Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Man har dragit ned på roskyddsbehandlingen, speciellt hålrumsbehandlingen, man har även åkt ned från toppbetyg i ViBilägares rostskyddsbetyg till en 4:a.

Någon gång My14-My15 drog man ned ytterligare med motiveringen att electrobehandlingen skulle vara så effektiv att inget hålrumsskydd skulle behövas, har vi hört den förut....
Jag vet att Vi Bilägare har sänkt betyget men vet vi ännu något om hur det faktiskt utvecklar sig med rost i den generation som börjar med S80 II 2006? Borde väl börja märkas om det var problem med de äldsta bilarna vid det här laget.

När det gäller förändringen vid MY -14 eller -15: Har du någon källhänvisning när det gäller det? Är förstås intresserad eftersom jag just köpt en MY -15 och funderar på om det är något jag bör göra med den i förebyggande syfte.

Pratade också lite med den mest erfarna Volvoverkare jag känner och han hade än så länge inte sett några allvarliga tecken på rostproblem i generationen efter P2.

Det enda jag sett här på forumet är att det finns en kant ovanför vindrutan på V70 II (kanske också andra modeller) som sitter oskyddad och lätt drabbas av stenskott med åtföljande rost (eftersom det troligen inte är galvat därupp). Går sannolikt att förebygga med lite tejp e.dyl. och är förstås knappast mer än ett kosmetiskt problem.
Användarvisningsbild
av milktrucker
P80-serien hade ju sina svaga bakluckor som rostade i tid och otid, i övrigt fanns inget att klaga på.
Efterföljande P2-or fick baklucka av plast vilket löste problemet
av andersuw
Hade inga egentliga problem med rost någonstans på min 855 T5 -94 (det vill säga en P80) som var 14 år och hade rullat runt 25000 mil när jag sålde den. De hade säkert jobbat en del med bakluckan på de bilarna för att motverka rostproblem på just den. Detta var ju en känd åkomma sedan länge. På 745 var bakluckan av aluminium men det ställde till med en del andra problem (vitrost, delvis till föjd av galvaniska strömmar, och lacksläpp till följd av det). På 855 tror jag man var tillbaka till baklucka av plåt, dock med bättre rostskydd än tidigare. På P2 blev det sedan plast och samma sak gäller V70 II.

Så här såg min 855 -94 ut vid försäljningen 2008:

Bild

Bild

Även min 745 -87 skötte sig väl när det gäller rost. Mina två första Volvo (145 -72, 245 -75) var däremot fruktansvärda rostholkar. 145:an var mogen för skroten till följd av rost när jag sålde den 1984 och samma sak gäller 245:an när jag sålde den 1991. Då hade ändå båda, och särskilt 245:an, fått en hel del gjort i syfte att reparera rostskador och skydda mot fortsatta rostangrepp.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
7/9x5-serien hade bakluckor i aluminium ja. Och som sagt led dom av galv/lack släpp med åren... Men dom rostade ju iaf inte :lol: 760/960("långhuven") hade även motorhuven i alu, dom hade inget av bakluckans problem vad jag med. Och andra sidan är motorhuven inte lika utsatt för skit osv som bakluckorna är.

På 85x70 gick dom tillbaka till plåtbakluckor, med rost som följd. Detta fenomen verkar dock mest drabba 854or, speciellt dom tidigare modellerna(typ 92-94)... Det är ju nästan standard att dom har rostiga luckor.
855 led ju också av blekta bakljus med åren, också nått som nästan är standard nu för tiden. V70 lider inte av det problemet iaf, då dom har annan plastblandning.

