lika noga som jag följt P2-seriens (V70N m.fl.). Men det är ju fullt tänkbart att även 850 gradvis förbättrades i en del viktiga avseenden före ansiktslyftningen med tillhörande byte av modellbeteckning. När det gäller V70N är det ju rätt stor skillnad funktionellt/kvalitetsmässigt på en 00:a och en 04:a samtidigt som 04:an står sig ganska väl i sådana hänseenden i jämförelse med en ansiktslyft 05:a.
800serien skrev:Framstegen gjordes väl på insidan där inredningen blev lite modernare och kvalitetskänslan upplevs som bättre.
Ja där tycker jag nog det blev ett ordentligt lyft vid övergången från 850 till S/V70.
av LOB
Vadåda... om man har en husvagn från 70-talet så passar ju 850 inredningen perfekt! Speciellt min med mörkt träinlägg. :D

Ândringen 940 til 960 är betydligt större än 850 till x70. Helt ny multi-link hjulupphängning bak gjorde stooor skillnad mellan 940 och 960. B230 till 6a vitmotor är också en stor förändring.

Att x70 fick större/ bättre sidokockkudde och kraftigare B-stolpe var väl de viktigaste förändringarna!
Senast redigerad av 1 LOB, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
LOB skrev:Vadåda... om man har en husvagn från 70-talet så passar ju 850 inredningen perfekt! Speciellt min med mörkt träinlägg.
Passar ihop kanske de gör. Men jag vet inte riktigt varför det skulle vara någon poäng att de gör det eller varför det skulle göra saken ett dugg bättre. ;-)

Beträffande träinlägg, vare sig de är äkta eller fejkade, så tycker jag generellt väldigt illa om sådana i moderna bilar där de skall samsas med en massa plast. 850 och även S/V70 är i mina ögon ett typexempel på hur illa det kan se ut. Glad att jag inte hade något sådant i min 855 -94. På min V70 -02 har jag bytt ut det elände som satt där från början (valnötsimitation) mot borstad alu. Det enda exempel på att det faktiskt kan se hyggligt ut som jag råkat på är nya 90-serien. Där har Volvo i motsats till tidigare (och i motsats till andra biltillverkare) fått träet att se ut som trä och dessutom lyckats med konststycket att bädda in träet på ett naturligt sätt i sin omgivning.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
andersuw skrev:
LOB skrev:Vadåda... om man har en husvagn från 70-talet så passar ju 850 inredningen perfekt! Speciellt min med mörkt träinlägg.
Passar ihop kanske de gör. Men jag vet inte riktigt varför det skulle vara någon poäng att de gör det eller varför det skulle göra saken ett dugg bättre. ;-)

Beträffande träinlägg, vare sig de är äkta eller fejkade, så tycker jag generellt väldigt illa om sådana i moderna bilar där de skall samsas med en massa plast. 850 och även S/V70 är i mina ögon ett typexempel på hur illa det kan se ut. Glad att jag inte hade något sådant i min 855 -94. På min V70 -02 har jag bytt ut det elände som satt där från början (valnötsimitation) mot borstad alu. Det enda exempel på att det faktiskt kan se hyggligt ut som jag råkat på är nya 90-serien. Där har Volvo i motsats till tidigare (och i motsats till andra biltillverkare) fått träet att se ut som trä och dessutom lyckats med konststycket att bädda in träet på ett naturligt sätt i sin omgivning.
Det där om 90-serien och träinslag så hade jag en tänkte jag på förhand att det måste se ut som skit som det alltid gjort. Så när jag hållit på och bygga dom bilarna har jag aldrig ens tänkt tanken att klicka i valnöt. Men efter jag läste här på forumet att folk beställt med valnöt var jag ju tvungen att kolla in det själv. Och det var ju riktigt snyggt faktiskt, skulle lätt kunna tänka mig det själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
850 håller jag med om ser för jäklig ut med "trä", det är för mycket runt instrumenthuset osv.. V70 är lite mer diskret med sitt trä("bara" center, mitt och handsfacket... och bakre askkoppen då), och smälter in bättre än det gör i 850(har samma åsikt om 7/900-serien där). Men jag är inte heller något super-fan av trä, inget jag skulle välja om jag köpte bilen ny.

