Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Speedshop
#848672
Hej.

Ny här.
Inte ny på Volvo.

Men nu är det dags för ett nytt Volvoprojekt.
Har haft en del bilar , senaste Volvon var en Amazon -66.
Saknade den lite för mycket , men så dök en 142 upp i samma babyblå färg.

Iaf....
Bilen är just nu en Volvo 142 Automat -70.
Trött na jefvulskt i lådan , motor går bra dock.
Ligger ständigt i driveläge.

Vad gör man då.
Jo den köper man :roll:
Det är ju ingen orginalare , precis vad jag letade efter.
Bytt dörrar , sliten i drivlinan och omlackad.

Då behöver man inte gråta för att hitta på dumheter med den :mrgreen:

Bild
Senast redigerad av 1 Speedshop, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848675
Bilen skall besiktas som ombyggt fordon.
Puritaner och skräckslagna orginalare kan sluta läsa NU och här!
Men alla andra som tycker man är lagom störd och gillar "toka å blåfåra" kan fortsätta :D

Receptet just nu:

Motor - Lite hemligt ännu.
Koppling - Audi 2,7T.
Växellåda - Audi A6.
Kardan - Passat Syncro.
Bakaxel - Passat Syncro.
Diffklump - Audi A6.
Framvagn - Volvo 142.
Styrning - Kuggstång 240.
Bromsar fram - Alu Fyrkolvsok.
Bromsar bak - Audi Original.


Kan komma att ändras under resans gång.
Men grunden kommer bli något åt detta håll.
Användarvisningsbild
av Nexus
#848676
varför så mycket audi saker på bilen? Antar ju starkt att det hamnar en audi motor i den :wink:
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848678
Det som hittils är beslutat är iaf.

Det blir dubbla A-armar både fram & bak.

Fram blir det breddad original framvagn.
Sänkta övre länkarmar för bättre cambergain och rollcenter.
Förhoppningen är att kunna montera styrväxeln så att scrub/styrradien hamnar bra.
Breddningen gör åxå att styrväxeln kommer kunna bli bred nog för 142:ans annars ganska smala länkarmsinfästningar.
Fram kommer det dessutom att bli andra spindlar , dessa HAR lösa styrarmar som hjälper till vid geometriändringarna i styrningen.
Detta gör dessutom att man kan sätta styrväxeln där både styrarmen och växeln jobbar bäst.....OM det ryms :roll:
Bromsar till detta blir ett helt annat märke , passar spindeln helt enkelt OM det passar ?? :-/

Bak blir det ovan nämnda bakaxel pga att den HAR dubbla A-armar.
Vet INTE ännu om bakaxeln behöver geometriändringar , troligen fungerar det direkt som den är.
Bakaxeln blir som bekant delad då automatiskt , med detta följer då att den blir BRED , ca: 15cm bredare än en 1031 från 240.
Vet inte exakt hur står skillnad det blir mot orginalaxeln som sitter där nu men strax under 10cm bredare totalt kanske?
Så målet är att få en bakaxel som går innanför original skärmkanter , annars blir det bredda men helst inte.
Till detta skall nya infästningar byggas för hela bryggan till bakaxeln.
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848679
Nexus skrev:varför så mycket audi saker på bilen? Antar ju starkt att det hamnar en audi motor i den :wink:
Nix ingen Audimotor 8)

Så här vart det.
Ville bygga med Volvogrejer.
Hade två stycken 960 på gång.
En med lilla motorn och en med stora.
Sedan manuell låda på det.
Men bilarna såldes.
Tyvärr.

Men sedan innan hade jag tänkt köra stel bakaxel.
Hade köpt en 1031 , kollat på diff och renoverat.
Mindre ombyggnationer och Volvo grejor rakt igenom.
Men efter att ha konsulterat min SFRO-man så behövdes mer byggas om för att inte SBP skulle knorra.
Hade tänkt köra denna 240-axel men bygga om lite i bakvagn så det passade bilen.
Men det tyckte SFRO skulle kunna tolkas "som för likt" en 240 t.ex
Då föll stel axel bort här.

