Lucif3r skrev:-97 var ju ett brytningsår typ, klart dom snåla in på 855 när dom ville att folk skulle köpa den nya, betydligt bättre V70in istället :mrgreen:
Jag har faktiskt sett några -97or med sunkiga bakljus. Men, jag kan ju inte svära på att det är orginalbakljus, kan ju likagärna vara utbytt till ett par från en skrot, av tidigare årsmod.
"Betydligt" bättre. Lite bättre, kanske. Inte betydligt.
Ja, måste varit utbytta.
LOB skrev:Om vi nu skäl nörda in oss på bakljusen så kan jag upplysa om att min -97a, Tillverkad i Gent juni 1996 fortfarande har bakljus i nyskick.
Att v70 skulle vara bättre än 850 är absurt. Originalet är alltid bäst. 850 var i 1997 fulländad, och har en helhetllig design :D . Ny front, motorhuv och lutning på a-stolpen gjorde den inte vackrare. :(
Håller med, tycker det är synd att de la ner 850 när den var som bäst. Utöver det att 855 -97 fick bättre bakljus så fick alla 850/855 -97 en del roliga småsaker som inte många vet om heller som inte fanns på de andra modellåren.
Bland annat så är listerna på A-stolparna vid vindrutan annorlunda, på -97 är de som förhöjda med en kant som leder bort vattnet upp på taket istället för att allt kommer på sidorutorna, X70 fick samma. Sedan har vi även fabriksmonterade clips som sitter på golvet för att hålla fast mattorna fram. Japp, X70 fick även dom.
Lucif3r skrev:855 och V70 skiljer sig väldigt mycket mer än vad man kan tro. Bl.a. så har V70 betydligt mer isolering i sig, många irriterande småsaker från 855 är åtgärdade, som t ex infästningen för bakstötfångaren, inredningen(ej utseendet) och kabelmattor är bättre dragna och mer logiska och uppdelade på ett mer lätt-arbetat sätt(fast dom kunde fortfarande inte polvända belysningen över bakdörrarna korrekt .......)... Små detaljer, ja, men ändock mer skillnder än vad ögonen ser :)
Personligen tycker jag skillnaderna mellan 855 och V70 är som skillnaden mellan 940 och 960 95+ både utseendemässigt och komfort. En RWD V70 hade ju varit en dröm :roll:
Utseendet på fronten är såklart en smaksak.
Har hört att 850 fick bättre ljudisolering från -96. Min -97 är förvånansvärt tyst, säger många som åkt i den. Det är inte mycket vägljud alls, lite vindbrus kan man dock höra men det uppkommer mest när det blåser hårt ute, är väl först då man märker att man åker en äldre bil.

Men att det blir lite vindbrus när det blåser mycket hör man väl på alla "vanliga" personbilar så, mer eller mindre. :)
andersuw skrev:Säkert är S/V70 den bättre bilen funktionellt. Alla barnsjukdomarna fixade och få nya tillkomna. Samma sak med P2:orna. Bättre funktionellt efter ansiktslyftningen även om det gradvis gick framåt även under perioden före dess.
Men V70 RWD en dröm? :roll: 
Nja. Visst är X70 bättre än de tidigaste 850 men aldrig att de skulle vara på något vis så mycket bättre varken funktionellt eller maskinellt än 850 -97. Framstegen gjordes väl på insidan där inredningen blev lite modernare och kvalitetskänslan upplevs som bättre. Även säkerheten säger Volvo och många andra blev bättre på flera punkter men vad vet jag inte. Vet bara att någon babblade/skrev om starkare B-stolpar på något forum men annars har jag ingen aning..? Fyll gärna på ni som vet mer. Tack. :D