Lite diverse har hänt sen den blev ö-bo för 4v sen.
Kamremsbyte med pump, SKF-kit;
Demonterat halva bilen, typ...
Sen har det påbörjats rostlagning, för det finns att ta av...
Testade blästring med en lite för stor spruta för kompressorn, så det blev sådär
Men, ny införskaffades och det blev nu resultat!
Krok och kontakt-hållarplåten blev slipade plåtrena och fick rostskyddsgrund och täckfärg, 2 lager var.
Sen drog jag blästern över misstänkta fläckar i hjulhuset
...vilket resulterade i ett hel dags arbete med blästring från framkant av hjulhus och bakåt...
Blästrade tills det inte lossnade mer
Plåten som sitter över dragbalken blästrades och målades (rostigaste biten på hela bilen?!)
Sen lades jag zink-grund på dessa områden
Och på de extra utsatta områdena så lades ett lager rostskyddsgrund
Det ska på två lager täckfärg i hjulhus och på dragbalken, så don't worry!
Under tiden som allt detta skedde så har nya bromsskivor anlänt och fått två lager färg på sig:
Framlyktorna öppnades för att rengöras, vilket visade sig vara något de ej var designade för?
Färgen lossnade från insatserna, av vatten...
Så jag tvättade helt enkelt hela, vilket blev ok
Luftfilterboxen skulle bort för framtida jobb, och jösses vad med döda djur :O
Innerskärmar runtom åkte väck, och jösses vad packat det var bakom stänklapparna fram. Inte undra på att det rostar
Har även fått hem en ny huvudbromscylinder, för att byta denna krävs även lite bromsvätska och ett (kanske?) oumbärligt verktyg!
Var inom Lackman i Uddevalla och kom ut med ett lack-paket, så det vankas lite bättringslackering av skärmkanter - om inte det blir bra så blir det iaf bättre än rost ;)
För att lacka ordentligt krävs en vattenavskiljare!
Sådär, en kaskad av bilder...men så blir det när man har ny valp, jobb och annat som tar tid!
Uppdatering kommer i juli!
