NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev: tis 11 nov 2025, 16:49 Aha.. Ett nytt lås är nog billigare än en ny bilnyckel (gissar på 5000 för dessa bilar nu för tiden, plus inkodning), speciellt om du får tag i ett begagnat lås.. Minns dock inte om nytt tändningslås kräver inkodning 🤔, isf är det tyvärr få firmor som kan/vill göra det..
Nja, nytt lås enligt info jag fått, 4-5 000 Kr (ca 600 - 1200 på skroten + dyr frakt)
Enbart ny nyckel, enligt Bilbolaget. 3200 Kr

Angående inkodning så finns det info rörande detta i det här forumet och andra forum, och den säger "behövs inte"
MDK skrev: tis 11 nov 2025, 20:05
Okalettos skrev: tis 11 nov 2025, 16:49 Aha.. Ett nytt lås är nog billigare än en ny bilnyckel (gissar på 5000 för dessa bilar nu för tiden, plus inkodning), speciellt om du får tag i ett begagnat lås.. Minns dock inte om nytt tändningslås kräver inkodning 🤔, isf är det tyvärr få firmor som kan/vill göra det..
Nja, nytt lås enligt info jag fått, 4-5 000 Kr (ca 600 - 1200 på skroten + dyr frakt)
Enbart ny nyckel, enligt Bilbolaget. 3200 Kr

Angående inkodning så finns det info rörande detta i det här forumet och andra forum, och den säger "behövs inte"
Jasså nyckeln är såpass ick-dyr.. Jag kanske minns (Bilia's pris) inkl inkodning..
Hursomhelst, lite spännande att se vad lösningen blir :party:..
Liten uppdatering...
Det blir att "krypa till korset" och få bilen till bilbolaget. Inget annat val.
Men som det låter på meken hos bilbolaget så kan det bli lite väntan (börjar bli van vid det så inget problem...). De tror IAF att de ska kunna lösa problemet utan jätte-kostnad (Eller hur?!?)
Så fortsättning följer så snart felsökning hos Bilbolaget är gjord.
Sen med en uppdatering, men efter en lång väntan så är bilen äntligen hos Bilbolaget. Orsak till väntan, bärgning dröjde pga att de glömde bort mig (billig transport som resultat iaf).
Väntar på domen från felsökning

Uppdatering 16/12
De ringde mig i morse och frågade om det var okej att transportera bilen till annan verkstad då de inte hinner med den i år (tidigast 16/1). Kostar inte mig något så gör det.
Jag kanske får 4.5 mil i stället för 2.5, när den kan hämtas…
Lagom till Jul så är bilen körduglig igen, eller snarare nästan...
Felet är hittat vad det gäller nyckel etc IAF. Enligt Bilbolagets felsökning, vilket tog tid då de rev en hel del innan de hittade felet, så var det en av de tre kontakter som
sitter framför A-stolpen(?), höger sida, som inte var OK. Efter att den var fixad så fungerar allt som det ska igen.

Kändes nästan lite pinsamt när meken berättade vad felet var, för jag hade ju själv gjort det jag skulle, kollat alla anslutningar. Men dyr lärdom, kolla 3 gånger nästa gång :-)

Återstår byte av styrled, hjulinställning, besikta. Men något så enkelt som byte av styrled kostar skjortan, så det gör jag själv. Hjulinställning får en annan firma fixa...
Om någon undrar, så gick det hela loss på 3800 (misstänker att de lagt till en del av transporten i detta...).
Styrled med montering, bra bit över 3500 kr + hjulinställning 1495 kr.
Byter styrled själv, 0 kr. Hjulinställning 1250 kr på annan verkstad.

God Jul!
Elpriset

Är det elpriset eller eller högre fö[…]

Volvo car UX

Förstår, det är rimligt.

Lagom till Jul så är bilen kördugl[…]

Volvo 850 som ej startar

Hej Har sökt igenom trådarna och inte […]