- tis 01 jun 2010, 21:18
#414437
Hejsan!
Nu äre så att min t5a inte beter sig som den ska så nu behöver jag eran hjälp! Problemet började väl egentligen med att bilen började rycka för ett par månader sen, det hände ingenting när man gasade just vid detta ögonblicket... fenomenet kom när bilen var varmkörd.
Nu till huvudproblemet, bilen startar inte alls nu efter att jag har ställt ner den en liten stund när den har blivit varmkörd, den kan även bara dö när man kör.
Först efter en massa läsning om liknande probs chansade jag på att det var pumpen som höll på att ge sig så jag åkte för att inhandla mig en ny pump men när jag kom hem hade jag fått fel pump, så tillbaka till butiken med den och där får jag reda på att jag hade tydligen nån ovanlig pump som var dubbelt så dyr så då sket jag i det och tänkte börja felsöka på billigare sätt.
En grej jag har märkt nu är att när den har dött(varmkörd och ostartbar) så hör man pumpen i bara 1 sek och när den är kall och går att starta så hörs pumpen i 4 sekunder när man vrider på tändnigen, ska det vara så?
Felkoderna jag fått är:
1-2-1 - Luftmassemätarsignal
2-3-1 - Lambdareglering
C1-121 - Nån överhettningskod
Åtgärder:
*Bränslepumpsrelä är bytt
*Bränsletrycket uppmätt okej
*Kamaxelgivare bytt
*Vevaxelgivare bytt
*Motortempgivaree bytt
*Främre lambdan bytt då den gav felsignal
*Manuellt ohm-mätt på alla kablar vad jag fattade det som
*Testat med annat styrdon
*Fördelarlock rengjort
Mvh in need of car
Nu äre så att min t5a inte beter sig som den ska så nu behöver jag eran hjälp! Problemet började väl egentligen med att bilen började rycka för ett par månader sen, det hände ingenting när man gasade just vid detta ögonblicket... fenomenet kom när bilen var varmkörd.
Nu till huvudproblemet, bilen startar inte alls nu efter att jag har ställt ner den en liten stund när den har blivit varmkörd, den kan även bara dö när man kör.
Först efter en massa läsning om liknande probs chansade jag på att det var pumpen som höll på att ge sig så jag åkte för att inhandla mig en ny pump men när jag kom hem hade jag fått fel pump, så tillbaka till butiken med den och där får jag reda på att jag hade tydligen nån ovanlig pump som var dubbelt så dyr så då sket jag i det och tänkte börja felsöka på billigare sätt.
En grej jag har märkt nu är att när den har dött(varmkörd och ostartbar) så hör man pumpen i bara 1 sek och när den är kall och går att starta så hörs pumpen i 4 sekunder när man vrider på tändnigen, ska det vara så?
Felkoderna jag fått är:
1-2-1 - Luftmassemätarsignal
2-3-1 - Lambdareglering
C1-121 - Nån överhettningskod
Åtgärder:
*Bränslepumpsrelä är bytt
*Bränsletrycket uppmätt okej
*Kamaxelgivare bytt
*Vevaxelgivare bytt
*Motortempgivaree bytt
*Främre lambdan bytt då den gav felsignal
*Manuellt ohm-mätt på alla kablar vad jag fattade det som
*Testat med annat styrdon
*Fördelarlock rengjort
Mvh in need of car
Senast redigerad av 3 fjalar, redigerad totalt 0 gång.