- mån 01 okt 2012, 11:56
#686263
Hej!
Min fru har hotat att sälja min 245 -93 230 FD motor, för att den är svårstartad och därmed inte tillförlitlig längre. Själv vill jag gärna ha kvar bilen eftersom jag tror att lösningen finns här hos kunniga forumare.
Bakgrund: Sedan minst två-tre år tillbaka så har bilen i bland betett sig underligt, enbart vid lägre växlarna i typ ettan och tvåans växel, bilen har hoppat precis som jag skulle lagt i för hög växel och för lite gas. Dessa underligheter även om det varit lite pinsamt vid tillfällen som andra bilister funnits bakom mig har varit hanterbart. Men sedan några veckor tillbaka har bilen blivit svårstartad. Tidigare har den alltid startat utan problem.
Det jag vet om bilen är att kamremmen byttes för fyra år sedan. Dock har jag inte bytat bränslefilter eller tändstift (skall göras hos verkstad på torsdag) sedan jag köpte bilen 2004, ej heller är batteriet bytt, ser inga läckor undertill. Luftfiltret är utbytt nyligen utan synbar förbättring. Byta olja gör jag i samband med de serviceintervaller som finns för bilen.
Enligt C-tek batteriladdaren så är det inte fel på batteriet?! Fastän batteriet är fulladdat så är den svårstartad. Motorn vibrerar kraftigt, ibland har det hänt att den dött när jag lagt i en annan växel exvis från backen till ettan... Lyckas jag hålla motorn vid liv så måste jag gasa på ordentligt i växlarna, sedan när bilen blivit varm så verkar den gå bättre!
Därmot när jag testat att ha igång motorladdare och batteriladdare samtidigt under minst 2 timmar så startar bilen utan problem. Jag har också märkt att ryckningarna vid lägre växlarna inte finns längre. Efter att stängt av motorn under kortare tid så startar bilen i stort sett direkt.
Jag kan tillägga att jag har läst igenom vissa forumstrådar som relaterat till svårstartad motor och försöker nu byta vissa saker. Det jag undrar över är om en motorvärmare är så effektiv att den gör bilen lättstartad eller om det är C-tekladdaren som inte fungerar och visar fulladdat batteri fastän det kanske är dålig i verkligheten (för min motorvärmaren laddar ju också batteriet samtidigt). MIn teori är att det kan vara bra att byta batteri ändå och kombination med nya tändstift och bränslefilter så kanske bilen fungerar igen utan att jag behöver vara orolig för att sälja bilen...
Vore tacksam för hjälp!!!
Min fru har hotat att sälja min 245 -93 230 FD motor, för att den är svårstartad och därmed inte tillförlitlig längre. Själv vill jag gärna ha kvar bilen eftersom jag tror att lösningen finns här hos kunniga forumare.
Bakgrund: Sedan minst två-tre år tillbaka så har bilen i bland betett sig underligt, enbart vid lägre växlarna i typ ettan och tvåans växel, bilen har hoppat precis som jag skulle lagt i för hög växel och för lite gas. Dessa underligheter även om det varit lite pinsamt vid tillfällen som andra bilister funnits bakom mig har varit hanterbart. Men sedan några veckor tillbaka har bilen blivit svårstartad. Tidigare har den alltid startat utan problem.
Det jag vet om bilen är att kamremmen byttes för fyra år sedan. Dock har jag inte bytat bränslefilter eller tändstift (skall göras hos verkstad på torsdag) sedan jag köpte bilen 2004, ej heller är batteriet bytt, ser inga läckor undertill. Luftfiltret är utbytt nyligen utan synbar förbättring. Byta olja gör jag i samband med de serviceintervaller som finns för bilen.
Enligt C-tek batteriladdaren så är det inte fel på batteriet?! Fastän batteriet är fulladdat så är den svårstartad. Motorn vibrerar kraftigt, ibland har det hänt att den dött när jag lagt i en annan växel exvis från backen till ettan... Lyckas jag hålla motorn vid liv så måste jag gasa på ordentligt i växlarna, sedan när bilen blivit varm så verkar den gå bättre!
Därmot när jag testat att ha igång motorladdare och batteriladdare samtidigt under minst 2 timmar så startar bilen utan problem. Jag har också märkt att ryckningarna vid lägre växlarna inte finns längre. Efter att stängt av motorn under kortare tid så startar bilen i stort sett direkt.
Jag kan tillägga att jag har läst igenom vissa forumstrådar som relaterat till svårstartad motor och försöker nu byta vissa saker. Det jag undrar över är om en motorvärmare är så effektiv att den gör bilen lättstartad eller om det är C-tekladdaren som inte fungerar och visar fulladdat batteri fastän det kanske är dålig i verkligheten (för min motorvärmaren laddar ju också batteriet samtidigt). MIn teori är att det kan vara bra att byta batteri ändå och kombination med nya tändstift och bränslefilter så kanske bilen fungerar igen utan att jag behöver vara orolig för att sälja bilen...
Vore tacksam för hjälp!!!