Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Tja!

Var ute och skulle kicka igång bilen häromdan, med nytt batteri och den startade klockrent, var absolut inga problem, Lät den stå på tomgång ett tag för att systemet skulle röra på sig, Har stått still ett par månader, plus att det har varit jäkligt kallt här i Sthlm. Men det är nog därför också, men iallafall, körde iväg efter en liten stund så allt fick röra på sig och de. Sen la den bara av? Väntade ett par sek då startade den igen körde iväg och dog, Sen startade den inte mer.

När jag försöker starta den så hugger den till och slår ut batteriet och sen försöker den fortsätta till batteriet dör helt, Väntade en stund för att den kanske hade surat ihop, eftersom jag tröck en del på gasen, Fick bogsera den hem, Lät den stå över natten och se om jag fick igång nästa dag, Jag laddade batteriet över natten, men den startade inte idag heller.

Kollade felsökaren och fick upp 10 koder.

Växellåda
Sockel 1A:
1-1-4 = Brott på kretsen för val av körläge
1-2-4 = Kretsen för val av körläge kortsluten till jord
1-3-4 = Ej korrekt belastningssignal
2-2-3 = Trottelpositionsignal för låg

Bränslesystem
Sockel 2A
1-2-2 = Signal från insugluftens temp givare saknas eller är felaktig

Bromssystem
Sockel 3A
1-4-1 = Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord eller fas
1-4-2 = Defekt bromsljuskontakt, bruten krets eller kortslutning
4-2-4 = TRACS tryckgivare, defekt eller kortsluten krets
4-4-4 = Ingen ström till Hydraulmodulatorns ventiler

Roliga dagar framöver ser jag och de ser säkert ni också, men hur ska jag gå till väga för att lösa allt det här, Skrota bilen? Finns inte en chans. Projektbilen.
Men ni ser vilka problem jag har framför mig, men hoppas ni kan hjälpa och lämna tips, de mesta verkar ju vara el och givare, men vilket är lättast att börja med och vilket är svårast.

Snälla hjälp mig :D :D :D :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev: Bränslesystem
Sockel 2A
1-2-2 = Signal från insugluftens temp givare saknas eller är felaktig
Jag skulle gå på denna i första hand. De övriga felkoderna är väl "nästa problem" :roll:
av Uthil
Ok! Ja det låter rimligt, den sitter väl inne i luftburken tror jag, men hur kollar jag om den hel eller inte. finns de någon motstånd om man kollar med kontakter och voltmätare?

Elller vad tror du?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Ok! Ja det låter rimligt, den sitter väl inne i luftburken tror jag, men hur kollar jag om den hel eller inte. finns de någon motstånd om man kollar med kontakter och voltmätare?
Elller vad tror du?
Har inte mätt på min än ...
En grovkoll borde vara att motståndsmäta. Om du har oändligt motstånd eller 0 ohm är den nog kass.
300 - 3000 ohm kanske om den är hel.
av Uthil
Ok Men hur kollar jag motståndet, plus på del och sen jord eller minus och jord. Har ingen direkt aning hur jag mäter... Lite dålig på detta med multimeter.
Men jag har ju fått upp alla felkoder, vilka jag beskriver ovan, Varför ska jag försöka få igång bilen när den inte vill. Jag hade ju ett nyladdat batteri, men gick inte.
Användarvisningsbild
av sidhabo
Uthil skrev:Ok Men hur kollar jag motståndet, plus på del och sen jord eller minus och jord. Har ingen direkt aning hur jag mäter... Lite dålig på detta med multimeter.
Men jag har ju fått upp alla felkoder, vilka jag beskriver ovan, Varför ska jag försöka få igång bilen när den inte vill. Jag hade ju ett nyladdat batteri, men gick inte.
Om du har 2 tampar från givaren mät mellan dom. Om du har en tamp mät mellan den och chassi (batteri -).
Som sagt, jag har inte pillat med den själv ....
Varför du ska försöka få igång bilen när den inte vill kan du nog bara svara på själv :wink:
av Uthil
Tja igen!

Var ute och tog lite bilder på själva givaren, men jag tror att det är kontakten i detta fall , eftersom den såg lite smält ut, kanske därför signalen aldrig kommer som felsökaren får upp i sin lilla box. Och att jag vill ha igång den är för att jag vill köra den. Inget konstigt med det. Men men den fungerade klockrent innan vintern. Körde den innan vintern, Men eftersom den har stått still nu så har säkert kylan som vi har haft gjort en del, Men som jag beskrev tidigare så hoppade den igång. Men sedan dog och sen alla dessa felkoder. Lägger upp en bild på givaren och kontakten så får ni se.

Och jag ska mäta kontaktstycket imorgon så får jag se vad multin säger.

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ba4201052311P2868

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=fe4201052833P95ca

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]