Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
#781848
Du skrev ju följande: Jag passade även på att ta kort på lyktorna. Ser ni någon skillnad?
Vad är skillnaden undra då jag :roll: ah kan det vara blinkerslampan :P
av Xynter
#781860
Det är enorm skillnad mellan dem. Den på passagerarsidan har blivit ordentligt blästrad och matt i glaset.
Jag har även kommit på att jag har skrivit helt jävla galet på milantalet som bilen har gått. Det ska vara 32K mil, inte 3,2K mil.
av Xynter
#783131
Då har bilen fått lite omvårdnad och extrautrustning nu i veckan.

I måndags beställde jag intagssats och batteriladdare från Söderströms och i tisdags fick dom hem det. Då jag tagit semester i veckan så tyckte jag att det var passande att låta bilen få lite garagetid. Så i tisdags lärde jag mig hur man demonterar fronten på bilen, mycket enklare än jag trodde att det skulle vara. Men sedan så var det dags att montera batteriladdaren och intaget. Laddaren var nog den enklare monteringen utav dessa även om det tog åtskilliga timmar innan jag bestämde mig för vart jag skulle montera den och sedan skulle ju såklart kabeln dras också... Och innan jag hittade en skyddad och osynlig kabelväg till den. Men till slut så fick jag dit de sakerna iaf. :)

Det var ännu jobbigare med intaget. Det är ju inget som man gör om flera gånger direkt, men tillslut tog jag mod till mig och borrade hålet. Intaget hamnade framför lyktan på passagerarsidan, anledningen till att jag placerad den där är för att jag har stolpen på den sidan. Det blev dessutom inga bilder på installationen, mest för att jag inte orkade hålla på med mobilen då jag stod där och funderade över hur jag skulle lösa vissa problem.

Sedan så tog jag tag i det dåliga hjullagret idag. Det gick över förväntan ibland och riktigt dåligt ibland.
Jag har iaf konstaterat att bromsskivorna fram måste bytas inom en överskådlig framtid. Ordentligt rostiga och fula...
Men nu vet jag man gör om man ska byta hjullager fram, nämligen inte göra som jag gjorde i början och försökte slå ut lagret medans spindelns satt på plats. Det gick mycket lättare att slå lös lagret då jag plockat lös allt från bilen och lagt på arbetsbänken.
Det blev inte några bilder på dagens bravader heller, men jag ska ta och ta några kort på laddarinstallationen nu i helgen och även de utbytta blinkerslamporna.

Under installationen utav intaget så passade jag på att demontera lyktan på passagerarsidan och försökte polera upp plasten, men det gick inte som planerat... Lyktan är fortfarande ordentligt matt och ful i plasten, men det kan ha blivit någon procent bättre.
av volvo740gle1985
#783185
kul med update, men ta gärna bilder, även fast du förklarade allting bra:D de väl bara att beställa nytt glas för framlykta? har tvättat mina o dom vart bra!

Med vänlig hälsning William
av Thomas J
#783610
Framlycktan har plastglas och går inte att byta. Har du våtslipat innan du polerade? Annars blir det ingen större skillnad,
av Xynter
#783619
Jag körde med Turtles lyktrenoveringssats och där följde det med både våtslippapper och någon typ utav polermedel. Men jag känner att jag måste göra om det inom en snar framtid och med något som avverkar lite mer material.
På översidan utav lyktan så är det någon skada som jag tror kommer från någon polering förra ägaren har gjort och då jag gick lös med grövsta pappret i satsen så tog det nästan ingenting där...

Jag funderar på att kolla med en lokal bilvårdsfirma om vad de kan tänkas ta för att restaurera lyktan, de borde ha utrustning för att göra det så som en liten oscillerande maskin. Det känns som att gå lös med en rondell eller liknande själv skulle generera alldeles för många rosor och sånt.
av Xynter
#843558
Ja, här händer det inte mycket. Det mesta som händer är att jag fyller bilen med lite olika vätskor, mest diesel men även spolarvätska. Jag har dock blivit tvungen att skruva lite med bilen nu i veckan, har haft påliggande bromsar höger fram och det har slitit lite väl mycket på både skivor och belägg.
Så i onsdags var det dags för byte av skivor och belägg framtill. Det började dock inte bra, beställde bromsskivor och belägg från Mister-Auto.se men jag undviker att beställa från dem i framtiden.
Det jag fick var tre bromsskivor, en sats till Opel eller Saab och en skiva till Citroen eller Peugeot, dvs inte rätt för fem öre... Sedan beställde jag hos en lokal försäljare, men då tabbade jag mig istället och beställde fel storlek på bromsskivorna. Men det gick snabbt och smärtfritt att byta till rätt storlek, det var bara att fara in och byta. Efter det gick arbetet som på räls, det är tur att farsgubben har uppvärmd verkstad och en stor samling verktyg. :)

Sedan passade jag på att tvätta bilen igår, torsdags, på jobbet. Det är ganska trevligt att hålla till där och tvätta då vi har tillgång till ett flerbilsgarage med ordentliga utrymmen. Tyvärr så tycker jag inte att avfettningen jag provade, Turtles Prewash, fungerade så bra... Den tog knappt på asfalten på framskärmarna. :(
Åt veckan ska jag kolla om jag kan få prova farsgubben nya medel, en kallavfettning som jag tror heter Asfalt Off eller något liknande. Enligt honom så tog det ganska bra på hans 740. :)
av Xynter
#853461
Då har bilen fått lite mer verkstadstid igen.
Den här gången gick jag lös på bromsarna bak. Mest för att jag ska in och hämta den årliga arbetsordern på onsdag och jag inte vill ha allt för mycket att göra. Jag märkte i höstas att handbromsens verkan i princip var obefintlig och jag hade rätt då jag igår plockade lös skivorna, det fanns endast kvar spår av beläggen.

Det tog inte alltför lång tid att demontera bakbromsarna, men då jag skulle demontera handbromsbeläggen så körde jag fast tills jag läste på i Haynes handbok om hur de satt fast. Jag säger bara: helvetes jävla fjädrar! De var inte samarbetsvilliga för fem öre. Det gick dock relativt bra att demontera, men att montera... De små fjädrarna gick ju hyffsat bra, men de som är vid handbromsmekanismen var mindre roliga. Först efter att jag bockat dem lite lätt så fick jag dem på plats, men det var ändå flertalet gånger som jag tappade fjädern precis då jag skulle hänga fast den i hålet.

Då jag väl fått dem på plats så bytte jag bromsbeläggen bak också.
Men sedan kom nästa bakslag, mutterknacken gav upp... Den orkade först ingenting och sedan så den skulle börja knacka så blev den helt stum. Gick inte att röra en millimeter. Så det var bara att dra alla hjulbultar för hand.
av Xynter
#854089
Det här gick ju åt helvete... Skulle byta lampor i positionsljusen fram, på passagerarsidan gick det hyffsat bra men på förarsidan så ramlade lampan lös i från sockeln och ligger nu i lyktan. :'( Jag hoppas att de kan ha lite överseende med att jag bara har ett positionsljus fram imorgon då det är dags att hämta den årliga arbetsordern. Jag vet iaf vad jag ska göra framöver, lossa fronten och en lykta och försöka få fram lampjäveln.

Jag testade att blanda lite olika procent i min 73[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

👍

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]