- sön 15 maj 2016, 15:40
#1076427
När det gäller förändringen vid MY -14 eller -15: Har du någon källhänvisning när det gäller det? Är förstås intresserad eftersom jag just köpt en MY -15 och funderar på om det är något jag bör göra med den i förebyggande syfte.
Pratade också lite med den mest erfarna Volvoverkare jag känner och han hade än så länge inte sett några allvarliga tecken på rostproblem i generationen efter P2.
Det enda jag sett här på forumet är att det finns en kant ovanför vindrutan på V70 II (kanske också andra modeller) som sitter oskyddad och lätt drabbas av stenskott med åtföljande rost (eftersom det troligen inte är galvat därupp). Går sannolikt att förebygga med lite tejp e.dyl. och är förstås knappast mer än ett kosmetiskt problem.
VolvoB20 skrev:Man har dragit ned på roskyddsbehandlingen, speciellt hålrumsbehandlingen, man har även åkt ned från toppbetyg i ViBilägares rostskyddsbetyg till en 4:a.Jag vet att Vi Bilägare har sänkt betyget men vet vi ännu något om hur det faktiskt utvecklar sig med rost i den generation som börjar med S80 II 2006? Borde väl börja märkas om det var problem med de äldsta bilarna vid det här laget.
Någon gång My14-My15 drog man ned ytterligare med motiveringen att electrobehandlingen skulle vara så effektiv att inget hålrumsskydd skulle behövas, har vi hört den förut....
När det gäller förändringen vid MY -14 eller -15: Har du någon källhänvisning när det gäller det? Är förstås intresserad eftersom jag just köpt en MY -15 och funderar på om det är något jag bör göra med den i förebyggande syfte.
Pratade också lite med den mest erfarna Volvoverkare jag känner och han hade än så länge inte sett några allvarliga tecken på rostproblem i generationen efter P2.
Det enda jag sett här på forumet är att det finns en kant ovanför vindrutan på V70 II (kanske också andra modeller) som sitter oskyddad och lätt drabbas av stenskott med åtföljande rost (eftersom det troligen inte är galvat därupp). Går sannolikt att förebygga med lite tejp e.dyl. och är förstås knappast mer än ett kosmetiskt problem.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut