- lör 16 aug 2008, 14:13
Är det verkligen en *cykelbana* och inte en cykelöverfart som korsar din väg måste du alltid lämna företräde!
Trafikförordning 3 kap. 59 §:
"På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
För cykelöverfart beror det på. Exempelvis gäller, som anp är inne på, 3 kap. 61 § 3 stycket:
"En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."
Men jag får väl ta det försiktigare i fortsättningen.
halmstaden skrev:vad jag har förstått har cyklister inte ens företräde där cykelbanor korsar vägarDet beror på vad du menar med "cykelbana som korsar vägen".
Är det verkligen en *cykelbana* och inte en cykelöverfart som korsar din väg måste du alltid lämna företräde!
Trafikförordning 3 kap. 59 §:
"På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass II lämnas företräde av andra fordonsförare."
För cykelöverfart beror det på. Exempelvis gäller, som anp är inne på, 3 kap. 61 § 3 stycket:
"En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera."
halmstaden skrev:"Oj, jag blev påkörd i 50 km/h, men jag hade faktiskt företräde" Hur fan tänker man då?Ja nu gick det ju inte i 50 km/h, men jag höll själv på att bli överkörd i korsning här i Lund för några månader sedan. Stressad småbarnspappa i V70 som började veva om zebralagen, dvs att bara gående skulle ha företräde. Jag blev mäkta förvånad att han inte kände till svängningsregeln? Den känns rätt fundamental i svensk trafiklagstiftning.
Men jag får väl ta det försiktigare i fortsättningen.
V60 T3 Classic 2018