- tis 20 nov 2012, 12:10
#701704
Du kanske kan dra runt motorn ett par varv med ventilkåpan av och se att det "ser bra ut" (alla ventiler öppnar). Om detta är OK, kolla att fördelarrotorn rör sig när motorn gör det. Skruva ur tändstiftet ur cylinder 1 och kontrollera sedan att rotorarmen står mot tändkabeln för cylinder 1 när den kolven är i Ö.D. (ventilerna stängda, kolven längst upp). När detta mekaniska är klarlagt, sätt på ventilkåpan och sätt ihop fördelaren men sätt inte i tändstiftet. Dra runt motorn med startmotorn och kontrollera att det är en gnista i tändstiftet (lägg det på någon jordad metallyta). Om så är fallet, är tändning och ventiltiderna OK. Kolla sedan om förgasarspjället öppnas när du gasar. Prova med startgas igen.
Om detta inte leder till att motorn går att få igång, gör ett kompressionsprov. Om den däremot startar med startgasen, är det dags att titta på bränslefrågan.
Mvh
/RID