Då var det dags igen!
Insåg att jag inte bytt lampor till regplåten, hur jag nu kunnat missa det..
Lite skillnad iallafall!
Nåväl, till det viktiga! Hämtade bakspoilern i fredags och jag är klart nöjd med resultatet! Det är som sagt två droppar som torkat på kanterna men de sitter ändå mot hjulhuset och kommer därför inte synas.
Bilen spolades tyvärr bara av innan jobbet påbörjades men det är väl bättre än inget antar jag.. Så här har vi originalet med lucka för dold dragkrok. Övervägde faktiskt att skaffa en spoiler UTAN hålet för kroken då det inte verkade dyka upp någon R-design MED två utblås MED dragkrok fast tillslut så. Ibland ska man väl ha tur och se till att hålla tungan rätt i mun. :D
Sidan, även den ser annorlunda ut på R-design. Här = original.
Jag försökte förgäves få ett bra kort där jag måttar den lägsta punkten på gamla vs nya spoilern.
Den gamla visade ~22cm från golv. Den nya visade ~18.5cm från golv! Ska bli intressant att mäta markfrigången sen när sänkningen väl är på plats.. :/
Anywho, tillbaka till jobbet! Snarlik demontering av baken som av fronten faktiskt. Sex torx i vardera hjulhus, en torx i vardera kant vid bagageluckan och två torx under bilen. Till skillnad från fronten där man kunde vrida undan hjulen för att skruva så gick det ju inte här och ett vinklat spärrskaft (?) behövs.
Tada! Första meket i garage och det är något jag känner att jag kan vänja mig vid.
R-design vs original.
Själva spoilern lossas precis som fronten, små clips som biter fast i själva bumpern. Ärligt talat, ett HELVETE att lossa på men jag måste säga att det gick bra mycket enklare nu när man visste hur man kunde gå tillväga. Hela arbetet av demontera bak, demontera spoiler, montera nya spoilern, montera tillbaka baken tog drygt 1 1/2 timme mot fronten som tog 2 dagar. :D
R-designspoilern har även en "kant" på sidan som original inte har. Denna löper i linje med R-designsidorna mot fronten sen. En klart snygg detalj som gör att den ser lite vassare ut!
Jag insåg ju även att den gamla dragkroksluckan inte kommer passa! Ringde idag Upplands Motor i Akalla som jag tidigare varit i kontakt med gällande sidokjolarna och även denna lucka. Pratade med dom vid 10.30-rycket idag och vid 14 fick jag ett sms om att delen fanns att hämta i butiken. Leverans som heter duga! 220 spänn känns också klart överkomligt.
På plats.
Jag är nöjd som tusan även fast det ser ganska fjösigt ut med tomma hålrum för utblåsen. Det ska dock dit en halvsats från en T5:a framöver och såhär års ser de flesta bilar ganska fjösiga ut.. ;)
Lite orolig över färgskillnaden på spoilern och resten av bilen även om jag tycker att det faktiskt har lagt sig lite nu de senaste dagarna. Till helgen bör jag kunna hämta ut mina sidor hos lackeraren och även de bör vara lika mörka som bakdelen. Kärran skulle förvisso behöva en grundlig tvätt samt polering men det sistnämnda får vänta tills det blir lite finare väder ute och då kanske färgskillnaden inte är riktigt lika påtaglig även om den nog är acceptabel som det är nu.