Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Då jag lagt om livet lite behövde jag en något modernare och lite snålare (jämfört med automatväxlad 944) vagn att åka med. Efter lite dividerande och provkörning av både nytt och gammalt beslöt jag att inte binda upp hundratusentals kronor i en bil just nu. Snart avgjordes att S80 av första generationen är mycket bil för pengarna, sugmotorerna är snåla och det finns objekt som är välskötta. Efter att ha missat 4 stycken bilar (sålts medan jag varit på väg) och tittat på ett totalt lik som såg fint ut på bild (och som säljaren påstod var "välvårdad") dök det upp en bil som fungerade för mig. S80 2,4 140 av årsmodell 2000. 20 400 mil är inte alltför blodigt och utrustningslistan innehöll både elstol förare, helskinn och massa annat lull-lull.

Så det blev den här:

Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 SEpaket, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
Ser fin ut och man åker för j*vla skönt i s80in :D
Lite andra hjul skulle göra mycket för utseendet på kärran. Och på med stänkskydd bak :D

Dessa T6 hjul tycker jag gör sig bra på s80in
Bild
av Schmoyoho
Du kanske bör se över din signatur nu... "Nyinköp på gång, säger den som vet något. Frågan är vad det blir eftersom Volvo lagt av med SE-paketet." ;)

Personligen tycker jag beige/"blond" inredning tillsammans med trälister är den absolut snyggaste kombinationen. Det enda som saknas är som sagt lite större fälgar. 16" åtminstone, standard är väl 15"?
Användarvisningsbild
av crumpets
Ser riktigt fräsch ut invändigt :) Men nu måste du investera i en flaska concept vista och gå över alla olackade detaljer på utsidan! Den kommer se som ny ut 8)
av SEpaket
Nexus skrev:Ser fin ut och man åker för j*vla skönt i s80in :D
Lite andra hjul skulle göra mycket för utseendet på kärran. Och på med stänkskydd bak :D

Dessa T6 hjul tycker jag gör sig bra på s80in
Bild
Jo, komforten är underbar. Stänkskydd blir det, men fälgarna får nog vara kvar, det är snart vinter ändå. Får vi se till våren, men däcken som sitter på är nästan nya. Och 17" T6-hjul lär öka förbrukningen en del.

Dessa 16" tycker jag förvisso är ohyggligt snygga på silverfärgade S80:
Bild
Lucif3r skrev: Snåla och snåla... Grannen har en S80, iofs GLT och automat, men den drar mer soppa än min T5a.
S80 GLT?! Någon sådan finns det inte. 2,0T och T5 såldes utomlands, annars är det 2,4T/2,5T eller T6 som är turboalternativet här. 2,4T med automat drar över litern blandat. Själv kör jag på under 0,8 liter/mil blandat. När jag kör till och från jobbet hamnar jag på 0,74. 940n drog en liter milen på samma sträcka.
Schmoyoho skrev: Du kanske bör se över din signatur nu... "Nyinköp på gång, säger den som vet något. Frågan är vad det blir eftersom Volvo lagt av med SE-paketet." ;)

Personligen tycker jag beige/"blond" inredning tillsammans med trälister är den absolut snyggaste kombinationen. Det enda som saknas är som sagt lite större fälgar. 16" åtminstone, standard är väl 15"?
Aj satan, den skall jag se över.

Ja, det är en oerhört snygg kombination! Träratten är pricken över i. Jo, sitter 15" på nu.
crumpets skrev:Ser riktigt fräsch ut invändigt :) Men nu måste du investera i en flaska concept vista och gå över alla olackade detaljer på utsidan! Den kommer se som ny ut 8)
Det är lite slitage på skinnet i framstolarna och armstödet behöver egentligen bytas, skinnet är fult där. Men för sin ålder är den fin invändigt.

Jag har tänkt på det, men den är nyrekondad av firman inför försäljningen, så jag är tveksam på om det går att få bättre.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SEpaket skrev:S80 GLT?! Någon sådan finns det inte. 2,0T och T5 såldes utomlands, annars är det 2,4T/2,5T eller T6 som är turboalternativet här. 2,4T med automat drar över litern blandat. Själv kör jag på under 0,8 liter/mil blandat. När jag kör till och från jobbet hamnar jag på 0,74. 940n drog en liter milen på samma sträcka.

