NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
Hej!

Hur stor tank där ute har ni på era flexifuel-bilar? Volvo C30 1.8F ska ha 55 liter på pappret. Hur mycket får ni i enligt bensinbolagens mätare då ni tankar upp bilen som är så tom ni vågat köra den?

Jag har vid flera tillfällen kört min kärra tills 20 km återstående försvinner och blir streck bara. Då får jag i 42-44 liter ungefär. I och med att bränslemätaren sjunker så snabbt vid fulltank i början men inte alls lika snabbt när den närmar sig hälften, funderar jag om det är fel på min tank av något slag.
10 liter för liten tank drar jag av dessa slutsatser.
av glitch
Jag har aldrig vågat chansa och köra mycket längre än när tanklampan börjar lysa men då brukar jag få i runt 42-44 liter som du skriver så jag tror det är ganska normalt. Snarare väl tilltagen reserv skulle jag säga? Det märks ju att tankmätaren rör på sig rätt fort speciellt i början.
av Feedan
glitch skrev:Jag har aldrig vågat chansa och köra mycket längre än när tanklampan börjar lysa men då brukar jag få i runt 42-44 liter som du skriver så jag tror det är ganska normalt. Snarare väl tilltagen reserv skulle jag säga? Det märks ju att tankmätaren rör på sig rätt fort speciellt i början.
Har du alltid tankat precis då lampan börjat lysa? När min lampa lyser & jag scrollar till "antal kilometer kvar" står det alltid cirka 120km till tom tank.
Om du tankar då lampan precis börjat lysa och får i 42-44 liter är inte samma sak som mig, om jag kör tills det återstår 20 km av tanken enl. färddatorn är det ungefär den mängd bränsle jag får i. Jag borde få i närmare 50 liter minst kan jag tycka.
Letar efter alla möjliga orsaker till den höga bränsleförbrukningen och andra problem relaterade till det.
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag har iof T5 men har fått i 58 liter. När min lampa börjar lysa brukar det stå 180 km kvar till tom tank men sen att jag lugnt kommer 75 mil på 55 liter är väl en annan sak. Såvitt jag vet så är min också speccad till 55 liter och tankens verkliga storlek är minst 60 liter. Låter som du säger att din tank är mindre än vad som sägs.

Tanka en 5 liters dunk och kör till tanken är slut, tanka 5 liter och åk till närmsta mack och fyll resten.
av Feedan
Kanske har T5an en annan tank, det kan jag eventuellt tänka mig. Men något känns väldigt lustigt med bränslemätaren och den sanslösa förbrukningen. Tankade ikväll fullt och lite till... Nollställde trippmätaren och senare nu under kvällen åkte jag 1,6 km. Då har nålen för tankmätaren sjunkit ett streck. Det känns inte friskt. Att tankmätaren sjunker snabbare i början kan jag förstå med tanke på konstruktionen med flotör osv. Men på en så pass ny bil brukar man ha elektronik som reglerar för det.
Någon av er kanske undrar varför jag ställer frågan här trots att jag har nybilsgaranti? Anledningen är att Volvo inte verkar ta till sig någon kritik mot deras "miljöbil"/flexifuel.
av glitch
Jag brukar inte åka och paniktanka om lampan börjar lysa utan snarare börja fundera på att tanka någonstans. Så nog har jag kört upp några liter till innan jag sen väl tankar men men....

Gällande tankmätaren så håller jag med om att den är jäkligt snurrig. Har hänt flera gånger att jag tankat full tank utan att den visat full tank utan typ en pinne kvar till full.
Om den nu visar full tank som den ska så går det inte många km. innan den har åkt ner en pinne som du säger.
Så jag tror din tankmätare beter sig lika illa som min åtminstone :)
av frippe87
Min gör precis tvärtom, det går att köra runt 10 mil innan nålen börjar röra sig, efter halvtank så sjunker den fort. Joker hur kan du köra så långt med din, jag har iofs T5 awd med multisteg 1, reserven börjar lysa runt 50 mil på trippen, har svårt att få den o dra under 0,95 blandad (kanske mer motorväg samt landsväg än stadskörning), kan ett nytt avgassystem sänka förbrukningen eller kör du väldigt eco?

MVH
av mathem
<OT>På tal om tankvolym. Min C30 1,6D har en 52 liters tank, T5 har 62 liter och 1,8F har 55 liter. Någon som vet varför Volvo stoppar i olika tankar i de olika modellerna, borde ju vara dyrare att lagerhålla och hantera flera olika storlekar. Bilarna är ju rimligen lika i bak! Hade inte haft något emot den stora tanken i 1,6D'n.</OT>

Nåja, på min C30 börjar lampan lysa vid ca 120 km kvar (enl. färddatorn) och då brukar jag ha kört ca 900 km, vid pumpen går det då i ca 45 liter. Mätaren är hyfsat linjär över hela området. Kallt ute, värmaren går nästan hela tiden, därav den höga förbrukningen.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Bra fråga.. den har jag också funderat på men hittar inget bra svar. Känns som en onödig kostnad att utveckla och lagerhålla olika tankar till en och samma bil.

Feedan -> Du kanske har fått en buckla i tanken? Nu är jag lite osäker på hur den sitter, men om den inte fått sig en kyss så kanske den blivit intryckt av andra orsaker?!

Edit: Kollade just i mitt lilla nördiga excel-dokumen. Som mest har jag också tankat 44,15l, och jag har för mig att jag haft ungefär samma upplevelse som dig, att man nästan kört på ångorna. Annars tankar jag (senast) när lampan börjar lysa eller när tankmätaren är på röda, och då brukar jag få in 39-40l.
av Feedan
_lucifer_ skrev:Bra fråga.. den har jag också funderat på men hittar inget bra svar. Känns som en onödig kostnad att utveckla och lagerhålla olika tankar till en och samma bil.

Feedan -> Du kanske har fått en buckla i tanken? Nu är jag lite osäker på hur den sitter, men om den inte fått sig en kyss så kanske den blivit intryckt av andra orsaker?!

Edit: Kollade just i mitt lilla nördiga excel-dokumen. Som mest har jag också tankat 44,15l, och jag har för mig att jag haft ungefär samma upplevelse som dig, att man nästan kört på ångorna. Annars tankar jag (senast) när lampan börjar lysa eller när tankmätaren är på röda, och då brukar jag få in 39-40l.
Jo verkar lite konstigt att montera olika bränsletankar kan man tycka.

Jo det är väl inte omöjligt i alla fall. Skulle kunna hissa upp bilen någon dag och titta. Den har varit så vad jag resonerat över sedan jag köpte bilen och den har varit på service 2 ggr (snart en 3:e). Ingen anmärkning på det..

Då ligger vi ungefär lika. Har sällan fått i mer än 44l om jag inte gör riktiga chansningar att köra på lågorna.
Enl. min trippmätare har jag kört 19,5 mil & tankmätaren visar halvtank. Färddatorn säger att jag ska komma ca 400 km till tom tank. Det är alltså en felvisning utan dess like..
Bör jag acceptera något så här sjukt på en bil från 2009?
Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]