Finns ingen bil som är perfekt på alla fronter, men överlag tycker jag nyare modeller har försämrats kvalitetmässigt. Men det visar sig väl om 16-20år, när dom är lika gamla som P80 x70, hur väl dom har överlevt.
av andersuw
Lucif3r skrev:På 85x70 gick dom tillbaka till plåtbakluckor, med rost som följd. Detta fenomen verkar dock mest drabba 854or, speciellt dom tidigare modellerna(typ 92-94)... Det är ju nästan standard att dom har rostiga luckor.
Ja det kanske är så att det är sedanerna som rostar mest på bakluckorna när det gäller 850. Har mest haft ögonen på kombibilarna eftersom det var en sådan jag hade och det var kombimodellerna som hade mest problem med bakluckan i tidigare generationer.
Lucif3r skrev:855 led ju också av blekta bakljus med åren, också nått som nästan är standard nu för tiden. V70 lider inte av det problemet iaf, då dom har annan plastblandning.
Stämmer bra. Ljusen bak på min 855:a blev ganska matta med tiden. De är tillfälligt uppsmorda med lite olja på bilden. ;-) På min V70 -02 ser de fortfarande ut som nya utan behov av någon specialbehandling.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Man har dragit ned på roskyddsbehandlingen, speciellt hålrumsbehandlingen, man har även åkt ned från toppbetyg i ViBilägares rostskyddsbetyg till en 4:a.

Någon gång My14-My15 drog man ned ytterligare med motiveringen att electrobehandlingen skulle vara så effektiv att inget hålrumsskydd skulle behövas, har vi hört den förut....
Jag vet att Vi Bilägare har sänkt betyget men vet vi ännu något om hur det faktiskt utvecklar sig med rost i den generation som börjar med S80 II 2006? Borde väl börja märkas om det var problem med de äldsta bilarna vid det här laget.

När det gäller förändringen vid MY -14 eller -15: Har du någon källhänvisning när det gäller det? Är förstås intresserad eftersom jag just köpt en MY -15 och funderar på om det är något jag bör göra med den i förebyggande syfte.
Hittar inte artikeln just nu. men nya XC90 har ärvt det man började dra ned på V70II/XC70II någon gång 14/15 och får bara en 3:ai rostskyddsbetyg.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 015?page=1
andersuw skrev:Pratade också lite med den mest erfarna Volvoverkare jag känner och han hade än så länge inte sett några allvarliga tecken på rostproblem i generationen efter P2.
Det är ju bara i 1-2 år man kört utan så det får man ju hoppas inte märks redan nu.........
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det är ju bara i 1-2 år man kört utan så det får man ju hoppas inte märks redan nu.........
Frågan gällde i det fallet generationen efter P2 generellt, inte de förändringar som gjorts de allra senaste åren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det är ju bara i 1-2 år man kört utan så det får man ju hoppas inte märks redan nu.........
Frågan gällde i det fallet generationen efter P2 generellt, inte de förändringar som gjorts de allra senaste åren.
Det är ju mycket svårt att uttala sig generellt om en hel generation om man gör stora förändringar i rostskyddet under de år den produceras.

Merceds tex körde ju åt andra hållet. Deras W211 modell rostade ju fortare är Gevalia snabbrost, men man åtgärdade det mitt i modellserien med bra resultat.
av andersuw
Visst. Men när jag och "verkaren" ifråga diskuterade saken kände jag inte till någon försämring 2014/2015 och kan inte riktigt säga att jag gör det nu heller. XC90 är ju en helt ny konstruktion så det är en annan sak. Och vi Bilägare har uppenbarligen inte sänkt betyget på V70 eller rapporterat några försämringar i denna artikel från oktober 2015. De uttalar sig således om V70 II generellt:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... rostar-v70

Vad jag däremot vet är att man vid ungefär den tidpunkt du nämner förbättrade rostskyddet på en specifik punkt. ;-)
av Smugglarkungen
andersuw skrev:Hade inga egentliga problem med rost någonstans på min 855 T5 -94 (det vill säga en P80) som var 14 år och hade rullat runt 25000 mil när jag sålde den.

Den var ju riktigt fin för att va 14 år och med 25k på mätaren. Skötte du bilen extra noga ? dvs tvätta o vaxa och polera. Man ser ju inte till en enda rostfläck på bilderna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]

Tysta sommardäck V90

Upplever ni att bilen lätt får ”S[…]