- mån 22 apr 2013, 21:43
Hej. Jag gör också så att jag trycker på bromspedalen med motorn igång. Sitter kolven, kolvarna hårt så måste man trycka på pedalen allt vad man orkar. VIKTIGT. Först gör jag så att jag tar en bromskloss som jag har rensat från allt belägg och sätter emellan så är det ingen risk att kolven åker ut för långt. (På andra sidan har jag bromskloss med beläggen kvar). När jag fått ut kolven så brukar den fortfarande vara så trög att det behövs stor kraft att få in den igen. Jag tar då en flat huggmejsel som alltså är kilformad och med en handslägga slår jag in mejseln mellan bromsskivan och bromsklossplattan tills kolven har tryckts in.(Jag har gjort detta flera gånger och bromsskivan tar inte skada av detta). Detta behöver upprepas kanske 3 till 5 gånger, sen går kolven lite lättare och man kan gå över till skruvtving, efter några gånger med skruvtving kan man gå över till polygriptång. Gör detta många gånger så kommer kolven att gå lätt och fint. Därefter bör man byta bromsvätska så kommer det att fungera länge. Jag har hållit liv i ok flera år på detta sätt. Upprepa detta en gång om året.
Lycka till!