Jag fick dämparna med posten igår. Tullavgiften blev 850 kr så total 3950 för två nivomat-dämpare med frakt och tullavgift från USA.
Ikväll åkte jag till päronen för att byta dämpare. Bytet var inte så svårt så jag har gjort en liten guide som förklarar hur man kan göra jobbet utan att skruva bort krängningshämmaren.
Bort med den gamla
Vi hissade upp bilen på en sida i bak.
Vi lyfte med domkraft med gummikudde ovanpå under den grövre länkarmen.
Vi lossade hjulet och ställde bilen på en pallbock placerad på bakre domkraftsfästet.
Vi sänkte domkraften och skruvade bort bultarna som håller fast dämparen. Här behövs det 17mm hylsa. Den övre är monterad utifrån och den nedre är monterad inifrån.
När bultarna var borta höjde vi upp domkraften igen tills bilen lyfte från pallbocken lite. Sedan placerade vi en andra pallbock under bromsskivan och sänkte domkraften så vikten låg på båda bockarna.
Denna manöver innebär att man kan ta sig runt krängningshämmaren som annars är i vägen för dämparens nedre fäste. Om dämparen är slut är det var bara att pressa den nedre delen bilen för att den ska lossna från fästpunkten. Den övre delen var bara att dra ner och rosthögen till dämpare var lös.
Dit med den nya
Vi observerade monteringsriktningen på den nya dämparen, lirkade in den förbi krängningshämmaren upp till det övre fästet och skruvades fast den försiktigt.
Sedan flyttade vi domkraften med gummikudde och pressade upp/ihop dämparen. När den var i jämnhöjd med den nedre fästpunkten var det bara att dra i den så att den gled på gummit över till fästpunkten.
Sedan tog vi bort domkraft och skruvade tillbaka bulten nere. Jag drog åt lagom förbannat hårt både uppe och nere och monterade tillbaka hjulet. Sedan var det dags för andra sidan.
Tidsåtgång
1h för första sidan. 30 min för andra sidan :)
Skillnad?
Ja! Enorm! Värt pengarna!
Före och Efter

De gamla var inte direkt fina :)

Bruksbil:
Volvo V70 -05 - Såld och ersatt med en identisk bil (Ingen forumtråd)
Pensionärsracer:
Volvo S90 3.0 -97