Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Okej, det får väl vara dags för en egen tråd efter många, många år på garaget.org och senaste året även här.
Tidigare i år fick jag äntligen tillåtelse av sambon att köpa en V50 eftersom vi väntar tillökning, få in en barnvagn i en Golf3 kan bli lite tajt tyckte jag och tillslut höll hon med. ;)

Tanken med denna tråd är att visa min bil givetvis, visa hur jag går tillväga med projekten, få och kanske rent av kunna ge råd. Detta är min första "riktiga" bil så det ska bli jäkligt kul att se hur det slutar. Jag kommer bistå med bilder så gott det går!

Anyway, objektet blev följande:
V50 1.8 Flexifuel Momentum 2008
Metallic Blue (riktigt fin i lacken, på en del bilder är kärran bara skitig, inte repig)
8k mil på mätaren
High Performance-stereo
Original 15" sommardäck
Inbyggda barnstolar i baksätet

Men mycket vill ha mer, så vad ska göras med bilen?
x = åtgärdat, / = beställt

2012/2013:
Originalvinge [x]
Nyare bakluckehandtag med uppdaterade V O L V O och silverlist [x]
R-design spoiler fram [x]
Nuvarande 15" sommardäck ska byta gummi och agera permanenta vinterdäck, tack infosite.se! [x]
LED i dimlysen [x]
LED i parkeringslyse [x]
LED i regplåtslyse [x]
LED i backlyse [x]
LED invändigt (bagage, baksäte, framsäte, handskfack, instegsbelysning) [x]
Rails i mattsilver [x]
R-design spoiler bak [x]
R-design backspegelkåpor [x]
R-design spoiler sidor [x]
R-design emblem i grillen [x]
Dotz Roadster HG 225/35/19 [x]
Eibach Pro 25mm sänkfjädrar [x]
Byta bromsklossar runt om [x]
Måla bromsoken silver [x]
Nya Järnmärket i grillen [x]
OBDII-läsare [x]
Original DRL-lyktor från Volvo [x]
R-designpedaler [x]

2014:
Mood light interiört [x]
Silver Vision i blinkers runt om [x]
Dippa sommarfälgarna [x]
Byta förarsätets klädsel pga sprickor [x]
Byta passagerarsätets klädsel pga smuts [x]
Nedre dörrlister från pre facelift [x]
Strippa bilen på railsen [x]
Göra färdigt den nya grillen med stort järnmärke som original [x]
Plastidip grill [x]
Plastidip backspeglar [x]
Nya regplåtshållare [x]
Dashcam [x]
Custom moodlight i mugghållarna [x]
Plastidip dimljuskåpor [x]
R-design ratt (sportratt) [x]
R-design växelknopp [x]

2015:
Nya tändstift - NGK [x]
Avgassystem från en T5 med dubbla blås [x]
LED-moduler till regbelysning istället för spol-LED [x]
Nya tygmattor [x]
-
Ny moodlight i mittkonsolen [hemma, ej monterat]
Instegsbelysning baksäte [hemma, ej monterat]
12V i bagageutrymmet [hemma, ej monterat]
Custom puddle light i dörröppning [hemma, ej monterat]
12.000mil-service [bokad]
-
Fylla på AC []
VIDA/DICE-enhet []
Photoshoot []
Nya vinterfälgar, Serapis/Ixion/Medea/Cratus 17" []
R-design instrumentpanel []
USB-interface []
Nya gummimattor []
Nya regplåtar []
LED-ramp innanför den nedre grillen []
Mer lär säkert tillkomma allt eftersom...

-

SÖKES!
Någon som vill byta sina vinterfälgar mot mina originalfälgar från Volvo, 15" Isis med nya dubbdäck 2012. Söker 17", med/utan gummi, allt av intresse. Pengar kan läggas emellan.

Väl hemma!
Bild
Bild
Senast redigerad av 62 grillchips, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av grillchips
Hittade en originalvinge på eBay UK, färdiglackad, aldrig monterad, till ett jäkligt bra pris. 1200kr landade det på inklusive frakt!
Lite nervös för att lacken på min fyra år gamla bil har hunnit solblekas och därför ge skiftningar mot vingen men icke, ibland ska man ha tur! :)

Då var det dags. Jag har varit nervös för mindre, att sätta hålsågen i en såpass ny bil utan några kunskaper utöver intresset kändes lite vågat. Men man lever bara en gång.
Med manualen för monteringen som Volvo tillhandager på hemsidan så satte jag igång.
Bild

Att få loss inredningen i bakluckan kunde man tro var en lätt match. Satan i gatan va hårt det satt! Man är tvungen att ta loss handtaget och nederdelen för att sedan ta loss sidorna och kunna ta loss ovandelen vid bromslyset. Stod och slet i säkert uppåt en timme!
Bild

De gamla vindavisarna skulle tas bort och satt enligt manualen enbart med lite lim. Den ena lossnade utan problem medan den andre var lite bökigare.
En smörkniv gjorde jobbet även här, den fungerade ypperligt när inredningen skulle lossas. De lämnade dock inga fina limrester att skrapa bort..
Bild
Bild