Och om jag då valde den motor som kom efter så passade inte växellådan min ide.
Den skulle behövas svetsas om ELLER byggas om för mitt behov , eller köra BMW-låda.
Men skulle jag liks byta låda till en IKKE Volvo så kände jag att de kvittar vilket märke jag kör på den.

Då jag inte ville gå Volvo Turbofemmans väg som ALLA gjort tänkte jag att då bygger jag om.
Och ju mer man kollade igenom alla saker som man måste bygga om för att få det BRA så föll mer och mer bort.
Och till slut blev nästan inget riktigt bra.

Motorvalet är det som då drog med sig ALLT.
Den passar på den låda jag valt , tyvärr MÅSTE jag då köra den bakaxel jag valt.
Detta pga att det snurrar åt fel håll annars ??:-/

Har två såna motorer stående , det liksom passar bra in.
Som sagt , inget för den helt inbitne original eller ens endast Volvoälskaren.
Jag har alltid haft Volvo.....MEN har åxå alltid kört VW.
Ja så då får man kombinera det bästa ur två världar.

Bilen ska bli BRA , klara bankörning , gatkörning , burna och elda däck , äta glass i mm mm.
Och den ska bli en förbättring av orginalet med moderna saker som fungerar.

Ingen kort förklaring.
Men för att få motorn att fungera med resten av drivlinan behövdes bättre grejer.
Behöver kanske inte skriva det men effekten kommer INTE att förbli original.
Därav att det måste byggas in lite marginaler för framtiden.
Ingen monstereffekt men den ska hålla iaf.
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848680
Härnäst efter receptet kommer annat.
Bilen ska så klart få en turbo , motorn är som gjord för det.
Volymen gör att de kommer bli en skön kombo.

Motorn i sig kommer gå ganska original.
Men insug kommer byggas om för turbogrejer.
Sedan är tanken att köra VEMS motorstyrning på detta.
Blir ju ganska givet att köra turbo med tanke på årsmodellen.
Det är ju lätt att klara de avgasregler som ges som ombyggt fordon.

Men bilder då????
En tråd är ju värdelös utan bilder :-(O)
Ja jag har och håller på samla delar ännu.
Men det kommer lite så smått.
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848681
Man SKA ju börja i rätt ände har jag hört.
Utseende FÖRE funktion är väl helt rätt väg (S)

Råkade iaf snubbla över några fälgar.
Jag är en "sucker" för fälgar.
Gärna lite "Resto Racelook".

Så innan man ens kollat allt och byggt dit för att passa så köptes dessa :roll: ?:-/
BBS RY 2-delade Splitfälgar , dessa är 7,5x17" med Et 30.
Blir bra tänkte jag och slog till och köpte dem.
Skämdes nästan när jag prutat klart :mrgreen:

Dessa ska få sig en lätt renovering.

Bild
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#848685
Hm, tror fortfarande inte du har skrivit vad för motor du ska köra med :lol:

Sen för ombyggt fordon brukar det ju räcka med att bygga 4-link där bak, det är ju så majoriteten av alla gör. Amatörbyggt kräver lite mer dock :)
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848976
Lucif3r skrev:Hm, tror fortfarande inte du har skrivit vad för motor du ska köra med :lol:

Sen för ombyggt fordon brukar det ju räcka med att bygga 4-link där bak, det är ju så majoriteten av alla gör. Amatörbyggt kräver lite mer dock :)
Helt rätt.
Har inte skrivit motorval :D

Helt rätt angående ombyggt fordon med.
Men eftersom det inte blev Volvovägen så.....ja då blev det annan bakaxel.
Och vem vill ha fyrlänk , det är ju mest för dragracing och rallycross.
Hellre trelänk då och kunna justera bättre för svänggrepp.

Och då föll valet på delad axel.
Då blir det inget tjafs , jag får bygga och det blir bra :wink:
Användarvisningsbild
av Speedshop
#848980
Var nyss och hämtade spindlarna.
Så nu får man börja mäta in hur det passar!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]

Har liknande problem som i denna tråd, men p[…]