Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#686263
Hej!

Min fru har hotat att sälja min 245 -93 230 FD motor, för att den är svårstartad och därmed inte tillförlitlig längre. Själv vill jag gärna ha kvar bilen eftersom jag tror att lösningen finns här hos kunniga forumare.

Bakgrund: Sedan minst två-tre år tillbaka så har bilen i bland betett sig underligt, enbart vid lägre växlarna i typ ettan och tvåans växel, bilen har hoppat precis som jag skulle lagt i för hög växel och för lite gas. Dessa underligheter även om det varit lite pinsamt vid tillfällen som andra bilister funnits bakom mig har varit hanterbart. Men sedan några veckor tillbaka har bilen blivit svårstartad. Tidigare har den alltid startat utan problem.

Det jag vet om bilen är att kamremmen byttes för fyra år sedan. Dock har jag inte bytat bränslefilter eller tändstift (skall göras hos verkstad på torsdag) sedan jag köpte bilen 2004, ej heller är batteriet bytt, ser inga läckor undertill. Luftfiltret är utbytt nyligen utan synbar förbättring. Byta olja gör jag i samband med de serviceintervaller som finns för bilen.

Enligt C-tek batteriladdaren så är det inte fel på batteriet?! Fastän batteriet är fulladdat så är den svårstartad. Motorn vibrerar kraftigt, ibland har det hänt att den dött när jag lagt i en annan växel exvis från backen till ettan... Lyckas jag hålla motorn vid liv så måste jag gasa på ordentligt i växlarna, sedan när bilen blivit varm så verkar den gå bättre!

Därmot när jag testat att ha igång motorladdare och batteriladdare samtidigt under minst 2 timmar så startar bilen utan problem. Jag har också märkt att ryckningarna vid lägre växlarna inte finns längre. Efter att stängt av motorn under kortare tid så startar bilen i stort sett direkt.

Jag kan tillägga att jag har läst igenom vissa forumstrådar som relaterat till svårstartad motor och försöker nu byta vissa saker. Det jag undrar över är om en motorvärmare är så effektiv att den gör bilen lättstartad eller om det är C-tekladdaren som inte fungerar och visar fulladdat batteri fastän det kanske är dålig i verkligheten (för min motorvärmaren laddar ju också batteriet samtidigt). MIn teori är att det kan vara bra att byta batteri ändå och kombination med nya tändstift och bränslefilter så kanske bilen fungerar igen utan att jag behöver vara orolig för att sälja bilen...

Vore tacksam för hjälp!!!
#686293
Batteriladdaren och batteriet torde vara den sista felkällan i dina startsvårigheter. Går motorn runt på startmotorn så skall den normalt starta om allt annat stämmer.
Serviceåtgärder som nya stift och tänddelar m.m, är ju naturligtvis av godo och i flera fall nödvändigt. Hur långt har bilen gått? Du kanske skulle ta ett kompprov för att se hur motorns allmänna kondition är? Alla filter och ny olja är ju också en nödvändighet. Om motorn vibrerar mycket skall du kanske byta motorkuddar, men det har knappast med startproblem att göra.
#686309
Tack för svar!

Idag provade jag starta bilen utan motorvärmaren igång. Bilen startade inom 5 sekunder men det lät svajigt och motorn vibrerade kraftig, och det ryckte till och från i växelspaken. Den här gången kunde jag inte gasa för mycket för då blev det sämre, precis som motorn hostade. Hur som helst så körde jag bilen varm och innan jag ställde bilen i garaget så öppnade jag huven, och då upplevde jag att motorn vibrerade ovanligt mycket. Kanske är det orsaken att motorkuddar behövs bytas, och att vibrationerna hos växelspaken kanske då försvinner. Är det dyr kostnad?

För övrigt har bilen rullat cirka 23200 mil. Bilen är för sin ålder bra skick, mycket litet rost, så av den anledningen vill jag gärna behålla den några år till, för det är synd att behöva låta skroten ta hand om bilen...
#686352
Motorkuddar kostar 80 - 100 kr styck. Du behöver 3 stycken. En på vardera sidan av motorn i framkant och en över växellådan. Du behöver ett par fasta nycklar eller fast nyckel och ett spärrskaft med hylsa, samt en domkraft. Den över växellådan kanske är lite svårare att komma åt, men inte omöjligt. Kan du åka till en GörDetSjälvverkstad så är det en fördel. I alla fall på den bakre över växellådan. Dom främre tar du med bilen på marken.
#686368
börja bytt tänkkablar fördelar lock tändstift å kolla om tändspolen e frisk
sen hur är det med bensin pumparna den i tank å under bilen samt filterna på dessa

när du säger motorn vibreerar KRAFTIGT då uppfattar jag det som om att motorn "hoppar" (slår från fjäderben till andra fjäderbenet) MEN ändå går fast inte på sina 900rp/m utan ca 100rp/m eller ??

batteriet är det nog inget fel på tror jag
#686536
En möjlig anledning till dina kallstartsproblem är en dåligt eller ej alls fungerande tempgivare för motorsystemet. Den sitter i toppen under treans insug.

Mvh GK
#686884
Nu kollar jag bara med dig om jag har läst fel men har du aldrig bytt tändstift sedan 2004? :shock:
Hur mycket kör du per år i snitt?
#687001
Tack för svaren!

Återigen provade jag igår att sätta i motorvärmaren och då fungerade allt. Inga vibrationer eller hostig motor såsom vid prövning av kallstarter. Bilen fungerade hur bra som helst. Det där med tempgivare verkar intressant.

Ja, jag har varit lite slarvig med byte av tändstift. När bilen köptes 2004 hade den rullat ca mil 16500 mil och nu har den rullat ca 23150 mil. I snitt har jag väl kört ca 1000 mil per år, sean vi köpt annan bil så har det de senaste åren rullat ca. 700 mil istället. Imorgon skall som sagt både tändstift och bränslefilter bytas. Jag skall be dem kolla upp om det finns eventuella felkoder. De skall även kolla upp kostnaden för att byta tempgivare. /PWE
Köra EX90 med släp

Testade fråga chatGTP, och den verkade ge ri[…]

Jag hade samma problem tidigare och började m[…]

Låscylinder

Många V70 hade problem med tändlå[…]

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]