Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fjalar
Hejsan!
Nu äre så att min t5a inte beter sig som den ska så nu behöver jag eran hjälp! Problemet började väl egentligen med att bilen började rycka för ett par månader sen, det hände ingenting när man gasade just vid detta ögonblicket... fenomenet kom när bilen var varmkörd.

Nu till huvudproblemet, bilen startar inte alls nu efter att jag har ställt ner den en liten stund när den har blivit varmkörd, den kan även bara dö när man kör.

Först efter en massa läsning om liknande probs chansade jag på att det var pumpen som höll på att ge sig så jag åkte för att inhandla mig en ny pump men när jag kom hem hade jag fått fel pump, så tillbaka till butiken med den och där får jag reda på att jag hade tydligen nån ovanlig pump som var dubbelt så dyr så då sket jag i det och tänkte börja felsöka på billigare sätt.

En grej jag har märkt nu är att när den har dött(varmkörd och ostartbar) så hör man pumpen i bara 1 sek och när den är kall och går att starta så hörs pumpen i 4 sekunder när man vrider på tändnigen, ska det vara så?

Felkoderna jag fått är:
1-2-1 - Luftmassemätarsignal
2-3-1 - Lambdareglering
C1-121 - Nån överhettningskod

Åtgärder:
*Bränslepumpsrelä är bytt
*Bränsletrycket uppmätt okej
*Kamaxelgivare bytt
*Vevaxelgivare bytt
*Motortempgivaree bytt
*Främre lambdan bytt då den gav felsignal
*Manuellt ohm-mätt på alla kablar vad jag fattade det som
*Testat med annat styrdon
*Fördelarlock rengjort

Mvh in need of car
Senast redigerad av 3 fjalar, redigerad totalt 0 gång.
status: 1 av 2 problem löst
Det som är löst är startproblemet och det löstes genom ett nytt spänningsrelä.

Dock återstår den ryckiga delen!! (går inte köra) :evil:
främre lambdasonden är bytt
kamaxelgivare bytt
motortempigivare bytt
testat annan styrbox
bränsletryck är okej
bränslepumpsrelä nytt
dom ska ha mätt manuellt på alla kablar utan några fel

utan resultat... mekonomens support kliar sig i huvudet. Hjälp någon? ??:-/ ??:-/
Har inget internet hela tiden nu så jag kanske inte svarar direkt. Fördelarlocket har jag kikat på och rengjort och det såg bra ut. stift å rotor har jag inte checkat, kablar ska dom ha kollat på verkstan...

Har pratat med dom om luftmassemätarn men med det fenomenet som bilen ger iomed att den slår ifrån helt när den blir sådär ryckig så säger dom att det kan "nog" inte vara den. Hur kan katalysatorn ge ett sånt här problem?

uppdaterat första inlägget med åtgärder som gjorts

Nån som kan ändra namnet på rubriken förresten då bara ryckproblemet återstår?

Alright, vi tar den andra kontakten. Låskist[…]

Problemet är förstås om det komm[…]

Plocka ner subframe

Hej, har en trasig styrväxel och tänkte […]

köpråd extraljus ledramp

Ny här beställde hem nyss Asplight TB160[…]