Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har nu fått ett mindre problem på mina händer som jag hoppas på att fixa.
Det var så att jag fick felkod 2-1-2 på bränslesystemet (hål nr 2) som indikerar fel på lambdasond signal. Jag köpte då en begangad som jag hittade på skroten, slängde dit den (dock var kablen klippt så jag lödde dit den befintliga kablen) och lampan samt felkoden slocknade och försvann.
Frid och fröjd nu tänkte jag och rullade på i några veckor, och en vacker dag när jag var inne en runda lämnade jag bilen på tomgång utanför, för att det skulle bli varmt i bilen.
Den stod väl på tomgång i ca. 10 minuter och när jag kommer tillbaka så är lampjävlen tänd... skitkul tänker jag, får för mig att det kanske bara är något felvisande och stänger av bilen, rycker säkring nr 1, stoppar i den och kör igång igen, lampan tänds inte... Vad bra tänker jag och rullar vidare en vecka till, samma sak händer då vid längre tomgångskörning, lampan tändes.
Får då för mig att kolla upp vad jag får för felkod och den ger mig samma kod som jag fick innan jag bytte lambdasond första gången, nämligen 2-1-2.
Kan det vara så att jag fått tag på en dålig sond och denna också håller på att ge sig?
Den beg. sonden som jag köpte lödde jag som sagt dit kablarna på och drog några varv med eltejp.
Konstiga är att lampan tänds BARA på tomgången, och jag har verkligen "pressat" bilen annars, har bla. kört upp 50 liter bensin på iskörning och då har den aldrig tänds. Har heller inte märkt någon större bränsleslukning.
Kan köpa nya bosch lambdasond för 750kr från lokala skrothandlaren, dock vill jag inte göra detta förens jag verkligen vet att det är sonden.
Somsagt felkod 2-1-2 på hål nr 2 = 2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom:
Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.

Besiktigade bilen för några veckor sedan med den beg. sonden jag köpte och hade avgasvärderna precis på gränsen till att ja inte hade klarat det.

Vad tycker ni jag ska göra?
Kan ju vara så att din begagnade sond är lite halvkass...
En gammal sond kan bli lite trög, alltså att den reagerar långsamt på förändringar i syrehalten i avgaserna. Brukar visa sig på att signalen pendlar långsamt och till och med stannar av helt på tomgång, men kommer igång igen på lite högre varv. Mät signalen och se hur den beter sig.
Hur var värdena vid besiktningen? Om lambda och CO på 2500 varv var ok, men resten höga stämmer det med min teori.
Sparkz skrev:Kan ju vara så att din begagnade sond är lite halvkass...
En gammal sond kan bli lite trög, alltså att den reagerar långsamt på förändringar i syrehalten i avgaserna. Brukar visa sig på att signalen pendlar långsamt och till och med stannar av helt på tomgång, men kommer igång igen på lite högre varv. Mät signalen och se hur den beter sig.
Hur var värdena vid besiktningen? Om lambda och CO på 2500 varv var ok, men resten höga stämmer det med min teori.
Tja Sparkz, kul att se folk som hjälper till under dessa tider av dygnet :)
Här är datan från besiktningen som utfördes för 3 veckor sedan tror jag, lambdan byttes 1v före besiktningen, så har kört 4v med denna beg. sonden och förra veckan tändes lampan efter längre tomgångskörning.
CO 0,2 (0,5)
CO 2500 0,3 (0,3)
HC 086 (100)
LAMBDA 1,03 (0,96-1,04)

Frågan är nu då, ska man bara dra till biltema och plocka upp en 3kablig sond för 399kr eller åka till skroten och köpa en splitter ny för 750 (bosch orginal). Om det nu är sonden dvs.
Att mäta den blir väl i det krångligaste laget, kanske något annat jag borde kolla, om det nu inte är sonden.
Är ju inte världens bästa när det gäller bilar.

MVH
Bättre att du köper en lambdasond på skroten jag rekommenderar inte den från Biltema, har testat den själv, kan säga som så att då kan du lika väl köra utan lambda... Alltså Biltemas lambda är helt värdelös.... Har du kollat katalysatorn??
Det är inte så enkelt att du inte har spänning fram till förvärmningsmotståndet?
Koppla ur lambdasondens kontaktstycke (med 2 kablar) och starta motorn.
Mät spänningen mellan klämmorna, här ska du ha batterispänning.
Om inte:
* Kolla att säkring 11 är hel.
* Har du spänning (med motorn igång) mellan (en av klämmorna) och stomme (t.e.x. minus-pol på batteri)?
En Bosch för 750:- skulle jag sikta på.
På jobbet har vi köpt in och monterat några piratsonder, kanske 8-10 st. 3-4 st. kom tillbaka inom 2 veckor. Jag vet inte vem som tillverkar dem, det enda som står på kartongen är "Top Quality". Känner mig lite skeptisk till det... :roll:

