...

Moderator: Moderatorer

halmstaden skrev:vad jag har förstått har cyklister inte ens företräde där cykelbanor korsar vägar
Det beror på vad du menar med "cykelbana som korsar vägen".

Är det verkligen en *cykelbana* och inte en cykelöverfart som korsar din väg måste du alltid lämna företräde!

Trafikförordning 3 kap. 59 §:
"På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."

För cykelöverfart beror det på. Exempelvis gäller, som anp är inne på, 3 kap. 61 § 3 stycket:
"En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."
halmstaden skrev:"Oj, jag blev påkörd i 50 km/h, men jag hade faktiskt företräde" Hur fan tänker man då?
Ja nu gick det ju inte i 50 km/h, men jag höll själv på att bli överkörd i korsning här i Lund för några månader sedan. Stressad småbarnspappa i V70 som började veva om zebralagen, dvs att bara gående skulle ha företräde. Jag blev mäkta förvånad att han inte kände till svängningsregeln? Den känns rätt fundamental i svensk trafiklagstiftning.

Men jag får väl ta det försiktigare i fortsättningen.
av Mijni
vetten skrev:
Mijni skrev:Stör mig mest på alla förbannade BMWer och MERCor här i stan(Malmö)
Dels för jag tycker dom är sjukt fula, men även för det som sitter i bilen.

Harr blivit jagad på en GÅGATA i 40km/h under lunchtid en lördag för att jag uttryckte för en sprillansny AMG Merca vad jag tyckte om honom när han höll på att T-bona mej i en korsning.
När jag väl var tvungen att stanna för ett rödljus så störta denna nysvensk ut ur bilen och ryckte upp min dörr och försökte få ut mej på gatan, skrikandes att han skulle döda mej och slog mej på kepsen osv.

Men nä, störst går INTE först, älskar därför STHLMs trafiken... trotts jag är inbiten skåning, där vet alla hur det ska gå till, blixtlås-principen osv.

Nä ner med alla FULA BMWer och MERCor som tror att dom äger stan.

Tips; Kör ni i Malmö och ska svänga in i en annan fil; Titta bak, "oj den ser dyr ut"(Bilen sidan om), blinka höger alt. vänster... sväng... tro mej dom flyttar sig! =)

Ja Vilket bilmärke man än väljer så gör man ju det efter sin EGEN smak eller hur?
Att du sen blir irriterad på vissa och vad jag fattar av vad du skriver ?:-/ Så verkar det nog lite som om du har nått emot "svartskallar" (fult ord) men för mej känns det så. Om det är så att du råkat ut för att någon som nu inte råkar vara VIT utan bara lite annan hudfärg än du och att denna beter sej som ett svin! Så betyder inte det att dom är dumma bara för det, utan att dom gillar BMW och Merca kanske och att han betedde sej mot dej är iofs. dumt ?:-/ Men man är INTE dum bara för att man är "svartskalle" För du blir lika förbenad även om en sån där jä.v.a. nyriking hade gjort samma sak mot dej, eller någon annan. Eller hur? Så snälla :mrgreen: inte mer sånt nu ?:-/
Jag jobbar ihop med sådana där ?:-/ och jag kan lova dej att dom är inte vare sej dummare än vi utan att dom tillockmed kan vara smartare än vi, eller vi har ju alla något bra strå att dra till stacken :mrgreen: att dom sen kanske gillar andra bilmodeller än du har INGEN betydelse, utan att vi alla är olika och att smaken är som baken :mrgreen: Nämligen Delad ?:-/
Men för det så ska man ju bete sej som en civiliserad människa och inte vara dum och bete sej? :-O) så där kan jag hålla med dej ??:-/
Men ?:-/ ingen skit på någon bara för att han eller hon inte har samma hudfärg utan ALLA har samma värde :-)-)
Och det står jag för :-)-) Och jag är en vanilg "svenne" :-)-)

Jag förstår helt och fullt vad du säger!
Då jag själv jobbar med, har gått i skolan med osv osv.. dessa "svartskallar".
Jag håller även med om att många kan vara väldigt trevliga, har kompisar som inte är svenskar.
MEN! Det är tyvärr (här i malmö iaf) dom som kör dessa bilar som ger dom som jobbar och sliter dåligt rykte.

