Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Därmed är det alltså meningslöst att bara tolka kammarna om man inte samtidigt tolkar veven.
Okej okej :D. Tack för era svar!

js1... helt hundra är jag inte nej ;-//, har aldrig bytt kamrem, dock har jag inte tummen
mitt i näven :). Min fråga om kamaxlarna vs vevaxeln var en aningens ironisk fundering som jag
skrev (sorry :oops:), eftersom det pratas väldigt mycket om just kamaxlarnas lägen och inte nåt
nämvärt om vevaxelns. Inte för att jag vet exakt hur allting hänger ihop, men även om man har
tändstiften i medans man monterar remmen så går det väl med lite våld att rubba vevaxelns läge,
om man har otur mest kanske iofs...?
Så er poäng att även använda vevaxeltolk känns helt riktig, oavsett om vevaxeln roterar något alls
innan montaget är klart, för den kan ju ha roterat aningens vid förra bytet vid 12000mil (innan min
ägo), eller kanske till och med halvdåligt justerad redan från fabrik.

Om jag ska byta själv så är det alltså två saker som ska till (förutom att inte ha tummen mitt i näven).
Kamaxlartolk - Funkar det bra om man bygger enligt Haynes?
Vevaxeltolk - ??:-/... har inte hittat någon byggbeskrivning i Haynes, letat för dåligt eller finns det ingen?

Mvh.
Ok, jag fattade inte det, f´låt!

Det jag nu kommer och skriva har jag inte heller 100 koll på men enligt sunt förnuft.....

Ok, Here we go!

Ställ motorn i ö.d enl markeringar på vev och kammar.(öd=övre dödläge, skruva ur stiften så den går runt lätt)
Om du då kollar slitsarna för tolken på kamarna. Sammanfaller de i en linje som beskrivs i Haynes borde ingen omtolkning krävas.
Har en av kamarna rappat en kugg kommer linjerna aldrig att sammanfalla= då kan man börja ana ugglor i mossen och tolka om.

Om dom sammanfaller kan man ju tänka sig att båda rappat exakt en kugg = rätt osannolikt ,alternativt att veven rappat men då skulle ventiltiderna bli så fel att motorn gått som en skit.
Jag bytte kamrem själv för 6 år sedan och kört 4800mil sen dess och den har gått fint hela tiden.Den enda hjälp jag hade då,var Haynes boken.Visste inget om forum och sånt då.Det finns ingen anledning att röra några drev under tiden man byter remmen och jag hade ingen låsning.Låt det ta den tid det tar och var noga bara.Rita i lite tydligare på markeringarna så är det lättare att se.
Har en fin bild här som visar hur det ser ut strippat.

Bild
Jag är heller ingen proffsmek och har bara tre kamremsbyten på meritlistan (skratta inte :lol: ). Har också alltid bara gått efter markeringarna på dreven som alltid stämt med märkena i blocket och alla bilarna har gått bra med bra avgasvärden både före och efter bytena.
Ja visst går det att byta kamrem utan att låsa MEN råkar man snurra på dreven (vilket kan vara lätt hänt eftersom det kan vara rätt bökigt att få på den nya remmen) ja då står man där. Går inte att gå efter markeringarna om man snurrar på dreven eftersom de är variabla!
Folke89 skrev: Går inte att gå efter markeringarna om man snurrar på dreven eftersom de är variabla!
??
Det där får du nog förklara närmare! Variabla kamar fanns väl inte 97?
av *pettson*
1: Vevaxeltolk är inte nödvändigt av den anledningen att den kan bara hamna ett helt kugg fel. Då syns det tydligt om den står före eller efter märket. Vevaxeldrevet sitter likvärdigt som på kil (ett speciellt utformat splinespar). Naturligtvis är det ju så att en vevtolk är godis att ha ändå. Kamaxlarna däremot sitter alltså med tre skruvar som i sin tur sitter med skjutspår. När jag lagt i tolk så har ännu inte en enda bil stämt till 100% drevmässigt. Men pratar vi stora variationer? Inte alls. Alla bilarna har gått igenom SBP med bra värden (även med avgaskammen ett hack fel). Det handlar alltid om ett par millimeter hit eller dit på dreven. Kanske inte mycket, men alldeles tillräckligt för att man inte ska få ut max ur sin maskin, det blir ändå kamtider som inte stämmer annars. Naturligtvis tar inte alla ur max ur sin maskin men dom flesta gillar ju låg bränsleförbrukning. Dit kommer man bara med bra förbränning och det får du bara när allt är rätt.
2: Det går ypperligt för dom flesta att byta utan några tolkar alls. Men återigen att det fungerar innebär INTE att det är perfekt. Att göra sej en tolk för kamaxlarna eller köpa en är kanske en dum engångskostnad förvisso, inget är gratis. Å andra sidan räcker det ju att grannen lånar din tolk så har den gått ihop sej. Är ni tre som lånar den sinsemellan så blev den ännu billigare.
Vevaxeltolken finns att köpa på volvo för den intresserade.

Och ännu en gång. Det är inte meningen att skrämma upp folk. Det går att göra saker på två ok sätt. Fungerande och Perfekt. Bara att välja vilket fack man vill ha sin maskin i. :wink:
js1 skrev:
Folke89 skrev: Går inte att gå efter markeringarna om man snurrar på dreven eftersom de är variabla!
??
Det där får du nog förklara närmare! Variabla kamar fanns väl inte 97?
Är det något jag har fått för mig då kanske? Jag har precis för mig att det är variabla kammar på alla motorer som suttit i 850? Jag ber så mycket om ursäkt om jag har fel. Men hur som helst så SKADAR det ju inte att låsa kamdreven för att vara på den säkra sidan.
Ni är toppen killar :). Även om själva jobbet återstår, så är det väldigt
värdefullt att kunna bolla lite innan! För det oftast finns det ju olika skolor och
olika erfarenheter. Och inte minst känns det bra att jämföra diskussionerna
här på forumet med vad de s k "experterna" säger (dvs bilverkstäderna :)).

Mvh.

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]