Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Ja, här är den då i all sin franska glans. Ett styck 308SW 1.2t(130) Allure. Hur kommer det sig att man hoppar på sånt här tämligen udda val då? Till att börja med är detta en bil som ska användas för långpendling mestadels av min sambo. Den ska också fungera som familjebil. Själv kommer jag åka tåg till jobbet. Att bilen skulle vara ny eller nästan ny då klart, likaså att det skulle vara en kombi ur klassen under V60, A4, 3-serie, C-klass osv. Varför då? Jo, för att dessa bilen besväras inte av en massa premiumtänk utan är mer tänkta att fungera som halvtrista familjebilar. Därmed är fokus mindre på "premium" och mer på utrymme. Runt 100.000:- billigare också. Så mycket bättre är inte storebröderna. Perfekt.

Alltså var det en Focus, Cee'd, 308, Astra eller Golf som skulle införskaffas. Det skulle vara bensin också. Med den något sämre ljudisolering som finns i klassen märks skillnaden tydligare. Dessutom var jag rejält trött på diesel också efter 3st i rad. Golfen är finast men också överlägset dyrast. Inte värt det. Cee'd är klassen sämre än övriga vad gäller all form av förfining. Astra försvann direkt, så deprimerad är jag inte. Sannolikt ekonomiskt sett den sämsta affären också. Focus med 1.0t Ecoboost framförallt efter facelift är en alldeles utmärkt bil. Klar tvåa. 308SW var dock den bil som tyckte gav mest. Framförallt kan man utrusta den rejält utan att priset drar iväg. Navigation, Panorama, Aktiv farthållare, Full-LED, Bluetooth, backkamera osv får man nästan av bara farten. Men en av de roligaste aspekterna med bilen är faktiskt motorn. Motorn låter otroligt mycket trevligare än en fyrcylindrig motor. Prestandamässigt ligger den ungefär som en T3 så det är ingen raket men det behövs liksom inte för det här ändamålet. Att min bror dessutom jobbar på Peugeot gjorde också valet lite lättare då jag kunde få den osminkade sanningen om bilen. Och faktum är att den tydligen håller ihop alldeles utmärkt även på lång sikt. De har i princip inga reklamationer alls.
IMG_0034.jpg
IMG_0034.jpg (274.11 KiB) Visad 602 gånger
Jo, jag vet. Man får ständigt brottas mot struntprat från personer vars morbrors buksvåger åkte Peugeot 405 i mitten av 80-talet och det var "minsann en skitbil".

Ljudet är halva upplevelsen, mycket trevligare än en fyra:
Användarvisningsbild
av P210
Lövet skrev:Ja, här är den då i all sin franska glans. Ett styck 308SW 1.2t(130) Allure....
Grattis! en sån där kan jag oxå tänka mig komplettera bilparken med.... hade ju fullsmetad 508SW som tjänstebil på förra jobbet - tystaste och mest komfortabla kärra jag kört! Var tyvärr lite för stor för mitt behov, så en fullutrustad tre år gammal 308SW hade suttit som en smäck vid nästa bilbyte!

Du får leverera några rapporter framöver hur den ter sig gentemot Volvo!!
508GT är en alldeles utmärkt bil, har kört flera (min far har en bland annat) men dessa har en helt annan prisbild som nya. Jag var inte på jakt efter en 8.000 milare denna gång som ska gå 1000 mil/år utan snarare en 500 milare som ska gå 3000mil/år. För det förstnämnda syftet hade en 508GT varit mycket lämplig kandidat. Nu fick det bli lillebror istället.
Tur att man kör lite och kan unna sig en rolig bil. :D
Ikväll körde vi till centrum och helghandlade, senast jag använde bilen var för en vecka sedan (med samma syfte).
Det blir 4,2 km i veckan....

Jag har 4,5 km till jobbet och dit cyklar jag. Min fru har 1,5 km.
Jo, jag brukar ha så också. Nu kommer förutsättningarna vara annorlunda under ungefär ett års tid.
poseidon skrev:Jaha, bygger hus? Så nu kommer vi även kunna läsa om usla hantverkare och husföretag som inte levererar på Byggahus.se?
Tur att jag inte är medlem där för jag har rätt mycket att säga. Vi är än så länge bara i bygglovsprocessen men det går att skriva en halv uppsats om den erfarenheten.

Själva huset är jag inte så orolig för när det väl kommer. Det är tomt, bygglov, ritningar och markarbete som håller mig vaken om nätterna.
Lövet skrev: Själva huset är jag inte så orolig för när det väl kommer. Det är tomt, bygglov, ritningar och markarbete som håller mig vaken om nätterna.
Men nu behöver du ju inte ligga sömnlös för att bilen pajar. Åtminstone inte denna. Du skrev att det är en km grus till det temporära huset. Men det ser inte ut att ligga mitt ute i skogen, om det är där du fotat din nya bil. :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]

Tack för svaret sa jag kolla där på[…]