Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#421775
Inget ovanligt alls med dubbla överliggande kamaxlar och två ventiler per cylinder.En exakt och normalt slitstark konstruktion.Ford Sierra hade bla denna lösning under många år samt betydligt fler bilar därute.Att sedan en 20V kan upplevas som piggare beror helt enket på att den får, förbränner och andas på ett annat sätt än en 10V.Om inte, så kan du ju prova motsvarande 20V av din egen bilmodell för att känna skillnaden även om den inte är så enorm som många påstår.Har båda modellerna av Volvo motorer och är klart nöjd med denna konstruktion.
Var glad för att det är en 2.5 liters motor när 2.0 liters motorn var en ganska så seg historia både med och utan trim.För vissa är ju antalet hästkrafter viktigt så då kan man ju t ex få några extra om det nu skulle bättra på känslan med http://www.itsfun.nu/index.php?option=c ... 84&itemid= :D
#421815
Det är bara när man varvar över 3600 varv som 20 ventilers motorn är starkare än 10 ventilers motorn. Upp till 3600 varv så kan 10 ventilaren t.o.m. vara snabbare.

Hur ofta brukar man varva över 3600 varv? Jag gör det iallafall väldigt sällan.
av *pettson*
#421868
Skillnaden mellan 10 och 20V är riktig kännbar, men endast om man kör 92-95års modell. Sen ändrades insug, kamaxlar med mera och effekttillskottet maskerades mera. På dom äldre är det lite som att åka turbo, det blir en kick när spjället slår om. Nåt som saknas helt på nyare. Sen som sagt stora skillnaden ligger över 3600rpm i princip.
Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]

Injektorer

Jo drar iväg allt som allt 2500-3000:- till x[…]