- ons 16 sep 2015, 19:13
#1004244
Ja, här är den då i all sin franska glans. Ett styck 308SW 1.2t(130) Allure. Hur kommer det sig att man hoppar på sånt här tämligen udda val då? Till att börja med är detta en bil som ska användas för långpendling mestadels av min sambo. Den ska också fungera som familjebil. Själv kommer jag åka tåg till jobbet. Att bilen skulle vara ny eller nästan ny då klart, likaså att det skulle vara en kombi ur klassen under V60, A4, 3-serie, C-klass osv. Varför då? Jo, för att dessa bilen besväras inte av en massa premiumtänk utan är mer tänkta att fungera som halvtrista familjebilar. Därmed är fokus mindre på "premium" och mer på utrymme. Runt 100.000:- billigare också. Så mycket bättre är inte storebröderna. Perfekt.
Alltså var det en Focus, Cee'd, 308, Astra eller Golf som skulle införskaffas. Det skulle vara bensin också. Med den något sämre ljudisolering som finns i klassen märks skillnaden tydligare. Dessutom var jag rejält trött på diesel också efter 3st i rad. Golfen är finast men också överlägset dyrast. Inte värt det. Cee'd är klassen sämre än övriga vad gäller all form av förfining. Astra försvann direkt, så deprimerad är jag inte. Sannolikt ekonomiskt sett den sämsta affären också. Focus med 1.0t Ecoboost framförallt efter facelift är en alldeles utmärkt bil. Klar tvåa. 308SW var dock den bil som tyckte gav mest. Framförallt kan man utrusta den rejält utan att priset drar iväg. Navigation, Panorama, Aktiv farthållare, Full-LED, Bluetooth, backkamera osv får man nästan av bara farten. Men en av de roligaste aspekterna med bilen är faktiskt motorn. Motorn låter otroligt mycket trevligare än en fyrcylindrig motor. Prestandamässigt ligger den ungefär som en T3 så det är ingen raket men det behövs liksom inte för det här ändamålet. Att min bror dessutom jobbar på Peugeot gjorde också valet lite lättare då jag kunde få den osminkade sanningen om bilen. Och faktum är att den tydligen håller ihop alldeles utmärkt även på lång sikt. De har i princip inga reklamationer alls.
Alltså var det en Focus, Cee'd, 308, Astra eller Golf som skulle införskaffas. Det skulle vara bensin också. Med den något sämre ljudisolering som finns i klassen märks skillnaden tydligare. Dessutom var jag rejält trött på diesel också efter 3st i rad. Golfen är finast men också överlägset dyrast. Inte värt det. Cee'd är klassen sämre än övriga vad gäller all form av förfining. Astra försvann direkt, så deprimerad är jag inte. Sannolikt ekonomiskt sett den sämsta affären också. Focus med 1.0t Ecoboost framförallt efter facelift är en alldeles utmärkt bil. Klar tvåa. 308SW var dock den bil som tyckte gav mest. Framförallt kan man utrusta den rejält utan att priset drar iväg. Navigation, Panorama, Aktiv farthållare, Full-LED, Bluetooth, backkamera osv får man nästan av bara farten. Men en av de roligaste aspekterna med bilen är faktiskt motorn. Motorn låter otroligt mycket trevligare än en fyrcylindrig motor. Prestandamässigt ligger den ungefär som en T3 så det är ingen raket men det behövs liksom inte för det här ändamålet. Att min bror dessutom jobbar på Peugeot gjorde också valet lite lättare då jag kunde få den osminkade sanningen om bilen. Och faktum är att den tydligen håller ihop alldeles utmärkt även på lång sikt. De har i princip inga reklamationer alls.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i