... GLT är ingen turbo, det är en sugis med ~170hk.

0.8l/mil blandat är vad min T5a drar, med lite skoj :), kör man snålt så kan man komma ner i ~0.75. Och då är ju min motor av den äldre modellen, som är lite mer törstiga än nya modellen, plus att jag har turbo. 945an -92 drog ungefär samma, lite mer kanske. Båda manuella, givetvis.

Så ja, snåla och snåla, så snåla är inte S80. Handlar mer om hur man kör :wink:
av SEpaket
Då försöker vi igen... Det finns ingen S80 GLT. Det tillnamnet satt senast på S/V70. Namnet du far efter är förmodligen 2,4 170. Vad din grannes bil drar kan jag inte svara på.

Att din T5 drar 0,8 "med lite skoj" håller jag för osannolikt. I så fall slår du fabrikens siffror med råge och borde vara anställd på en motortidning som snålkörningsexpert.

Ja, jag kör snålast i min bekantskapskrets, i alla fall. Jag har hamnat nästan på fabriksförbrukningen i en V70 D2, vilket sägs vara praktiskt omöjligt. Jag får väl försöka igen då, jag letade efter något snålARE än en automatväxlad 940, vilket inte går att köra på några 0,8 liter milen, med manuellt är det däremot möjligt.

Hade enbart förbrukningen spelat roll hade jag naturligtvis köpt en Toyota Aygo eller liknande, men nu var det som sagt ett komfortmässigt uppköp med erforderliga utrymmen som drar mindre än nämnda 940 jag letade efter och jag fann det också.
av Schmoyoho
SEpaket skrev:Att din T5 drar 0,8 "med lite skoj" håller jag för osannolikt. I så fall slår du fabrikens siffror med råge och borde vara anställd på en motortidning som snålkörningsexpert.
Vad är Volvos förbrukningssiffra för T5 på landsväg då? 0,8 l/100 km låter ju inte helt galet för en turbomotor... :???:

Har kört T6, en motor på tre liter i en nästan två ton tung bil, på 0,82 l/100 km på landsväg. Det var med halvkraftiga gaspådrag, omkörningar, >100 km/h samt ett stopp som gav lite stadstrafik. Körde även nyligen genom mer än halva Sverige i en Skoda V6 i nästan uteslutande i 110-140 km/h (mycket lite trafik, oroa er ej). Landade på 0,81 l/100 km efter 30 mil i 130 km/h och då var det körning med körningen, inte bränsleekonomin, i fokus.

Större motorer är iaf inte nödvändigtvis törstigare.
av SEpaket
Schmoyoho skrev:
SEpaket skrev:Att din T5 drar 0,8 "med lite skoj" håller jag för osannolikt. I så fall slår du fabrikens siffror med råge och borde vara anställd på en motortidning som snålkörningsexpert.
Vad är Volvos förbrukningssiffra för T5 på landsväg då? 0,8 l/100 km låter ju inte helt galet för en turbomotor... :???:

Har kört T6, en motor på tre liter i en nästan två ton tung bil, på 0,82 l/100 km på landsväg. Det var med halvkraftiga gaspådrag, omkörningar, >100 km/h samt ett stopp som gav lite stadstrafik. Körde även nyligen genom mer än halva Sverige i en Skoda V6 i nästan uteslutande i 110-140 km/h (mycket lite trafik, oroa er ej). Landade på 0,81 l/100 km efter 30 mil i 130 km/h och då var det körning med körningen, inte bränsleekonomin, i fokus.

Större motorer är iaf inte nödvändigtvis törstigare.
Nej, 0,8 LANDSVÄG kan jag köpa på en T5a, där drar S80n strax över 0,7. Men nu skrev han blandat och en T5a drar absolut inte 0,8 liter/mil vid blandad körning.

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]

Ja, det löste sig med att byta bränsletr[…]

Startade den första gången sen maj, fly[…]