Men det är väl ett problem samtliga 80- och 90-tals volvos led utav(vet inte hur det är efter 90-talet)... Fanns inte så mycket att välja bland... x70 har antingen mörkt trä, ljust trä( :*O/ ), ap-tråkig ren plast, nå svart trä-liknande elände, och aluminium. Av dom är väl alu det som ser bäst ut, iaf i mörk inredning, men ändå inget som faller mig på smaken(för ljust, jag gillar mörka färger överlag).

När jag jämnförde 940 och 960(95+) så tänkte jag mest på utseendet och inredningen, skulle varit lite tydligare där :) Givetvis gör multilinken och den modernare vitblockaren stor skillnad på drift och komfort.
av andersuw
Verkar som vi i stort sett är överens här. Dock tycker jag alu funkar fint för det mesta och liksom du särskilt vid mörk inredning. En sak jag störde mig på när jag köpte min V70 -02 med mörkgrå inredning, mörkgrå skinnklädsel och de förbenade valnötsimitationerna till paneler var att det saknades kontrast. I den 850 jag haft tidigare var det i alla fall omväxlande ljusgrått och mörkgrått. Men här var det mörkgrått eller blygrått ("grafit"). Var som att kliva in i en kolkällare tyckte jag. Så jag gjorde ett medvetet försök att "punkifiera" inredningen och vidtog följande åtgärder:

Paneler på dörrar och handskfack i borstad alu (inte mesh utan från R-modellen)
Tunnelkonsol från årsmodell 05- med borstad alu och läderklätt handbromshandtag (eftersom handbromsspaken ändå måste bytas vid konsolbyte)
Sportratt med aluinlägg samt läderklädd airbag från R-modellen med nygamla Volvologgan
Kromringar runt instrumenttavlorna (fick jag på köpet eftersom min DIM var trasig och byttes på beg.garantin)
Låsknappar/manschetter i borstad alu
Luftriktare med aluinlägg (från Classicmodellen)
Pedaler och fotstöd i alu (samma typ som Heico men utan deras logga)

Blev i alla fall lite bättre när jag var klar tycker jag. :D Men döm själva:

Före:

Bild

Och efter:

De här bilderna är kanske i mörkaste laget men jag hoppas ni kan se hyggligt ändå. Broditfästet är numera borttaget eftersom den fartkameravarnare jag tidigare hade där numera bytts mot en annan som sitter diskret placerad längst fram till vänster vid A-stolpen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ingen idag verkar vara ett dugg intresserad av om bilen de köper är bra rostskyddad, Apple integration i instrumentbrädan är det som är viktigt och vad köparna vill betala för. Om bilen är bortrostad om några år är egalt för man byter bil ofta nuförtiden. Varje gång det släpps en ny IOS eller Android version tex.

Jag är nog ett unikum som till exempel innan gillade VW men efter sett att de hamnade på bottenplats i rostskydd och min kompis fick rostlaga sin nästan nya Passat för 39.000 kr så skyr jag nu märket som pesten.Men det är n0g bara jag som tänker så.
Användarvisningsbild
av snepo
VolvoB20 skrev:Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ingen idag verkar vara ett dugg intresserad av om bilen de köper är bra rostskyddad, Apple integration i instrumentbrädan är det som är viktigt och vad köparna vill betala för. Om bilen är bortrostad om några år är egalt för man byter bil ofta nuförtiden. Varje gång det släpps en ny IOS eller Android version tex.

Jag är nog ett unikum som till exempel innan gillade VW men efter sett att de hamnade på bottenplats i rostskydd och min kompis fick rostlaga sin nästan nya Passat för 39.000 kr så skyr jag nu märket som pesten.Men det är n0g bara jag som tänker så.
Haha bra inlägg,bara bilen ser bra ut.Sen om den rostar bort snart nog gör inget
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &aum[…]

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]