Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pickadoll
andersuw skrev:
LOB skrev:Vadåda... om man har en husvagn från 70-talet så passar ju 850 inredningen perfekt! Speciellt min med mörkt träinlägg.
Passar ihop kanske de gör. Men jag vet inte riktigt varför det skulle vara någon poäng att de gör det eller varför det skulle göra saken ett dugg bättre. ;-)

Beträffande träinlägg, vare sig de är äkta eller fejkade, så tycker jag generellt väldigt illa om sådana i moderna bilar där de skall samsas med en massa plast. 850 och även S/V70 är i mina ögon ett typexempel på hur illa det kan se ut. Glad att jag inte hade något sådant i min 855 -94. På min V70 -02 har jag bytt ut det elände som satt där från början (valnötsimitation) mot borstad alu. Det enda exempel på att det faktiskt kan se hyggligt ut som jag råkat på är nya 90-serien. Där har Volvo i motsats till tidigare (och i motsats till andra biltillverkare) fått träet att se ut som trä och dessutom lyckats med konststycket att bädda in träet på ett naturligt sätt i sin omgivning.
Det där om 90-serien och träinslag så hade jag en tänkte jag på förhand att det måste se ut som skit som det alltid gjort. Så när jag hållit på och bygga dom bilarna har jag aldrig ens tänkt tanken att klicka i valnöt. Men efter jag läste här på forumet att folk beställt med valnöt var jag ju tvungen att kolla in det själv. Och det var ju riktigt snyggt faktiskt, skulle lätt kunna tänka mig det själv.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
850 håller jag med om ser för jäklig ut med "trä", det är för mycket runt instrumenthuset osv.. V70 är lite mer diskret med sitt trä("bara" center, mitt och handsfacket... och bakre askkoppen då), och smälter in bättre än det gör i 850(har samma åsikt om 7/900-serien där). Men jag är inte heller något super-fan av trä, inget jag skulle välja om jag köpte bilen ny.

Men det är väl ett problem samtliga 80- och 90-tals volvos led utav(vet inte hur det är efter 90-talet)... Fanns inte så mycket att välja bland... x70 har antingen mörkt trä, ljust trä( :*O/ ), ap-tråkig ren plast, nå svart trä-liknande elände, och aluminium. Av dom är väl alu det som ser bäst ut, iaf i mörk inredning, men ändå inget som faller mig på smaken(för ljust, jag gillar mörka färger överlag).

När jag jämnförde 940 och 960(95+) så tänkte jag mest på utseendet och inredningen, skulle varit lite tydligare där :) Givetvis gör multilinken och den modernare vitblockaren stor skillnad på drift och komfort.
av andersuw
Verkar som vi i stort sett är överens här. Dock tycker jag alu funkar fint för det mesta och liksom du särskilt vid mörk inredning. En sak jag störde mig på när jag köpte min V70 -02 med mörkgrå inredning, mörkgrå skinnklädsel och de förbenade valnötsimitationerna till paneler var att det saknades kontrast. I den 850 jag haft tidigare var det i alla fall omväxlande ljusgrått och mörkgrått. Men här var det mörkgrått eller blygrått ("grafit"). Var som att kliva in i en kolkällare tyckte jag. Så jag gjorde ett medvetet försök att "punkifiera" inredningen och vidtog följande åtgärder:

Paneler på dörrar och handskfack i borstad alu (inte mesh utan från R-modellen)
Tunnelkonsol från årsmodell 05- med borstad alu och läderklätt handbromshandtag (eftersom handbromsspaken ändå måste bytas vid konsolbyte)
Sportratt med aluinlägg samt läderklädd airbag från R-modellen med nygamla Volvologgan
Kromringar runt instrumenttavlorna (fick jag på köpet eftersom min DIM var trasig och byttes på beg.garantin)
Låsknappar/manschetter i borstad alu
Luftriktare med aluinlägg (från Classicmodellen)
Pedaler och fotstöd i alu (samma typ som Heico men utan deras logga)

Blev i alla fall lite bättre när jag var klar tycker jag. :D Men döm själva:

Före:

Bild

Och efter:

De här bilderna är kanske i mörkaste laget men jag hoppas ni kan se hyggligt ändå. Broditfästet är numera borttaget eftersom den fartkameravarnare jag tidigare hade där numera bytts mot en annan som sitter diskret placerad längst fram till vänster vid A-stolpen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ingen idag verkar vara ett dugg intresserad av om bilen de köper är bra rostskyddad, Apple integration i instrumentbrädan är det som är viktigt och vad köparna vill betala för. Om bilen är bortrostad om några år är egalt för man byter bil ofta nuförtiden. Varje gång det släpps en ny IOS eller Android version tex.

Jag är nog ett unikum som till exempel innan gillade VW men efter sett att de hamnade på bottenplats i rostskydd och min kompis fick rostlaga sin nästan nya Passat för 39.000 kr så skyr jag nu märket som pesten.Men det är n0g bara jag som tänker så.
Användarvisningsbild
av snepo
VolvoB20 skrev:Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ingen idag verkar vara ett dugg intresserad av om bilen de köper är bra rostskyddad, Apple integration i instrumentbrädan är det som är viktigt och vad köparna vill betala för. Om bilen är bortrostad om några år är egalt för man byter bil ofta nuförtiden. Varje gång det släpps en ny IOS eller Android version tex.

Jag är nog ett unikum som till exempel innan gillade VW men efter sett att de hamnade på bottenplats i rostskydd och min kompis fick rostlaga sin nästan nya Passat för 39.000 kr så skyr jag nu märket som pesten.Men det är n0g bara jag som tänker så.
Haha bra inlägg,bara bilen ser bra ut.Sen om den rostar bort snart nog gör inget
av andersuw
VolvoB20 skrev:Av denna tråden och hur den har utvecklat sig kan man ju enkelt sluta sig till att Volvo Cars har tagit 100% rätt beslut att spara in kraftigt på rostskyddet.

Ähh. Du är inget unikum. Bara en gammal stofil som jag själv. Klart rostskydd är viktigt, jävligt viktigt. Resten går att fixa. Men det har vi ju pratat om förut. ;-)
av LOB
Rostskydd ja... Då Volvo i stort sett inte haft problem med rost sedan 1988 blir ju diskussionsunderlaget begränsat. Min 850 -97 var den minst rostangripna 17 år gamla bil de någonsin sett på Dinotrolcenteret i Oslo. Undrar förresten om det är någon vits med en såndär efterbehandling efter snart 4 år?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lucif3r skrev:Klart som fasen rostskyddet spelar roll! Tycker man om sin bil vill man ju inte att den ska tappa plåt under åren, och således inte vara fin/se bra ut längre. :wink:
Tror rostskydde åker ner i priolistan och blir allt mindre viktigt.

Om man tittar på Volvos resa till premiumsegmentet och samtidigt kikar i ViBilägares rostskyddsklassning så har man ju samtidigt gjort resan 5:a -> 4:a - > 3:a nu när man bestämde att bland annat spara bort hålrumskyddet på XC90.

Sverige är ju bara en lite plutt och i större delen av världen är ju inte rost och vägsalt ett problem utan det är helt andra saker som tar slut på bilarna.

Man sålde ju 40.000 nya XC90 föra året men bara en bråkdel hamnar i i Sverige och saltslasket här. Det var väl bara runt 5% av XC90 som hamnade i Sverige. Ingen ide att lägga krut på rostskydd då.

JAg har börjat fundera på om det kanske inte alls är fel på bilar som börjar tok-rosta, det är kanske fel på vår väghållning med hysteriskt saltande.
av andersuw
Jag tror inte det är så enkelt. Visst, Sverige svarar bara för en mindre del av Volvos totala försäljning och fokus ligger också säkert på expansion på andra marknader än den svenska. Å andra sidan är jag ganska säker på att Volvo gärna vill vårda sin marknadsledande ställning i Sverige, inte bara därför att den ändå är av väsentlig storlek utan också för att man vill kunna peka på den som ett argument utomlands. En producent som har en grundmurad ställning på sin egen hemmamarknad är trovärdigare än en som inte klarar sig speciellt bra ens där. Och för att även fortsättnings ha maximal framgång här i Sverige behövs även fortsättningsvis ett bra rostskydd.

Nu behöver man ju inte för den sakens skull hålla på att spruta en massa extra rostskyddsmedel i bilar avsedda för Saudiarabien eller Kalifornien. Det finns ju det här som kallas marknadsanpassning och hur Volvos bilar ser ut i detalj varierar som bekant mellan olika marknader. Det är fullt tänkbart att det även gäller rostskyddet och kan i vart fall utsträckas dit om det inte redan görs.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]