Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej

i augusti förra året så gjorde jag iordning båda baljorna bak riktigt noga.....jag tog bort allt gammalt rostskydd med avfettningsmedel så att originalfärgen kom fram.....& torkade ur baljorna med Silicon borttagning för att få en fettfri yta som jag lät torka noga.....& sen så grundade jag med ett tunnflytande rostskyddsmedel som fick torka till sig i ca 2 Tim & sen Pensla på med undrredsmassa i ett lagom tjockt lager ca 3 - 5 mm i hela baljan & upp över karosserikitts skarven.....sen så lät jag bga luckan stå på glänt över natten & i baljans botten så torkade det jättefint men på karosseri skarvarnas kitt ytor så torkade det inte alls.....det var lika kletigt efter 1 månads tid 2 mån tid osv så nu när jag har lite tid över att fixa till detta så nu är baljornas insida rena igen på nytt & några rostangrepp ser jag inte med blotta ögat som kan släppa in fukt.....ett litet hål i karosseri kittsskarven kanske ?? isf så borde man ju kitta om skarvarna från båda sidorna utifrån & inifrån & runt om baljans kanter/karosseriskarvar eller är det någon som vet någon bättre metod ??

tacksam för alla tips :D
Plåtfalsar grundlackas noga med en bra grundfärg, låt torka, lägg på karosskitt så det blir tätt men inte mer än nödvändigt. Låt kittet torka ca ett dygn, lacka sedan över det. Det tar sedan ett tag innan kittet är helt genomhädat och lacken kan kännas "våt". Alternativet är att låta kittet härda flera dygn utan att målas över, men då måste det ha en särskild grund för att lacken ska fästa. Använd kitt av känt märke ex. Teroson eller 3m.
rd350 skrev:Plåtfalsar grundlackas noga med en bra grundfärg, låt torka, lägg på karosskitt så det blir tätt men inte mer än nödvändigt. Låt kittet torka ca ett dygn, lacka sedan över det. Det tar sedan ett tag innan kittet är helt genomhädat och lacken kan kännas "våt". Alternativet är att låta kittet härda flera dygn utan att målas över, men då måste det ha en särskild grund för att lacken ska fästa. Använd kitt av känt märke ex. Teroson eller 3m.

okej tack jättebra.....men fungerar det inte med Hagmans karosserikitt ? jag har 2 tuber
Har ej använt Hagmans men läs vad det står på tuben. Gemensamt för all karosskitt är att man måste grunda först men det hade du ju gjort. Sen ska man aldrig lägga påmer än nödvändigt då lacken fäster allra bäst på bara plåten. Ett bra exempel är tex. bakluckorna på 245, man bytte många sådana på rostskyddsgaranti! Lät man bli att kitta den nya luckan och bara lackade och sedan rostskyddade noga efter lack så höll det mycket bättre!
rd350 skrev:Har ej använt Hagmans men läs vad det står på tuben. Gemensamt för all karosskitt är att man måste grunda först men det hade du ju gjort. Sen ska man aldrig lägga påmer än nödvändigt då lacken fäster allra bäst på bara plåten. Ett bra exempel är tex. bakluckorna på 245, man bytte många sådana på rostskyddsgaranti! Lät man bli att kitta den nya luckan och bara lackade och sedan rostskyddade noga efter lack så höll det mycket bättre!
okej bra.....nej grundad har jag inte gjort ännu jag fick tvätta ur baljorna med avfettningsmedel för att få bort skiten så nu står den & torkar sen ska jag göra rent grundligt innan grundfärgen osv
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]