Så tja, njae i övrigt gillar jag inte BMWer och MERCor för att jag varken gillar motorerna, förutom en C63 AMG... fy det är mysik...(parentes!!!), eller utseendet på dom.
Så i stort gillar jag inte bilarna, dock har jag mest erfarenhet av dessa bilar med "svartskallar" bakom ratten...

Tja, sen har du ju en poäng, lille Lucas som kör pappas BMW M5a, i sin nya fina Burberry-piké, dyra fina armanijeans... tja, har inte mycke över för den snorungen med ^^
anp skrev:Cyklister har företräde på övergångar vid utfart från cirkulationsplatser, men inte på övergången vid infart till cirkulationsplatser om jag minns rätt. Cyklister har en massa skyldigheter precis som vi bilförare, tyvärr struntar både cyklister och polisen idetta.
Vid utfart men inte vid infart? Förstår inte vad du menar ?:-/ ?:-/
Om jag frågar så här då, om det är en cykelskylt, en rund, istället för eller tillsammans med en övergångsskylt, betyder det att bilister ska lämna företräde? Fx innan cirkulationsplatser
anp skrev: Appropå ämnet, så stör jag mig väldigt på de bilister som uppmuntrar ( notera skillnad på att uppmuntra genom att i god tid visa att cyklisten får företräde, och att undvika en olycka ) detta beteende genom att ge cyklister företräde på både övergångsställen och andra platser där cyklister passerar.
Bilisten kanske inte har bråttom, och tycker sig vara snäll. Cyklisten uppfattar det felaktigt som att bilister skall ge dem företräde, vilket kan vara fröet till en kommande framtida olycka där cyklisten kör ut framför en bil som inte har för avsikt att stanna av olika anledningar.
Ja, precis, bra åsikt. Man blir ju som bilist alltid lika orolig för att cyklisterna ska ge sig rakt ut i vägen och det är väl bäst att man fortsätter med det. VV skulle behöva genomföra en rikskampanj om detta, men visst är fartkameror viktigare? :-(O) :-(O)
Det finns animation och pdf på Vägverkets hemsida http://www.vv.se.

Trafikregler -> Trafikregler -> Guide över några trafikregler -> Se animation av trafikreglerna
Välj "KORSANDE CYKELTRAFIK" och "cykelöverfart, obevakad" / "fordonsförare".

Trafikregler -> Trafikregler -> Cykelöverfart -> Informationsmaterial om cykelöverfarter -> Ladda ner dokument (PDF-fil, 0,57 MB)
Se sidan 15.

Edit: Rättning sidhänvisning!
Senast redigerad av 1 torbjorn_75, redigerad totalt 0 gånger.
alllright, men vi ponerar att det är en cykelöverfart mitt på en väg, jag tycker att det inte alltid finns cykelskyltar (runda) för bilisterna, nog måste man upplysas om att här är en cykelöverfart? Hur ska jag veta att där är en cykelöverfart, det är snö på vägen säger vi. Den runda skylten finns oftast bara synlig från cykelbanan..

Fyller på med lite mer:
i sista länken du hade står det, på sidan 14, följande:
"Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilisten har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt. Genom att både du och bilisten har skyldigheter så tvingas ni båda ta hänsyn till varandra. Då ökar säkerheten."
Båda kan ju inte ha väjningsplikt, vems blir felet i så fall..
på sidan bredvid, 15, framkommer att bilisten "ska du ge cyklister tillfälle att passera". Vad fan menas med det, är det för osvenskt att säga att du helt sonika ska lämna företräde?? Eller har bilisten rätt att köra men ska vara uppmärksam? Men cyklisten kommer ju från höger, men om en cyklist kommer från andra hållet då?
Och jag ser på sid 12 i samma pdf, att cyklister har väjningsplikt på cykelöverfarter. Gäller andra regler utanför cirkulationsplatser och vid korsningar? Ordet är ju cykelöverfart vid samtliga tillfällen. Inte undra på att man som bilist är trött på cyklisterna och att man som cyklist tror att man kan cykla rakt ut.

Och torbjorn_75, i ditt första inlägg på denna sida så skriver du att du höll på att bli påkörd och att pappan snackade om zebralagen. Cyklade du på ett övergångsställe? Då har man väl aldrig företräde? Eller var det cykelbana bredvid övergångsstället? Som jag tolkar det ur pdf:en har bilisten egentligen alltid företräde, om nu inte cyklister redan befinner sig på vägbanan förstått. Eller innebär meningen "ska du ge cyklister tillfälle att passera" att man har väjningsplikt?
halmstaden skrev:Hur ska jag veta att där är en cykelöverfart, det är snö på vägen säger vi.
Cykelöverfart anges bara med vägmarkering "sockerbitar", inga skyltar. Så snö kan säkert ställa till med problem. Vet man inte att där är en cykelöverfart så vet man inte.

