Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Totalt dött batteri idag när jag skulle hem från parkeringen. Bilens alla lampor och el blinkade som en julgran och ingenting fungerade över huvud taget. Fick inte ens ur nyckeln ur låset. Startkablar från svärfars pärla gamla 940 hjälpte inte. Ingen Volvo assistans, gick ju ut förra veckan, ny service om drygt en vecka. H-e. Fick ringa Falck för att ta mig hem. 1200 i självrisk. Nu står bilen hemma med batterirekond igen så jag kan ta mig och skaffa nytt batteri snarast. Den lever iaf och verkar inte tagit någon skada även om det lär vara en miljard felkoder att rensa.
Användarvisningsbild
av xerent
Bra fråga. Spontant tänkte jag låta Bilbolaget byta i samband med 12000-mila servicen i nästa vecka, men det kanske blir onödigt dyrt, men då blir det ju åtminstone ett originalbatteri?
Användarvisningsbild
av ER
Ett bra batteri av märke ligger runt 1600-16700kr för 740-800CCA med billiga runt 1300kr för dessa bilar med maxhöjd 175mm på batteriet. Ligger Volvos bättre så är det bara handla, annars kolla tex batteriexpressen på Bosch S4/S5 för bra saker som inte tappar flåset i kyla en oavsett vad så blir det bra så långe det inte är ökända skräpbatterier som tappar allt så fort det blir lite kallt ute.
Användarvisningsbild
av xerent
Original Volvo batteri 700 A 80 Ah blev det, 1750 kr inkl montering. De hade en lucka på Bilbolaget så de tog mig nu på eftermiddagen. Kudos till min personlige servicetekniker för det. Ringde egentligen bara för att ta prisuppgifter men på något sätt hade han bokat in mig ett par timmar senare :)

Fick nya socklar och LED-ljus till skyltbelysningen idag också. Men en multimeter avslöjade att bara ena sockeln hade spänning. Plåten som sockeln spänner mot har antagligen rostat och korroderat? Måste göra ett nytt försök att skruva upp bakluckan och kolla hur det ser ut därinne egentligen.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, på min V50 -08 så är det tydliga spår i plåten som sockeln ansluter mot i regbelysningen.
Det glappade som tusan och fungerade ibland om jag skruvade loss själva hållaren lite, dvs vred ur skruven ett par varv istället för att dra åt den helt. Kändes såklart inte som en helt optimal lösning så jag tog ur sockeln, gjorde ordentligt rent både inne på plåten och på sockeln.
Sedan tog jag en liten tång och böjde ut anslutningen en aning. Låt säga att den ser ut såhär i ena änden: >
Den biten som är ovanför "klacken" rätade jag ut lite, för att sockeln skulle få ännu mer kontaktyta.

Hoppas du förstår hur jag menar, efter det ingreppet så har belysningen inte bråkat en enda gång.
Användarvisningsbild
av xerent
Tog mig till en kompis som är mer "MacGyver" än mig och tog med mig en nyinköpt demonteringssats plastverktyg från vparts. Efter en stund lyckades vi skruva isär halva bagageluckan.

Bild

Det visade sig att hela katoden i lamphuset hade korroderat sönder så det var ett stort brott. Inte kommer man åt och laga heller, för det är tätat med någon slags plast/massa. Vi kunde dock dra ett hål rakt genom lamphuset och löda fast kabeln rakt på katoden istället, förbi brottet. Sen tätade vi hålet med silikon och voila - skyltbelysningen lever igen :lol:

Bild

Jag kunde också mäta på vindrutetorkarmotorn och såg att den fick spänning, men motorn går inte. Ska be att Volvo tittar på det/byter den när bilen går in på service nu i veckan. Tur man är gjord av pengar (inte)

Sen har jag i helgen fixat en ny 2,5 tons domkraft för SUV eftersom den gamla inte dög längre :oops: . Original domkraft med insats till nödhjulet har också anlänt och det bekostade bilhandlaren åt mig. :) Skiftade höger bak och vänster fram eftersom det var mycket sämre mönsterdjup på vänster än på höger, så nu sitter bästa mönsterdjupet längst fram (asymmetriska däck). Men däcken ser spruckna ut så frågan är om de håller en säsong till.

Lagom till jag fixat allt detta gnällde frugan över att centrallåset hade krånglat för henne, så är balansen i universum återställd med ny skit istället för det man fixat :(
Användarvisningsbild
av grillchips
Spelar det någon egentlig roll på en AWD om de bästa däcken sitter fram eller bak? Jag fick lära mig att bästa däcken = bak, men kanske är annorlunda på AWD?
Användarvisningsbild
av xerent
V70 och XC70 drivs ju mest på framhjulen (AWD kopplas ju bara in vid behov), och dessutom är bilen rätt så framtung. Jag tänker mig att däcken fram slits mer på grund av det, och därför bör man sätta bästa mönsterdjupet fram. Sen kan man skifta fram/bak för att hålla mönsterdjupet lika på alla fyra däcken. Men vi får väl se :)
grillchips skrev:Jag fick lära mig att bästa däcken = bak
Om man inte har antisladd, som på gamla bilar. Det är för att bakvagnskast kan orsaka så allvarliga situationer. På en ny bil är det ingen bra prioritering för har man sämre däck fram blir det ju större risk för vattenplaning och längre stoppsträcka.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 39

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]

230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]