Men mät signalen innan du gör nåt annat! Och förvärmningen som Jocke säger. Förvärmningsmotståndet i sonden ska vara 2-15 Ohm beroende på temp.
Jocke S. skrev:Det är inte så enkelt att du inte har spänning fram till förvärmningsmotståndet?
Koppla ur lambdasondens kontaktstycke (med 2 kablar) och starta motorn.
Mät spänningen mellan klämmorna, här ska du ha batterispänning.
Om inte:
* Kolla att säkring 11 är hel.
* Har du spänning (med motorn igång) mellan (en av klämmorna) och stomme (t.e.x. minus-pol på batteri)?
Nu är problemet att jag inte "vet" hur jag ska mäta? Kanske vill förklara det lite detaljerat för en idiot :)
Jag vet inte ens om jag har förvärmning på min sond (idiotförklara mig gärna :P), men jag har sonden med 2+1 kabel.
Bild
Jag kan få tag på en multimeter av farsan, ganska så avancerad tror jag, alltså ingen billig enkel dosa :p

Volvo_740_GLT skriver att jag ska kolla katten, hur gör jag detta?

Konstiga är ju att jag har varit ute och kört flera dagar i rad på sjön, fram och tebax, fram och tebax och motorn har fått gå riktigt bra, och lampan har aldrig tänds under drift utan BARA vid tomgången. Rycker jag säkring nr 1 så förblir den släckt en tid tills man står på tomgång igen.

Beskriv gärna hur jag ska fortsätta mitt felsökande, ska jag tex. mäta sonden när jag har fått lampan till att tändas?

MVH
Om vi börjar med att kolla om säkring 11 är hel...

Mät resistans (ohm) mellan stiften till dom två vita kablarna (på kontakten du ser på bilden). Ska som Sparkz skrev vara mellan 2 och 15 ohm (närmare 2 ohm kall). Du ställer mätaren på närmast över 15 ohm.

På den motsvarande kontakten (med 2 klämmor i bilen) ska du ha batterispänning när motorn är igång. Du ställer alltså mätaren på närmast över 12 volt DC.
Jocke S. skrev:Om vi börjar med att kolla om säkring 11 är hel...

Mät resistans (ohm) mellan stiften till dom två vita kablarna (på kontakten du ser på bilden). Ska som Sparkz skrev vara mellan 2 och 15 ohm (närmare 2 ohm kall). Du ställer mätaren på närmast över 15 ohm.

På den motsvarande kontakten (med 2 klämmor i bilen) ska du ha batterispänning när motorn är igång. Du ställer alltså mätaren på närmast över 12 volt DC.
Okej nu har jag varit nere hos far min och vi har kollat allt du sagt.
Vi började med att kolla säkring nr 11, den är hel.
Vi mätte när bilen var kall (jag hade kört 2km till farsan, så den hade inte uppnått optimal motor temp), dessa värden fick vi:
Ohmen mellan stift (ingen skillnad när motorn var av eller på): 6.2 - 6.3 ohm
Volt när motorn var igång i motsvarande kontakt: 13.35 V

Eftersom du skriver att det ska vara mellan 2 och 15 ohm så verkar det inte vara något fel?

Vi ställde bilen på 10-15 min tomgång, lambdalampan tändes. Vi mätte då igen och fick dessa resultat:
Ohmen mellan stift när motorn är avstängd: 8 Ohm och sjunker mot 7
Ohmen mellan stift när motorn är igång: 7 Ohm
Volt när motorn var igång i motsvarande kontakt: 13V

Alltså så "verkar" det inte vara något fel i min uppfattning?
Stängde av bilen, ryckte säkring nr 1, stoppa i den, startade (lampan lös inte), körde hem.
Och nu sitter jag här och vet inte vad jag ska göra härnäst.
En kanske dålig teori enligt mig är att (den beg. lambdan som är på nu, vi kapade ju kablen och lödde dit den beg. lambdan och snurrade runt med eltejp, kanske att det kommit in fukt och kortsluter lite vilket resulterar i att lampan tänds?
Felkoden blir ju somsagt 2-1-2 vilket måste? vara lambdan.
Har heller inte upplevt att bilen dricker onormalt mycket soppa... den håller sig på -/+ 1 liter/ mil.
Att notera var att ohmantalet ändrade sig inte när jag varvade med bilen...

MVH
Ursäkta ett till inlägg men tog mig en egen funderare och åkte ner till farsan igen efter jag hade varit smart och sökt på "mäta lambda" här i forumet.
Man kan ju mäta den andra svarta kablen också, vilket jag hade glömt och efter att ha läst instruktionerna till hur man mäter så är jag nästan säker att lambdan är kass.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V.
Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period.
(Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)

Till 99% så står värdet på 0.55-0.56V. Och räknade till tio två gånger och den svängde ingenting.
Om sonden är hel & motorn går fett så kan värdet stå still på 0.9V
Den rörde sig inte från 0.55V tom. när jag rusade upp motorn till varvstoppet
Dock när jag släppte gasen och motorn varvar ner så kunde det hända att värdet dalade ner, dock gick det lika snabt upp till 0.5V igen.
Men till 99% var värdet aldrig över 0.5V

Då borde saken vara löst och felet lokaliserat?

Om man tänker efter, KAN det vara något i bilen som "skadar" lambdan, asså som förstör den. Tex. om denna nuvarande lambda var hel när den sattes på så är det något i bilen som gör att den går sönder? Antar inte det men man vet ju aldrig.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??