Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hvdox
Hej i lördags så började de med att höger halvljus dog och jag bytte lampan men de lyser fortfarande inte men sen senare på kvällen när jag skulle ut och åka igen så startar ej bilen med fel meddelanden som stog ”bromsfel stanna snarast” sen el. Startspärr se manual” jag får ingen kontakt med abs cem eller ecm med autel men för kontakt med alla andra styrenheter är sjukt tacksam om nån har något bra svar
av MattisRosen
Det låter som ett klassiskt fel på Volvo (P2-plattformen, t.ex. V70, S60, XC90). När du tappar kontakten med både ABS/BCM och ECM samtidigt har den snabba CAN-bussen (bilens interna nätverk) kraschat. Det är därför startspärren går i och du får bromsfel.
Eftersom det hände i samband med lampbytet finns det tre troliga fel:
1. Defekt ABS-box (BCM): Detta är det absolut vanligaste. När boxen dör internt blockerar den hela nätverket. Test: Dra ur den stora kontakten till ABS-boxen i motorrummet och se om du får kontakt med ECM igen. Gör du det så har du hittat felet.
2. Bränd säkring eller skavd kabel: Kolla alla säkringar i motorrummet (vid strålkastaren där du bökade). Du kan ha kortslutit något eller dragit i en kabel till nätverket när du böt lampan.
3. Fukt/glapp i CEM: Halvljuset styrs direkt från CEM (centralmodulen under instrumentpanelen). Om det kommit in fukt där kan det släcka både lampor och nätverkskommunikation.
Börja med att rycka kontakten till ABS-boxen, det är det snabbaste sättet att ringa in felet! Vilken årsmodell och modell är det?
V70n startar ej

Det låter som ett klassiskt fel på Vol[…]

Tappar gaspådraget

Hej! 1: ABS-krans (bör dock ge felkoder) 2:[…]

<t>Halloj! Har tidigare skrivit på for[…]

Rostangrepp insida dörr XC60

En genomskinlig film tänker jag då d&ar[…]