Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Will3
#701111
Kammen stämmer mot fördelaren, måste kolla veven, misstänker att det är där den har hoppat, eftersom motorn inte ens vill suga i sig startgas, man kan tydligt se hur startgasen stannar kvar som ett moln trots att man kör startmotorn och gasar för att öppna spjället.
av Rådlös
#701120
Det låter misstänkt att den inte suger i sig gasen. Kolvarna fungerar ju som sugpumpar när insugningsventilerna står öppna. Har du öppnat ventilkåpan och kollat där?
av Will3
#701145
Som man kan se på bilderna så stämmer allt utom rotorn, men den drivs ju av oljepumpen så hur kan det vara så?
EDIT: Tänkte inte på att rotorn ligger 20grader före resten

Kam
Bild
Oljepump
Bild
Vev
Bild
Rotor
Bild
Senast redigerad av 1 Will3, redigerad totalt 0 gånger.
av Will3
#701159
Då har man lyckats bryta sönder kontakten till hallgivaren... skulle vrida efter fördelaren för att ställa den på noll och slant.
av Will3
#701173
Ringde han som hjälp mig justera tändningen och han sa att han ställde tändningen på 20grader, och att det inte är någon fara på en sugmotor, kan den ha spikat sönder? :O
av rid54
#701316
Att motorn inte "andas in" låter underligt. Kan du demontera så mycket att du kan se gasspjället (att det verkligen öppnar)? Och hur ser det ut under ventilkåpan?

Det verkar helt otroligt att man skulle kunna "knacka sönder" en motor utan att höra att det är på gång; spikningar brukar ge ett karaktäristiskt ljud som hörs väl, så det är nog knappast där problemet är. För hög tändning är däremot inte bra alls, även på en sugmotor. Grundinställning 20 F.Ö.D. låter lite häftigt... Det är bättre att ställa med stroboskop och efter gällande anvisningar.
/RID
av Will3
#701493
Ser helt ut under ventilkåpan, men är inte van att vipparmar saknas, kan det vara så att givaren i fördelaren är paj? Var nån som sa de kunde va den
av rid54
#701704
Du kanske kan dra runt motorn ett par varv med ventilkåpan av och se att det "ser bra ut" (alla ventiler öppnar). Om detta är OK, kolla att fördelarrotorn rör sig när motorn gör det. Skruva ur tändstiftet ur cylinder 1 och kontrollera sedan att rotorarmen står mot tändkabeln för cylinder 1 när den kolven är i Ö.D. (ventilerna stängda, kolven längst upp). När detta mekaniska är klarlagt, sätt på ventilkåpan och sätt ihop fördelaren men sätt inte i tändstiftet. Dra runt motorn med startmotorn och kontrollera att det är en gnista i tändstiftet (lägg det på någon jordad metallyta). Om så är fallet, är tändning och ventiltiderna OK. Kolla sedan om förgasarspjället öppnas när du gasar. Prova med startgas igen.

Om detta inte leder till att motorn går att få igång, gör ett kompressionsprov. Om den däremot startar med startgasen, är det dags att titta på bränslefrågan.

Mvh
/RID
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]