Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roobin
Mina två innersta bromskolvar på högersidan sitter fast, har provat att smörja och pressa med tving, tång, bräckjärn osv. Vad ska jag göra?

MVH Robin
av sicnarf
Du har inte glömt att skruva av locket till bromsvätske behållaren? Kanske blir det lättare att trycka in dem imorgon efter att smörjmedlet fått verka
av AmazonSleper
Har du möjlighet så be någon om hjälp å pressa dom utåt först men passa så dom inte går för långt. Å pressa dom sedan innåt med kofot modell större :wink:
av Volvo264GLE
Roobin skrev:Mina två innersta bromskolvar på högersidan sitter fast, har provat att smörja och pressa med tving, tång, bräckjärn osv. Vad ska jag göra?

MVH Robin
Jag brukar ta en lämplig polygrip, rörtång etc och vrida dem. Då brukar de släppa och om någon pressar försiktigt ska du se att de kommer ut försiktigt ;)
av errim
Hej. Jag gör också så att jag trycker på bromspedalen med motorn igång. Sitter kolven, kolvarna hårt så måste man trycka på pedalen allt vad man orkar. VIKTIGT. Först gör jag så att jag tar en bromskloss som jag har rensat från allt belägg och sätter emellan så är det ingen risk att kolven åker ut för långt. (På andra sidan har jag bromskloss med beläggen kvar). När jag fått ut kolven så brukar den fortfarande vara så trög att det behövs stor kraft att få in den igen. Jag tar då en flat huggmejsel som alltså är kilformad och med en handslägga slår jag in mejseln mellan bromsskivan och bromsklossplattan tills kolven har tryckts in.(Jag har gjort detta flera gånger och bromsskivan tar inte skada av detta). Detta behöver upprepas kanske 3 till 5 gånger, sen går kolven lite lättare och man kan gå över till skruvtving, efter några gånger med skruvtving kan man gå över till polygriptång. Gör detta många gånger så kommer kolven att gå lätt och fint. Därefter bör man byta bromsvätska så kommer det att fungera länge. Jag har hållit liv i ok flera år på detta sätt. Upprepa detta en gång om året.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Frrla
Jag har faktiskt mjukat upp och smörjt under damaskerna på alla mina bilar, strax efter köp, och sen varje år. aldrig haft några problem förutom lite lätt anläggning som sbp inte brytt sig om innan jag motionerat lite.. :)
av errim
Intressant att smörja innanför damasken! Men vad smörjer man med? Gummit ska ju inte tåla olja? Kan man ta bort damasken och få den på plats igen?
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]