"Om trafikanten överträder en regel och vill åberopa någon särsklid omständighet som t.ex. översnöat vägmärke måste detta prövas juridiskt." länk
halmstaden skrev:Båda kan ju inte ha väjningsplikt, vems blir felet i så fall..
Det är bara cyklist som har väjningsplikt i det fallet sidan 12-14.
halmstaden skrev:cyklisten kommer ju från höger, men om en cyklist kommer från andra hållet då?
Det är samma skyldighet bägge hållen.
halmstaden skrev:Gäller andra regler utanför cirkulationsplatser och vid korsningar?
Ja, det är olika. Det är svängmanövern som är grejen.
halmstaden skrev:Cyklade du på ett övergångsställe?
Nej, obevakad cykelöverfart.
halmstaden skrev:innebär meningen "ska du ge cyklister tillfälle att passera" att man har väjningsplikt?
Jag vet inte exakt skillnad mellan "lämna tillfälle att passera" och "väjningsplikt". Men såhär står det i trafikförordningen angående väjningsplikt, 3 kap. 5 §:

"Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i god tid sänka hastigheten eller stanna."

Så jag kan ju gissa att man inte måste vara lika tydlig om man blott är skyldig att lämna någon tillfälle att passera, i övrigt samma.
av anp
halmstaden skrev:
anp skrev:Cyklister har företräde på övergångar vid utfart från cirkulationsplatser, men inte på övergången vid infart till cirkulationsplatser om jag minns rätt. Cyklister har en massa skyldigheter precis som vi bilförare, tyvärr struntar både cyklister och polisen idetta.
Vid utfart men inte vid infart? Förstår inte vad du menar ?:-/ ?:-/
Om jag frågar så här då, om det är en cykelskylt, en rund, istället för eller tillsammans med en övergångsskylt, betyder det att bilister ska lämna företräde? Fx innan cirkulationsplatser
Vet inte så mycket om det där, utan säger bara som körskolelärarna sade då vi hamnade i de situationerna. Tror de hänvisade till "högerregeln" på något vis. Cyklisten kör genom en korsning ( cykelöverfart ), i första filen/filerna har cyklisten företräde. Och i filen/filerna efter refugen skall cyklisten lämna företräde för fordon från Höger.
Hur ser man skillnad på en cykelöverfart och en cykelbana? ?:-/ ?:-/
Men jag irriterar mig fortfarande på detta med att det är andra regler vid korsningar och cirkulationsplatser. På sidan 14 står, som jag citerade i mitt förra inlägg:
"Att du har väjningsplikt när du kommer in på en väg från en cykelbana samtidigt som bilisten har skyldigheter mot dig som cyklist på en cykelöverfart kan verka motsägelsefullt. osv"
Cyklisten ska alltså ge företräde när denne kommer in på en väg på en cykelöverfart, var framkommer att reglerna är annorlunda vid korsningar/cirkulationsplatser? Mer än den kryptiska formuleringen "ge tillfälle att passera". På animationerna, från bilistens perspektiv, visas rätt tydligt att företräde skall ges vid korsningar/cirkulationsplatser, men från cyklistens perspektiv uppkommer såklart inte situationen så man får förstås fortsätta vara ovetande..
Har jag fattat det rätt, att den enda skillnaden på cykelöverfart och cykelbana är att cyklisten alltså har företräde när en cykelbana korsar en rak väg, är det en cykelöverfart har cyklisten väjningsplikt. Annars har cyklister alltid företräde vid korsningar/cirkulationsplatser. Men det kanske inte finns några cykelbanor som korsar vägar så? Den viktiga frågan i sammanhanget är väl, som jag började med att fråga i detta inlägg, hur skiljer man en cykelöverfart från en cykelbana? Är det olika skyltar och/eller vägmarkeringar?
Tack för bra svar i övrigt, intressant detta. Inte undra på att människor inte vet reglerna när de är så "komplicerade"

Tack på förhand
halmstaden skrev:Hur ser man skillnad på en cykelöverfart och en cykelbana? ?:-/ ?:-/
Det är egentligen tre alternativ att skilja på, antingen är det en cykelöverfart eller en cykelbana eller ingetdera.