Enda tråkiga med köpet var att mallar inte följde med och trots ett ihärdigt googlande så hittade jag inga. Vem fasen har tid med att vänta? Inte jag iallafall. Hantverkare som man är så vill man ju visa framfötterna.
Bild

Nu får det bära eller brista, helst bära!
Bild

Sådärja. Ett hål gjort, fem kvar!
Bild
Bild

Då var även insidan uppborrad med en hålsåg. Detta för att få plats med hylsnyckeln till muttern. Insåg att hålet blev onödigt stort men jag hade inga mindre att leka med. Hålet uppe i högra hörnet fanns där från början och där kommer det andra hålet komma.
Bild

Ordning och reda var det va?
Bild

Det var nu det blev lurigt. Här gällde det verkligen att hålla tungan rätt i mun och mäta både en och arton gånger innan man började borra.
Bild

Viss justering fick man göra, men i stort sett så var det spot on!
Bild

Här ser man hur det befintliga hålet passar in.
Bild

Det blev ju inte så pjåkigt!
Bild
Bild
Bild

Att montera ner inredningen var nog det som tog mest tid. Det gjorde jag kvällen innan vingen hade kommit och det tog ca en timme. Att montera själva vingen tog kanske två timmar, så totalt arbete = 3h. Om man har originalmallarna så bör man kunna plocka bort iallafall en timme av det där. ;)

Om det var svårt? Inte speciellt faktiskt. Det hade varit trevligt med en hjälpande hand för att hålla vingen i rätt vinkel när man öppnade luckan osv. Men skam den som ger sig.
Jag är riktigt nöjd!
Tjusigt :D och välkommen till Volvo träsket :twisted: :wink:
Tackar tackar hörrni!
Oj, ja, då får jag va glad att inredningen satt som berget! ;)

Nu har jag börjat få lite huvudbryn kring ett bodykit a la R-design.
Läppen och sidokjolarna verkar inte vara några problem att få tag på beggade, men sen har vi ju baken...
En vanlig R-designstjärt är inga större problem att få tag på heller om jag förstått det rätt, men jag sneglar lite åt att fixa avgassystemet och montera på dubbla utblås (om det nu är möjligt), varpå en lower rear spoiler med R-design från exempelvis en T5 inte kan husera en dold dragkrok..
Denna vill jag ju egentligen åt, från en D3:
http://www1.garaget.org/archive/93/9260 ... 353164.jpg

Men man kan väl inte få allt här i världen antar jag..
När man kikar runt så verkar det finnas en handfull olika modeller av stjärten, både R-design och icke R-design, med utblås, utan utblås, med dragkrok, utan dragkrok osv osv.
Gråhårig blir man!
I veckan kommer iallafall en ny liten del till bilen som jag snubblat över, update och bilder kommer!

Edit:
Som sagt, en hel del olika stjärtar.. Några minuter senare snubblar man över denna:
http://www1.garaget.org/archive/149/148 ... 089585.jpg
Och visst är det R-design med dubbla blås och dold dragkrok!
Sådär, då var det dags att uppdatera aktern lite.
Snubblade över bakluckehandtaget som sitter på de lite nyare modellerna (?). Det stod dock att denna kom från en MY09 så jag är nu lite osäker på vilka preferenser denna del faktiskt har gällande årsmodeller, men snyggare är den och den var lackad i rätt färg redan.
Sen att den kostade ungefär lika mycket som bara själva bokstäverna gör gjorde inte saken sämre, det var ändå något jag tänkt att fixa framöver så nu fick man lite extra på köpet!

Original ser inte speciellt rolig ut tycker jag.
Bild

Själva delen sitter fast med 4st torx, de två lite mindre torx som sitter till själva handtaget behöver man inte bry sig om alls.
Bild

När 4 torx är bortskruvade så får man rycka lite i själva delen, gummit som skiljer plåtarna åt kan ha klibbat fast lite.
Sedan ska man lossa på en ynka kontakt som var lite lurig att få loss, men har man väl förstått principen så... ;)
Bild

Gamla vs nya.
Bild

Sedan gör du hela proceduren fast tvärtom, i med kontakten, skruva fast torxen. Dra åt. Färdigt. Det var hiskeligt skitigt bakom handtaget märkte jag, så jag passade på att torka rent.
Tada!
Bild

Tidsåtgång?
Ca 10 minuter. Förmodligen snabbare om man bara ska byta hastigt. Enmansjobb.
Verktyg?
Skruvmejsel med torx-bits. Lite vatten för att tvätta bort smutsen bakom själva "listen".

Återigen ber jag om ursäkt för en skitig bil, jag måste verkligen bli bättre på att tvätta damen.
Lucif3r
Tanken slog mig också faktiskt! Frågan är dock om inte larmet kanske går om bilen inte är upplåst när du kopplar loss kontakten?
För det är inga invändiga skruvar nej. Men samtidigt så kan man väl med enkla knep ta loss exempelvis grillen?

Brainy
Ja, helt klart! Vingen är jag riktigt nöjd med.

MartinB82
Aaah så det är Summum som listen indikerar, varje dag lär man sig något nytt. Tack! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 50

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