Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Jo, blankt 0,8 liter/mil. Hade tagit 42 liter på 52 mil. En hel del av den sträckan är korta turer, varav sista 30 milen "långtur". :D

Vet inte hur det är med utväxlingen faktiskt. :???:

Jo, BSR säger ju att förbrukningen kan sjunka. Vet inte riktigt hur förbrukningen brukar ligga på 140hk motorn då jag uppgraderade
mjukvaran ganska omgående efter inköp av bilen?
Inte illa i sådana fall! Ang. utväxlingen så har jag läst att 170 hk-motorn har lägre utväxling för att kännas piggare. Motorn är ju bara starkare fr.o.m 3000-ish RPM så antar man löste det på så vis. Gissar det dock är samma växellåda så högre slutväxel borde det vara isf.
En biltidning hade en tillbakablick på 850-serien för något år sedan och där menade man tvärtom; att de tidigare årsmodellerna skilde sig totalt i körupplevelse pga variabelt insug. Samma 0-100-tid och samma effekt men tydligen helt annorlunda att köra. Tror de pratade om långa och korta rör som kopplade om vid något visst varvtal eller något sånt...(?)
Lucif3r skrev:Ja, dom första modellerna av GLT-motorn, dvs 85x70 upp t om -99, känns riktigt riktigt slöa(man lär 'varva skiten' ur dom för att något ska hända). 92-93 var värst dock.
99- så blev GLT'n betydligt trevligare att köra.
Min är riktigt pigg måste jag säga för åldern och nästan 30 000 mil. Svagheten för GLT'n ligger ju på de låga varven, 144 hästarna ska ju gå bättre på lägre varv? Men när man använder motorn som vid omkörningar har jag inga som helst problem, svarar fint och trycker på riktigt bra. Känns inte slö ett dugg. Skiljer väl från motor till motor..

En del vanliga nyare bilar har till och med svårt att komma om när de ska köra om på dubbelfilig väg när jag drar full gas på 5'an i vanlig landsvägsfart, typ på 80-90-100 vägar. Man ser verkligen att de får pressa sina nya plastraketer (jag vet så ska man inte göra men har "råkat" testa någon gång när nån jäkel har legat 3 meter bakom och slickat en i arslet). :oops:

Men om vi säger så här, GLT-femmorna på 170 HK kommer aldrig vara några direkta fartmonster. Speciellt inte vid ca 20 års ålder och med mätarställningar runt och över 30 000 mil. Men nog flyttar de på arslet ändå om man vill varva lite. :wink: :-)-)
Kanon snygg v70 White :D Kul att du också hamnat i V70N familjen :wink:
Håller du samma puts & finish som 945an så törs du väl inte köra med denna på vintern heller :lol:
Smart de där med kardantunnel mattan!! Man kanske skulle tjuva idén och göra en egen :)

MVH Dannnee
Ähh, vaddå. Jag körde ju min nylackade 945a året runt :P
Håller man bara efter dom så är det ju ingen fara :-)-)

VolvoMotor skrev:Svagheten för GLT'n ligger ju på de låga varven, 144 hästarna ska ju gå bättre på lägre varv?
Ja, precis, man lär "varva skiten" ur dom innan något händer :P 144hk'n har sitt maxvrid betydligt lägre i registret än GLT'n, och kan därför upplevas piggare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]