Cykelöverfart är lätt, det ser man på de vita fyrkanterna "sockerbitarna".

Cykelbana eller inte får man t.ex. titta på hur gat-/kantstenarna ligger.

Här är några exempel med bilder och kommentarer från Malmö:
http://www.skl.se/artikel.asp?A=3524&C=1716
halmstaden skrev:var framkommer att reglerna är annorlunda vid korsningar/cirkulationsplatser? Mer än den kryptiska formuleringen "ge tillfälle att passera".
Jag vet inte om jag tycker den är kryptisk.

Att reglerna är annorlunda tycker jag framkommer av paragrafen själv:
"En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning [...]"
Det säger sig självt att det är då och bara då den gäller.
halmstaden skrev:Annars har cyklister alltid företräde vid korsningar/cirkulationsplatser.
Alltså det är ju inte korsningen eller cirkulationsplatsen i sig själv som är grejen, utan svängmanövern. Cyklist har fortfarande väjningsplikt mot trafik som inte svänger där.

Förutom att man får kolla var vägmarkering hajtänder som markerar väjningsplikt är målade också - före eller efter cykelöverfarten.
Tack för svaret, länken du gav var bra. Men detta med cykelöverfart/cykelbana/ingetdera, hur ska man som bilist på ett ögonblick kunna bestämma sig för om man ska bromsa eller inte bromsa, att noggrannt titta efter vägmarkeringar och kantstenar istället för att hålla blicken på vägen är allt annat än trafiksäkert !

Jag försöker sammanfatta: Jag som bilist kommer körande mot en cirkulationsplats. Innan cirkulationen finns en cykelöverfart och från vänster kommer en cykel. Cyklisten cyklade precis över den motsatta sidan där denne hade företräde gentemot ut ur cirkulationen körande bilister. Nu förväntas alltså cyklisten att stanna i refugen i mitten då jag inte utfört någon svängmanöver och därmed har cyklisten inte företräde. Hur troligt är det att Alf, 60, som ser hur cyklisten 20 meter fram får företräde av en bilist körande ut ur cirkulationen har kunskap om att trots att cyklisten blivit framsläppt från vänster från hans sida sett, har Alf företräde gentemot cyklisten i detta skede? När Alf istället kör ut ur cirkulationen ska han ge cyklister från båda håll företräde, eftersom han utfört en minimal svängmanöver, stora cirkulationer kan man köra rätt rakt ut ifrån... Det är sitt eget ansvar att kunna reglerna och lagarna, det vet jag. Men kunde inte reglerna varit liiite krångligare?

Nytt exempel. En bilist kommer körande fram mot en T-korsning, och befinner sig på den väg vars enda möjligheter är vänster-eller högersväng, längst ned på T:t så att säga. Bilisten har för avsikt att svänga höger. Vägen bilisten ämnar köra in på är tvåfilig. Parallellt med bilistens färdväg går en cykelbana, till höger. Denna övergår till en cykelöverfart på vägen. Det innebär alltså att bilisten A som ämnar svänga in på den tvåfiliga vägen ska ge företräde åt cyklister vid cykelöverfarten. Bilisten B däremot som kommer körande i vänsterfilen från vänster på den tvåfiliga vägen, och inte utför någon svängmanöver, alltså inte har väjningsplikt gentemot cyklister vid cykelöverfarten. Jag är medveten om att man inte får köra om vid övergångsställen, detta gäller också vid cykelöverfarter antar jag. Gäller denna regel så att säga över den att bilisten B inte har väjningsplikt gentemot cyklister vid cykelöverfarter? Cyklisten har väl fortfarande väjningsplikt mot bilisten B trots att cyklisten har företräde gentemot den svängande bilisten A?
Hoppas du förstår mitt resonemang, blev rätt långt.. :roll:

Det enklaste och säkraste vore om inga andra än gångtrafikanter på övergångsställen hade företräde, alla andra som korsar vägen skulle ha väjningsplikt. Missförstånd kan inte uppstå och säkrare passager genom att endast gående får korsa vägen, genom att cyklister som i höga hastigheter korsar vägen aldrig får företräde och därmed saktar ner eller går av cykeln vid passagen. Några motargument?

Tack annars för en bra diskussion (BE)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 552

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]